• Het Autoweek Forum is vernieuwd! Een volledige nieuwe technische basis met moderne features en gemakken. Heb je leuke tips of andere feedback? Meld het in dit topic .

Mercedes-Benz A-klasse | Nieuw: facelift 2023

Wulp

Gebruiker
highlighttile_8afc.MQ6.0.2x.20180130163628.jpeg

highlighttile_8ed7.MQ6.0.2x.20180130150228.jpeg

2018-Mercedes-A-Class-11.jpg

2018-Mercedes-A-Class-5.jpg

2018-Mercedes-A-Class-1.jpg

2018-Mercedes-A-Class-2.jpg

2018-Mercedes-A-Class-3.jpg

2018-Mercedes-A-Class-4.jpg

2018-Mercedes-A-Class-8.jpg

2018-Mercedes-A-Class-9.jpg

Mercedes-MBUX-03.jpg

Mercedes-MBUX-18.jpg

Mercedes-MBUX-04.jpg

Mercedes-MBUX-16.jpg

Hier kan je de gehele presentatie bekijken van de A-klasse: https://www.mercedes-benz.com/a-class/com/de.html?owda=misc

Wulp

Gebruiker
2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-54.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-57.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-56.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-55.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-59.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-60.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-58.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-61.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-62.jpg

In de persvideo zie je er ook eentje zonder AMG Line-pakket, imo beter geslaagd..

Rivanov

Gebruiker
Moet een nieuwe leaseauto dit jaar en de nieuwe A-klasse is een serieuze kandidaat! Ik wil (lease)prijzen en releasedatum!
Wachten tot Geneve dan maar?

D Elzinga

Gebruiker
Ook hier valt het me op dat Mercedes zijn auto's anno nu kennelijk graag aan de wereld toont in ontzettend foute uitvoeringen, met AMG-pakket, zwarte velgen en vuilniszakmatgrijze lak. Doet het model weinig recht, zonder die prullaria (zie de witte op de "live" foto's) lijkt het namelijk best een leuk model te zijn.

Wulp

Gebruiker
2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-38.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-39.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-37.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-36.jpg

2019-Mercedes-Benz-A-Class-Hatch-29.jpg

!!!!!!

Inmiddels staan alle persfoto's hier: https://www.carscoops.com/2018/02/2019-mercedes-class-grows-gets-stylish-lot-smarter/

s velthuis

Gebruiker
Is wel heel anders inderdaad. Het was eerst een Peugeot 308, nu is het meer een Hyundai i-dinges. Gelukkig hebben we het logo nog. Grijs, wit en rood zullen wel de enig leverbare 'kleuren' zijn, neem ik aan?

BENZine

Gebruiker
Wat een flauwekul zeg die vergelijking, slaat werkelijk nergens op. Die Hyundai doet dan meer aan een Audi A3 denken met die grill dan aan de A-Klasse.

On topic: Kek wagentje, zal vast en zeker een verkooptopper worden!

Barri

Moderator

D. Elzinga zei:
Ook hier valt het me op dat Mercedes zijn auto's anno nu kennelijk graag aan de wereld toont in ontzettend foute uitvoeringen, met AMG-pakket, zwarte velgen en vuilniszakmatgrijze lak. Doet het model weinig recht, zonder die prullaria (zie de witte op de "live" foto's) lijkt het namelijk best een leuk model te zijn.
Bij de laatste facelift van de vorige A hadden ze 'm in lekker groen staan. Dat zou dit model ook wel goed doen!

Best aardig design, genoeg onderscheidend van de rest van het gamma. Maar het front ziet er wel erg chagrijnig uit en dat volledig digitale dash is niet mijn ding.

s velthuis

Gebruiker
BENZine zei:
Wat een flauwekul zeg die vergelijking, slaat werkelijk nergens op. Die Hyundai doet dan meer aan een Audi A3 denken met die grill dan aan de A-Klasse.

Misschien. Ik reed vanochtend op de snelweg 50 meter achter een 308 station toen ik door twee 308 stations werd ingehaald. Toen reden er dus 3 308 stations voor me. Tot ik zelf de voorligger inhaalde. Dat bleek dus een Ford Mondeo of Focus station te zijn. Mijn ervaring? Als je al tussen twee foto's heen en weer moet scrollen om de verschillen te zien, zie je het in de praktijk echt niet meer. Maw: deze Mercedes vind ik een zoveelste anonieme c-segment aanwinst.

Wulp

Gebruiker
Ik vind de nieuwe A-klasse vooral op de huidige A-klasse lijken maar dan volgens de nieuwste Mercedes-designtaal...

D Elzinga

Gebruiker
s velthuis zei:
Misschien. Ik reed vanochtend op de snelweg 50 meter achter een 308 station toen ik door twee 308 stations werd ingehaald. Toen reden er dus 3 308 stations voor me. Tot ik zelf de voorligger inhaalde. Dat bleek dus een Ford Mondeo of Focus station te zijn.

Offtopic hoor, maar je ziet serieus niet het verschil tussen dit en dit?

s velthuis

Gebruiker
Nou, ik lees net even de reacties op de voorpagina. Ik ben dus niet de enige. De termen 'aziatisch/koreaan', 'eenheidsworst' en 'anoniem' komen daar in verschillende reacties voorbij.

s velthuis

Gebruiker
D. Elzinga zei:
s velthuis zei:
Misschien. Ik reed vanochtend op de snelweg 50 meter achter een 308 station toen ik door twee 308 stations werd ingehaald. Toen reden er dus 3 308 stations voor me. Tot ik zelf de voorligger inhaalde. Dat bleek dus een Ford Mondeo of Focus station te zijn.

Offtopic hoor, maar je ziet serieus niet het verschil tussen dit en dit?

Nee, en kijk nog maar eens als beide de led achterlichten aan hebben...

peugeot-308-sw-exterior-gallery-3.126485.17.jpg

Ford-Mondeo_Wagon-2011-1600-08.jpg

peugeot-308-sw-1-6-bluehdi-allure-eat6-17-navigatie-led-stoelverwarming-pdc-v-a-climate-cruise-bluetooth.jpg

maxresdefault.jpg

Erik64

Gebruiker
Nu heb ik naast de mx-5 nd ook een Audi A3 cabrio en als de nieuwe Mercedes A nu ook eens in een cabrio uitvoering komt dan rijd ik direct naar de dealer om de Audi in te ruilen, wat een mooie auto is dit.

Rivanov

Gebruiker
Achterkant van de nieuwe A-klasse heeft wel wat weg van de achterkant van de Peugeot 308 Hatchback.

Springbok

Gebruiker
Bij het vorige model was AMG pack voor mij musthave om het dikke auto te laten zijn. Bij het nieuwe model vind ik dit stuk minder noodzakelijk voor de voorkant.

excludriver

Gebruiker
Is ruimer geworden voor de achterpassagiers en bagageruimte. Dit is een flink groter geworden C-segmenter; Vergeleken met enkele populaire voorbeelden in de lengte: +16cm tegenover Golf, +10cm tegenover A3, +9cm tegenover 1-serie, +4cm tegenover Astra.

Wulp

Gebruiker
Die man van autogefuhl is wel heel erg enthousiast over de styling. Echt heel bijzonders is het niet, maar goed. Ik ben niet zo'n enorme fan van die wide cockpit van MB maar in de A-klasse is ie een flinke slag kleiner en daardoor niet zo storend. Wat ik wel storend vind is dat pianolak paneel waar de drie ventilatieroosters in zitten. Oogt imo ontzettend goedkoop, net als dat paneel bij de G-klasse

SVF

Gebruiker
De vorige A-klasse vond ik met afstand de mooiste Duitse C-segmenter. Deze nieuwe vind ik (nog) niet overtuigend, met name de voorkant is er m.i. niet op vooruit gegaan.

Wel een verschrikkelijk en kitserig dashboard waarvan de basisvorm mij wat doet denken aan die van een Honda Civic uit 1973:

5a75e7c139844-HONDA_CIVIC_1973_interieur.jpg

straatos

Gebruiker
Ben benieuwd naar de CLA Shooting Brake... die immers op het FWD onderstel van de A klasse komt, en waarschijnlijk met een sterk op die van de A klasse lijkende voorzijde. Voor- en achter-overhang zullen dan beter in balans zijn dan bij de A klasse.

Mercedes%20CLA%20Shooting%20Brake%20Estate.png

speedtouch

Gebruiker
Ik moet eerst de 'oude' naast de nieuwe staan, om echt de uiterlijke verschillen te kunnen constateren. Het zal best een behoorlijke stap voorwaarts zijn. We zien het wel.

Wulp

Gebruiker
Niet naast elkaar maar hier zijn ze wel met elkaar vergeleken: https://www.motor1.com/news/229299/2019-mercedes-benz-a-class-changes/

Wulp

Gebruiker
excludriver zei:
Is ruimer geworden voor de achterpassagiers en bagageruimte. Dit is een flink groter geworden C-segmenter; Vergeleken met enkele populaire voorbeelden in de lengte: +16cm tegenover Golf, +10cm tegenover A3, +9cm tegenover 1-serie, +4cm tegenover Astra.

Zojuist de hele video van autogefuhl bekeken. De man is 178 en hij vond het niet erg ruim achterin. Beenruimte ok en hoofdruimte aan de krappe kant

DeeTwee

Gebruiker
Bird Nerd zei:
excludriver zei:

Zojuist de hele video van autogefuhl bekeken. De man is 178 en hij vond het niet erg ruim achterin. Beenruimte ok en hoofdruimte aan de krappe kant

Dus een C-segmenter met FWD en riant grotere buitenmaten dan de meeste concurrenten, zonder enige vorm van 'sportieve' lijnvoering, en dan kan iemand van 1,78m nog niet fatsoenlijk achterin zitten? Hoe krijgen ze het voor elkaar...

Overigens intrigeert deze auto me toch wel moet ik zeggen. Alsof ik er na langer kijken misschien toch achter ga komen wat de aantrekkingskracht van deze auto precies is. Bij de voorganger ben ik er -ook na praktijkervaring- nooit achter gekomen. Deze nieuwkomer loopt er van buiten iig niet bepaald mee te koop, met die middensectie die nog het meest aan een i30 doet denken. Interieur vind ik in ieder geval wel gaaf, veel mooier dan dat van z'n voorganger.

KadettRT

Gebruiker
Denk voornamelijk in de rode AMG versie met sportstoelen dat die stoelen stuk dikker zijn. Afwachten wat normale stoelen voor ruimte geven.

Vind het geen onaardig model, apart dat ze een 40/20/40 deelbare achterbank geven. Zie je niet veel, 1 Serie en Astra (alleen station?) Bij station echt praktisch, bij een hatchback passen er alsnog geen ski's in :) Maar misschien wel kleinere pakketen van de Ikea als je met 2 kinderen erheen gaat ofzo, verder zie ik nut niet van tenzij het een station is.

DeeTwee

Gebruiker
KadettRT zei:
Vind het geen onaardig model, apart dat ze een 40/20/40 deelbare achterbank geven. Zie je niet veel, 1 Serie en Astra (alleen station?) Bij station echt praktisch, bij een hatchback passen er alsnog geen ski's in :) Maar misschien wel kleinere pakketen van de Ikea als je met 2 kinderen erheen gaat ofzo, verder zie ik nut niet van tenzij het een station is.
Een 40/20/40-achterbank is ook leverbaar op de Astra hatchback. En ski's waarschijnlijk niet, maar een snowboard moet wel passen. En die zijn -zeker in de tas- vaak te fors voor een skiluik. Dus zeker een praktische toevoeging wat mij betreft.

straatos

Gebruiker
straatos zei:
Ben benieuwd naar de CLA Shooting Brake... die immers op het FWD onderstel van de A klasse komt, en waarschijnlijk met een sterk op die van de A klasse lijkende voorzijde. Voor- en achter-overhang zullen dan beter in balans zijn dan bij de A klasse.

2019-mercedes-a-class-sedan-spy-photo.jpg
2019-mercedes-a-class-sedan-spy-photo.jpg

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Live @ Autosalon van Genève:

img_1623.jpg

img_1618.jpg

merc-2797.jpg

merc-2799.jpg

merc-2798.jpg

Meer foto's: https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/2018-mercedes-benz-class-starting-price-confirmed-£25800

In een dikke uitvoering lijkt het wat, maar verder vind ik dat dit maar weinig uitstraalt. In deze lagere segmenten hebben de premiummerken mijns inziens geen meerwaarde, of hebben dat nog niet goed laten zien. Maar goed, het is een Mercedes-Benz en alleen daardoor zullen velen 'm al mooi vinden en aanschaffen, denk ik.

Wouter82

Moderator

D-C zei:
In deze lagere segmenten hebben de premiummerken mijns inziens geen meerwaarde, of hebben dat nog niet goed laten zien.

BMW heeft/had dat op technisch vlak, maar omdat het gros van de klanten er toch niet om geeft wordt het enige USP overboord gegooid. Het wordt allemaal toch gekocht vanwege het logootje. Het is verder allemaal hetzelfde, resultaat van steeds strengere eisen en de groeiende vrees bestaande klanten te veel voor het hoofd te stoten. En dan moet je je maar onderscheiden met een fancy vouwtje in de koets of een nog groter display in het dashboard. Als er maar dikke velgen en een leuk logo op zit wordt het toch wel en masse gekocht. Deze A vind ik er van buiten niet echt nieuwer of moderner uitzien dan het uitgaande model.

s velthuis

Gebruiker
Wouter82 zei:
D-C zei:
In deze lagere segmenten hebben de premiummerken mijns inziens geen meerwaarde, of hebben dat nog niet goed laten zien.

BMW heeft/had dat op technisch vlak, maar omdat het gros van de klanten er toch niet om geeft wordt het enige USP overboord gegooid. Het wordt allemaal toch gekocht vanwege het logootje. Het is verder allemaal hetzelfde, resultaat van steeds strengere eisen en de groeiende vrees bestaande klanten te veel voor het hoofd te stoten. En dan moet je je maar onderscheiden met een fancy vouwtje in de koets of een nog groter display in het dashboard. Als er maar dikke velgen en een leuk logo op zit wordt het toch wel en masse gekocht. Deze A vind ik er van buiten niet echt nieuwer of moderner uitzien dan het uitgaande model.

Ook wel samengevat met de term 'wasmachines'...

Cd6lop

Gebruiker
Vind de nieuwe A klasse niet echt geslaagd, ben meer onder de indruk van de nieuwe Auris.

speedtouch

Gebruiker
Misschien is er van de nieuwe a serie nog te weinig bekend, het zou toch een behoorlijke verbetering moeten zijn, dunkt me.

Cd6lop

Gebruiker
speedtouch zei:
Misschien is er van de nieuwe a serie nog te weinig bekend, het zou toch een behoorlijke verbetering moeten zijn, dunkt me.

Zal ongetwijfeld een goede wagen zijn, het is en blijft een Mercedes. Vind het ontwerp persoonlijk te 'soft' nieuwe voorzijde en met name de koplampen, niet zo bijzonder.

Wulp

Gebruiker
De configurator op mercedes.de is een beetje beperkt maar wel leuk om zo de oude met de nieuwe te vergelijken in ong. dezelfde specs

ubRENR9.png

1mJszeu.png

Blw5Jxk.png

Msi98ah.png

DeeTwee

Gebruiker
Prijslijstje:
https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/buy/offers/a-klasse-launch-edition1/_jcr_content/par/productinfotextimage/interactions.attachments.0.A-Klasse_Prijslijst.pdf

Ongelooflijk wat een geld o_O

s velthuis

Gebruiker
[D2] zei:
Prijslijstje:
https://www.mercedes-benz.nl/passengercars/buy/offers/a-klasse-launch-edition1/_jcr_content/par/productinfotextimage/interactions.attachments.0.A-Klasse_Prijslijst.pdf

Valt wel mee toch?

https://www.kia.com/nl/modellen/ceed/prijzen-en-specificaties/?gclid=CjwKCAiA24PVBRBvEiwAyBxf-TC8PtQRQbJvwJVSwHS2QULYGFS_BuyxeGxz9XhznGNAi8qVhFrZPhoC4OYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

DeeTwee

Gebruiker
s velthuis zei:
[D2] zei:
Prijslijstje:

Valt wel mee toch?

https://www.kia.com/nl/modellen/ceed/prijzen-en-specificaties/?gclid=CjwKCAiA24PVBRBvEiwAyBxf-TC8PtQRQbJvwJVSwHS2QULYGFS_BuyxeGxz9XhznGNAi8qVhFrZPhoC4OYQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Doe geen moeite, ik vind deze A-klasse volstrekt niet op de Kia Cee'd lijken. En de prijzen al helemaal niet.

s velthuis

Gebruiker
[D2] zei:
s velthuis zei:
[D2] zei:
Prijslijstje:

Valt wel mee toch?

Doe geen moeite, ik vind deze A-klasse volstrekt niet op de Kia Cee'd lijken. En de prijzen al helemaal niet.

Jij niet. Ik wel, zelfde witte wasmachine. En dat voor de helft van het geld. Prima deal lijkt me.

DeeTwee

Gebruiker
Tsja. Als je nou een i30 of de nieuwe Ceed erbij had gehaald, met die auto's heeft de A dan in ieder geval de vorm van de zijramen aardig gemeen. Maar de huidige Cee'd is een heel andere auto om te zien. Al zit alles in het C-segment heel dicht bij elkaar qua concept, maatvoering en motorisering. Net zoals dat het geval is in het A-, B-, D-, E- of F-segment. Zelf supercars kruipen steeds dichter tegen elkaar aan qua specs.

Neemt niet weg dat ik die A ook zeker zou laten staan voor dit soort prijzen.

Bovenaan