Subaru Trezia 1.3 Luxury (2011)
Variatie op een Verso
Al zijn de Trezia en de Verso-S dan in principe dezelfde auto's, er zijn wel degelijk belangrijke verschillen. Hoewel Subaru claimt nauw betrokken te zijn geweest bij de coproductie, is het uiterlijk toch vooral de hand van Toyota die de lijnen heeft gezet. De koets van de Trezia wordt gekenmerkt door vooral veel rechte lijnen. Het neusje is kort en loopt plotseling vrijwel verticaal naar beneden. In die neus zijn ook de belangrijkste verschillen tussen de Japanse zusjes te vinden. Zo zijn de voorspatborden en motorkap al niet meer uitwisselbaar. De koplampen van de Toyota zijn wat scherper getekend, terwijl de Subaru wat 'liever' uit de pitjes kijkt. De Trezia heeft die karakteristieke Subaru-grille meegekregen met die grote boog aan de bovenkant en de brede verchroomde strip erboven. Ook onder de kentekenplaat wijkt de Trevia af van het Toyota-model, zij het minder dan daarboven.
De auto kan dankzij de vrij hoge ruit volstaan met één grote ruitenwisser. De achterwisser is overigens nogal onderbemeten, wat het zicht naar achteren bij slecht weer geen goed doet. Aan de achterzijde heeft de corporate-identity-smurf van Subaru duidelijk minder goed zijn best gedaan de boel onderscheidend te maken. Veel verder dan anders ingedeelde achterlichtunits en andere logo's komen we niet. Subaru heeft wel het stripje boven de kentekenplaat nog verchroomd.
Netjes en strak
Ook aan het interieur zie je ook dat Toyota in de tekenkamer duidelijk de lakens uitdeelde. Het is een mooi, strak ontworpen dashboard geworden. Het is wel een tikje saai misschien, maar heel netjes afgewerkt en erg logisch en overzichtelijk opgebouwd. Waar veel autokopers de eerste dagen zwetend in het instructieboekje zullen zitten bladeren, zal dat bundeltje in de meeste Trezia's waarschijnlijk nog ingeseald in het dashboardkastje liggen wanneer na jaren de shredder zijn stalen muil opent om de auto te verzwelgen.
De Trezia is er zowel in benzine- als dieseluitvoering. We rijden de Subaru met de 1,3-liter benzinemotor. Het is maar een klein blokje, dat er toch nog 99 pk uit weet te trekken. Deze motor pakt lekker vlot op, ook bij lagere toerentallen. De auto komt vlot van zijn plek en dat is fijn. Het draagt flink bij aan het prettige karakter van de Trezia. Wel moeten we nog even kwijt dat de koppeling van de Trezia wat bruusk opkomt, wat hem wat lastiger te doseren maakt. Het verbruik is met een gemiddelde van 1 op 12,4 netjes te noemen, ook al blijven de opgegeven waarden royaal buiten bereik.
De Subaru Trezia is leverbaar in vier uitrustingsniveaus en de onze is aangekleed als de meest luxueuze, met de alleszeggende naam Luxury. Die heeft 16-inch lichtmetalen wielen, een audiosysteem met zes speakers, in hoogte en diepte verstelbaar stuur dat bovendien met leer is bekleed en bediening voor de audio heeft, een in hoogte variabele laadvloer en airco. Opmerkelijk is overigens dat de Trezia ongeacht de uitvoering negen airbags heeft, inclusief gordijnenbags achter en een kniebag voor de bestuurder. Dat zie je in deze klasse niet vaak.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Trezia 1.3 Luxury |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 20.275 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.329 cc |
Maximaal vermogen | 73 kW / 99 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 125 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.995 mm / 1.695 mm / 1.595 mm |
Wielbasis | 2.550 mm |
Massa leeg | 1.045 kg |
Aanhangermassa geremd | 800 kg |
Banden | 185/60R16Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,3 s |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 5,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,8 s / 13,1 s |
Brandstofverbruik | 5,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 127 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Subaru Trezia
Opel Meriva 1.4 - Subaru Trezia 1.3 - Toyota Verso S 1.3 VVT-i - Test
Test: DS N°8 – Elektrische Grand Routière
Test: Renault Espace (2025) - In de voetsporen van de tweede Impreza
Test: Ford Ranger PHEV - plug-in pick-up met voor dit genre behoorlijk wat hightech
Lezersreacties (35) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.