SUV tegen hatchback
Het hart zegt SUV en het verstand?
- AutoBild
- Vergelijkende test
Heeft het zin om te upgraden naar een compacte SUV? We vergelijken zes populaire duo’s: heel objectief, maar ook met heel veel gevoel.
Het lijkt wel alsof iedereen tegenwoordig een SUV wil, maar waarom eigenlijk? Natuurlijk zien SUV’s er sportiever uit dan hoogzitters als de Mercedes B-klasse en de Golf Sportsvan. Ook bieden ze meer comfort. De instap is makkelijker en je kijkt bij het verkeerslicht over het dak van de auto die voor je staat. Als dat tenminste geen SUV is, er komen er immers steeds meer van op de weg,want ze worden steeds betaalbaarder en compacter. Sommige exemplaren zijn zo compact dat ze een conventionele kleine auto zouden kunnen vervangen. Een Opel Crossland X past bijvoorbeeld in het kleinste parkeervak en geeft je toch het gevoel dat je overal boven zweeft. Vierwielaandrijving of enorme wielen? Deze kosten- en gewichtverhogende zaken tref je niet meer aan op moderne SUV’s, zodat de overstap minder grote gevolgen heeft. Maar welke meerwaarde biedt een SUV in vergelijking met een compact model? Om het antwoord op die vraag te vinden, hebben we duo’s van zes merken onderling vergeleken; van prijzige Mercedessen tot toegankelijke Opels en Renaults. Daarbij hebben we naast objectieve zaken als het ruimteaanbod, de prestaties, het verbruik en het kostenplaatje ook enkele belangrijke subjectieve zaken vergeleken. Hoe comfortabel, lichtvoetig en stil rijden de merkbroers? En natuurlijk hebben we ook een blik geworpen op het belangrijkste aspect waarmee een SUV zich onderscheidt: hoeveel hoger zit hij, hoe is het zicht rondom? En levert dit ruimteconcept in de dagelijkse praktijk daadwerkelijk voordelen op?
Voor zover mogelijk hebben we modellen met dezelfde motor getest, om de verschillen op het gebied van prijs, uitrusting en rijdynamiek beter te kunnen beoordelen. Met name bij de compacte SUV’s zijn grote stappen gezet: moderne SUV’s bieden zo veel rijdynamiek, ze rijden zo zuinig en ze zitten zo goed in hun spullen dat ze het de bekende compacte modellen steeds lastiger maken. Geen wonder dus dat sommige duels met een ongekend klein puntenverschil eindigen. Dat maakt het des te verbazingwekkender dat sommige fabrikanten bijzonder gepeperde meerprijzen durven te vragen voor hun SUV’s. Toyota vraagt voor de nauwelijks hogere, maar veel krappere C-HR bijvoorbeeld € 1.645 meer dan voor de vergelijkbare Auris. Dat is ergerlijk, maar de kopers accepteren die verschillen kennelijk als het hart zijn zegje mag doen bij de autokeuze. Op de volgende pagina’s lees je onze bevindingen.
SUV MERCEDES GLA 250 | HATCHBACK MERCEDES A 250
Als we naar de uitstraling van het interieur kijken, kunnen we bij deze Mercedessen stellen dat opa zijn kleinkind ontmoet. De nieuwe A-klasse met zijn ultramoderne bedieningen weergaveconcept MBUX oogt bijna als een ruimteschip. De nauw hieraan verwante SUVvariant GLA doet naar verhouding nogal verouderd aan. Als je de meest geavanceerde spraakbesturing wilt of een snel en veelzijdig navigatiesysteem zoekt, moet je niet voor de GLA gaan. De topuitvoering van het multimediasysteem in de A-klasse geeft met een zeer hoge resolutie de informatie weer. Dat neemt niet weg dat ook het instrumentarium van de GLA instelbaar is en navigatiemededelingen met realistisch beeld weergeeft in het instrumentenpaneel.
Kijken we naar de praktische aspecten, dan is de SUV weer aan zet. Hij is overzichtelijker, de kofferbak iets groter. Maar dat was het dan ook. In alle andere opzichten is de compacte middenklasser in het voordeel. Zelfs het voordeel van een hoge zit is in dit geval maar betrekkelijk. Met een hoogteverschil van 55 centimeter tussen de bovenzijde van de stoelzitting en de weg biedt de GLA niet echt een SUV-rijgevoel. Bovendien heeft de A-klasse een sterkere motor, reageert hij bij alle toerentallen enthousiaster op het gaspedaal, worden stuurbevelen gewilliger uitgevoerd en verbruikt hij per 100 km bovendien een liter brandstof minder dan zijn hogere broer. De GLA is uitsluitend verkrijgbaar met vierwielaandrijving als je de transmissie met dubbele koppeling wilt hebben.
Als 250 is hij in dat geval € 4.000 duurder dan de hatchback. Bij de A-klasse heb je als koper de keuze: met voorwielaandrijving is de A 250 bijna € 10.000 goedkoper ten opzichte van zijn hoge broer.
ONZE TIP: HATCHBACK
De GLA biedt nauwelijks meer praktisch gebruiksgemak, bovendien is het duidelijk een ouder model. Daar komt bij dat de A 250 beter presteert.
HATCHBACK MINI CLUBMAN | SUV MINI COUNTRYMAN
Origineler is nauwelijks mogelijk: de Clubman heeft de apartste achterklep in het compacte segment en koppelt typische retro-charme aan een praktische stationwagon-achterzijde. Bovendien, dankzij het straf afgestelde onderstel en de exacte besturing heeft hij ook qua rijdynamiek veel te bieden. De bochtenkunstenaar neemt met een 150 pk dieselmotor deel aan deze test. De zelfontbrander zorgt voor pittige prestaties en verbruikt daarbij niet al te veel brandstof, volgens de fabrikant slechts 4,5 liter per 100 km.
De Countryman is langzamer en doet in bochten minder lichtvoetig aan. De hogere carrosserie van de SUV leidt in bochten tot een sterkere neiging tot overhellen. De Countryman is in combinatie met de door ons geteste 150 pk-motor ook leverbaar met vierwielaandrijving. De Clubman geeft zijn vermogen daarentegen alleen aan alle vier de wielen af in combinatie met de SD-motorisering van 190 pk.
Elektrisch rijden behoort bij de Clubman niet tot de mogelijkheden, dat kan alleen bij het hybridemodel Countryman Cooper S E All4. De verschillen komen bij dit duel bijzonder sterk naar voren. Zo zit er als gevolg van de carrosserievormen een gat van negen centimeter tussen de zithoogte van de Club en de Country. Daarnaast biedt de hogere Mini-variant tal van functionele voordelen. Vooral voor de bagage is er meer ruimte voorhanden, het zicht rondom is beter en hij biedt praktische oplossingen zoals een verschuifbare achterbank. Alleen deze zaken maken in onze ogen het prijsverschil van € 2.400 al goed. En veel belangrijker nog: het inen uitladen verloopt bij de Countryman veel handiger door de conventionele achterklep en de grotere laadopening – ook al is de achterklep dan beduidend minder origineel.
ONZE TIP: DE SUV
Ruimer, prettiger in de praktijk van alledag, meer keuze – de SUV heeft onze voorkeur.
SUV OPEL CROSSLAND X | HATCHBACK OPEL ASTRA
Een oneerlijke strijd? De Opel Astra neemt het op tegen de kleinere Crossland X. De grotere Grandland zou echter weer een maatje te groot zijn. Alleen is bij de Crossland X de dieselmotor met zijn 102 pk een tandje minder krachtig dan de 110 pk leverende diesel in de Astra.
Op andere aspecten, bijvoorbeeld prijs, zijn ze best vergelijkbaar, maar toch anders. Neem het hoge dak van de Crossland X, dat nog wat wegheeft van de Meriva. Deze Opel wil ook graag een MPV zijn met zijn verschuifbare achterbank, praktische, hoge bagageruimte en zijn troongevoel. Hij is negen centimeter hoger dan de Astra en biedt ook een beter zicht rondom. Onderhuids gaat Franse techniek schuil, die zich onderweg steeds doet gelden.
Met zijn korte wielbasis gedraagt de Crossland zich eerder stuiterig dan de Astra. De lichte besturing geeft bovendien geen enkel gevoel van contact met de weg. Daarentegen rijdt de Astra heel ‘Duits’. Zijn vering is eerder aan de straffe kant, de besturing biedt meer tegendruk en de stoelkussens bieden meer ondersteuning. Kortom, de Astra betrekt je bij het autorijden, terwijl de Crossland X juist informatie lijkt achter te houden. Dankzij zijn lagere zwaartepunt en grotere spoorbreedte heb je het idee dat de Astra aan de weg kleeft, terwijl de bediening met de kleine symbolen en de fraaie verchroomde omlijstingen als ‘echt Opel’ kan worden beschouwd: nog voor de PSA-overname ontworpen.
De Crossland X is er met 1,5-liter diesel motor vanaf bijna € 29.000, maar dan krijg je gelijk de luxere Online Edition met onder meer 16-inch lichtmetalen wielen, voor en achter elektrisch bedienbare ramen en een radio met 7-inch touchscreen. De Astra 1.6 CDTi is als Online Edition maar € 300 duurder. Die bescheiden meerprijs is hij zeker waard.
ONZE TIP: HATCHBACK
Wil je per se hoog zitten? Ga voor de Crossland X! De Astra rijdt dynamischer en volwassener. Hij biedt bovendien meer soliditeit.
HATCHBACK RENAULT CLIO | SUV RENAULT CAPTUR
Fraaie auto’s zijn het allebei, de Renaults Clio en Captur. Het dynamische, sportief-lage design ligt prettig op het netvlies, maar gaat bij de Clio wel ten koste van praktisch gebruiksgemak. Achterin zitten je knieën klem tegen de leuningen van de voorstoelen en het achterste zijruitje is zo klein dat zelfs de bestuurder er niets door ziet bij het achteruitrijden.
Daar staat een elegant gestileerd dashboard met mooi vormgegeven meters tegenover, plus comfortabele stoelen en een bediening met – laten we zeggen – Franse logica. Ben je eenmaal gewend aan de radiosatelliet aan het stuur, dan bevalt die prima, want je hebt lekker je handen vrij. Dat er soms wat kraakgeluiden komen uit het harde plastic waardoor je wordt omringd, vergeven we de charmante Clio.
De turbobenzinemotor in het vooronder is stil en krachtig. Met maximaal 16 inch grote wielen blijft het onderstel comfortabel, met grotere wielen is rijden op slecht wegdek verre van plezierig. De Clio is niet meer de jongste. De instap onder het lage dak is niet echt prettig, dat gaat bij de Captur een stuk gemakkelijker. Daar zit de bestuurder bovendien tien centimeter hoger en het zicht rondom is beter. Vooral op de achterbank biedt de Captur echt meerwaarde. Je kunt die in lengterichting verschuiven, zodat je de bagageruimte kunt vergroten (je kunt er hoe dan ook een koffer meer in kwijt dan in de Clio) of juist de achterpassagiers meer leefruimte kunt geven. Voorin is de Captur niet meer dan een Clio die hoog op de poten staat, met dezelfde bedieningspanelen en meters, en dezelfde kunststoffen.
Wat betreft de prijs zijn de verschillen groter: met een identieke motor is de Captur bijna € 4.000 duurder. Maar die meerprijs is hij al met al wel waard.
ONZE TIP: DE SUV
De Clio is chic, maar ook wat gedateerd. De Captur is juist een hedendaagse, flexibel in te delen auto die je flink verwent.
HATCHBACK FORD FIESTA | SUV FORD ECOSPORT
Wat een stap omhoog! Bij Ford klim je echt op de autoladder als je van de lage Fiesta overstapt naar de EcoSport. Die heeft inclusief dakrails een hoogte van 1,71 meter, de maat van een serieuze terreinwagen. Je zit echt op de troon in deze auto, zelfs 13,5 centimeter hoger dan in de Fiesta. Ondanks de achterklep, die ‘stoer’ aan de zijkant scharniert, is de EcoSport ook wel een beetje een MPV. De schuin geplaatste voorruit loopt ver naar voren door, de hoger geplaatste achterbank biedt veel ruimte. Als je vaak kinderen moet vervoeren, is deze Ford de ware vierzitter.
Door het hoge zwaartepunt rolt de EcoSport wat meer door bochten, zonder onstabiel aan te voelen. De 100 pk sterke drie cilinder, die de Fiesta bijna sportief maakt, verliest in de 200 kilo zwaardere hoogzitter aan scherpte, maar over een top van 170 km/h valt toch weinig te klagen. In de praktijk van alledag moet de SUV-rijder wel rekening houden met een meerverbruik van een halve liter per 100 km. De meerprijs van net iets meer dan € 1.500 ten opzichte van de Fiesta valt alleszins mee.
Wat spreekt er in dit geval nog in het voordeel van de Fiesta? Na de recente modelwisseling doet de compacte Ford moderner aan dan ooit en het is niet bepaald afzien aan boord. Dankzij het moderne interieur met 8-inch touchscreen, lekker zittende sportstoelen en fraaie 16-inch lichtmetalen wielen is dit kleintje de pretletter in zijn segment. Aan boord van de Fiesta maakt de turbomotor altijd een enthousiaste indruk, de Ford smeekt je bijna om hem bij zijn nekvel te pakken. Dat kun je het beste met twee personen aan boord doen, want ruimer is de Fiesta niet geworden door de modelwijziging: hij staat op hetzelfde platform als zijn voorganger.
ONZE TIP: DE SUV
Twee totaal verschillende auto’s: de EcoSport biedt veel ruimte en het SUV-gevoel. In de Fiesta is het voor liefhebbers van sportief rijden feest.
SUV TOYOTA C-HR | HATCHBACK TOYOTA AURIS
Of het een mooie auto is? Daar doen we bij deze test geen uitspraken over. Of de C-HR praktisch is? Die vraag kunnen we wel beantwoorden: nee! Tenminste niet in vergelijking met zijn conventionele broer. Bij Toyota’s SUV hebben de praktische eigenschappen simpelweg te veel te lijden onder het extravagante uiterlijk. De wat chaotisch ogende achterzijde komt het uitzicht naar achteren niet ten goede, de handgreep in de achterportieren is voor kinderen bijna ontoegankelijk.
In de bagageruimte zit een fikse drempel. Als je de leuning van de achterbank omklapt, oogt het in de C-HR behoorlijk rommelig. Zowel de tildrempel als het flinke hoogteverschil tussen de vloer en de achterbank zijn storend. En het feit dat hij 40 liter meer inhoud te bieden heeft dan de kofferbak van de Auris? Daar merk je in de praktijk niets van. Achterin ontbreekt het bovendien aan hoofdruimte. Uit de kluiten gewassen mensen kunnen niet rechtop zitten door het ver naar beneden aflopende dak. Dat lukt in de Auris beter.
Bovendien heeft de hatchback meer in huis aan prestaties. De wat sterkere hybride aandrijflijn zorgt voor een lichtvoetige indruk, de auto voelt gretiger aan en hij is ook werkelijk sneller. De hatchback is weliswaar niet zuiniger, maar daar staat tegenover dat hij goedkoper is in aanschaf. En in de praktijk wordt het prijsvoordeel waarschijnlijk groter, want zijn opvolger Corolla staat in de startblokken; dat betekent dat je waarschijnlijk leuke kortingen krijgt op de Auris. Een duidelijk verhaal dus: de Auris is goedkoper, ruimer en praktischer.
ONZE TIP: HATCHBACK
Hier is de hatchback betaalbaarder en zelfs praktischer. Kopers van een hybride kunnen bij Toyota-kopers dus beter voor de Auris gaan. Opvolger Corolla zal de voorsprong waarschijnlijk vergroten.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Oordeel
SUV 3, HATCHBACK 3 SUV’s mogen op dit moment dan heel hip zijn, ze zijn niet altijd de betere keuze ten opzichte van de compacte evenknieën met dezelfde techniek. Zo laten bijvoorbeeld de Mercedes GLA en de Toyota C-HR zien dat zelfs de praktische eigenschappen en de hogere zit niet altijd veel beter zijn bij de SUV. De buitenissig vormgegeven Japanner is extreem onoverzichtelijk en in de lage Mercedes zit de bestuurder nauwelijks hoger dan in een Ford Fiesta! Deze test heeft ook laten zien dat de SUV inherente nadelen heeft. Ze zijn hoger, zwaarder en minder handzaam. Als gevolg daarvan is het verbruik bijna altijd hoger, zijn de prestaties minder goed en doen ze bij het manoeuvreren onhandiger aan. Het feit dat ze meestal duurder zijn, valt zodoende lang niet altijd te rechtvaardigen.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz A-klasse 220 Premium Plus Pano/Memory/Sfeer/Camera/Laneassist/BOMVOL
- 2019
- 114.436 km

Mercedes-Benz A-klasse 45 4MATIC+ I AUT. I 388 PK I CAMERA I PANO.DAK
- 2020
- 46.696 km

Opel Astra Sports Tourer 1.4 Innovation | Trekhaak | Apple Carplay | Achteruitrijcamera | Cruise Control | Navigatie | Dodehoek Detectie | DAB | LMV
- 2018
- 83.697 km
Lees ook
Triotest ruime stationwagons als occasion: Ford Focus - Renault Mégane - Opel Astra
Koper van een tweedehands Opel Astra zoekt vooral op handbak en trekhaak
AMG (Line) hoogste prio bij kopers Mercedes A-klasse occasion
Praktijkervaring Mini Countryman (2017-2024): maxi-Mini beoordeeld door gebruikers
Ford Fiesta ST (2018) - Op de Rollenbank
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.