AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Reviews
  • Subaru
  • Trezia
3

autoreview

Subaru Trezia 1.3 Luxury (2013)

Anoniem
  • Review
1 december 2014 om 16:26
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTrezia 1.3 Luxury
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf16.000 km
KM-stand laatst30.000 km
Gemiddelde lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Treesje

  • 19.000 km
  • 1 december 2014

Na een Fabia met TSI dacht ik het wordt weer tijd voor iets Japans. Wel graag met een wat hogere instap en, aangezien geheel zelf betaald, niet te duur in aanschaf en gebruik.
De Toyota Verso-S zie je hier vrij veel rijden maar was me, zeker als jonge gebruikte, te duur.
Het Autoweek testjaarboek attendeerde me op de Subaru Trezia, door ons inmiddels Treesje gedoopt. Dat scheelde toch zo'n 2500 Euri met de Toyota op een auto van iets meer dan een jaar oud.
We rijden de Luxury uitvoering, maar dat Luxury valt nogal mee. Het ontbreken van een standaard cruise-control valt onder de noemer diep triest voor een auto van nieuw ca. € 21000. Ook de boordcomputer stelt niet veel voor. Als ik toch bezig ben: dagrijverlichting en cornering-lights mis ik ook! En die fijne turbo-power onderin.
Maar daar tegenover staat dat dit een erg lekker rijdend autootje is. Het uitzicht is prima; in tegenstelling tot in de meeste auto's kijk ik in deze niet tegen de binnenspiegel aan met mijn bijna 2 meter, maar er net onderdoor. Je moet het ervaren om te merken hoe prettig dat is.
De stoelen zitten goed, ook voor mijn vrouw die een stuk kleiner is.
De 6-bak was even wennen, net als in de Autoweek-test duurt het even voordat je koppeling- en gaspedaal soepel bedient met je maat 46.

Het benzineverbruik is redelijk gunstig. Na 3000 km. mengelmoes van stad, streek en snelweg zit ik op ca. 6 ltr/100 km dus ca. 1 op 16,5. Wat opvalt is dat het verbruik minder fluctueert dat met de TSI-Skoda.
Mee- of tegenwind en 110 km/u of 130 gaf daar waardes tussen 5 en 8,5 ltr/100km. In de Trezia zijn die verschillen veel kleiner.
Dat zie je ook in testverslagen, maar ook in de belachelijk lage verbruikswaarden die sommige merken hanteren.
Wel is het jammer dat de 5e en 6e versnelling niet wat langer zijn. Van 4 naar 5 schakelend denk je in het begin: zitten er soms twee 4e versnellingen in?, zo klein is de toerenval.
Bij 120km/u zit je ruim boven de 3000 toeren. Dat is bij de CVT beter. Nu sla ik de 5 meestal maar over.
Een lager toerental op de snelweg zou natuurlijk brandstof sparen, maar terugschakelen is dan onvermijdelijk bij bijv. inhalen.

Zojuist de Dunlop zomerbanden (op 16 inch LM) vervangen door Dunlop Winterresponse 2 in de maat 185/65 x 15 op staal. Die stalen velgen kreeg ik bij de auto en zijn, zoals vrijwel de gehele auto, Genuine Toyota Parts. Wel had de dealer vergeten te melden dat voor deze originele stalen velgen andere wielmoeren nodig zijn dan die gebruikt worden op de originele lichtmetalen wielen. Daar sta je dan op de brug bij de bandenboer.
Lekkere soepele en stille bandjes hoor.

Ik wilde nog aan Sinterklaas én Kerstman (en waarschijnlijk ook mijn echtgenote voor mijn verjaardag alvast gezien het bedrag) een cruise-control vragen, want als je dat een aantal jaren gewend bent, snap je niet dat er nog auto's gemaakt worden zonder. Ik kom bedragen tegen tussen 500 en 800 Euro, maar ook veel verhalen dat het achteraf ingebouwde systeem niet perfekt werkt. Als iemand een goede tip heeft hou ik me aanbevolen
O ja, en ook als iemand ervaring heeft met andere lampjes voor in de koplampen, want de lichtopbrengst houdt niet over.




meer wel dan niet tevreden

  • 30.000 km
  • 12 oktober 2015

Net de 30.000 beurt gehad.
Met bijkomende werkzaamheden als luchtfilter en airco toch goed voor € 400,-.
Wel met gratis leenauto (alleen benzine).
Iets meer dan de voorafgaande Fabia, maar tot nu toe zonder problemen.
Het brandstofverbruik is nog steeds rond de 1 op 16,5; zomers iets beter, 's winters iets slechter. Maar als eerder gemeld is de fluctuatie in verbruik tussen rustig of snel rijden en tussen de seizoenen kleiner dan bij de TSI.

De koppeling/versnellingsbak blijft moeilijk soepel te bedienen, af en toe lijk ik wel een beginneling. Is een bekend punt voor deze auto volgens tests en garage, maar prettig is anders.
Om zeker te weten dat het niet aan mij ligt boek ik een paar keer per jaar een weekje vakantie met huurauto. Je zoekt toch bevestiging. Gelukkig blijkt dan steeds dat ik daar na de eerste 100 meter wel soepel in weg rij en schakel.
Voor de zekerheid blijf ik dit proberen.

Het zitcomfort is nog steeds prima, evenals het zicht naar voren en opzij. Naar achter zijn eigenlijk wel parkeersensoren aan te bevelen; of zoals bij mij, mijn vrouw die uitstapt en kijkt of ik nog een metertje kan doorschuiven voor ik op dat paaltje zit.
Over achteruit parkeren gesproken....
Trouwens ook een trekhaak laten monteren. Liefst doe ik zoiets bij de merkdealer, maar een trekhaak moet wel kunnen bij een specialist, die toch aanmerkelijk goedkoper was.

De in mijn geval zwarte lak lijkt mij wat Japans minimalistisch opgebracht. Komt erg dun over, krast snel en is moeilijk mooi op te poetsen. Koop dan geen zwarte auto roept u dan !! Maar ja, tweedehands valt voor mij alleen pimpelpaars af, voor de rest zoek ik de beste auto voor het gunstigste bedrag.

Eén punt is bij deze auto voor ons een bron van ergernis.
Als je als bestuurder uitstapt ontgrendelen de andere portieren en de achterklep de ene keer wél en de andere keer weer niet. Sta je weer aan die achterklep te rukken; elke keer weer goed voor wat #$*@^.
Uiteraard was er bij de garage niets van te merken, dus dit blijft mij achtervolgen vrees ik.

Samenvattend : meer wel dan niet tevreden dus. Maar als ik de gewetensvraag moet beantwoorden... dan weet ik niet of ik 'm weer zou kopen. Vooral vanwege koppeling en centrale vergrendeling.
Maar als ik over 10 jaar vanwege de spreekwoordelijke Toyota/Subaru kwaliteit nog nooit een probleem heb gehad met deze auto dan hoor je mij niet meer zeuren.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
 
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Trezia
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Toyota Verso S / 1.3i-16v Luxury | Airco | Trekhaak |

    Subaru Trezia Toyota Verso S / 1.3i-16v Luxury | Airco | Trekhaak |

    • 2012
    • 83.922 km

    € 8.950

    Toyota Verso S / 1.3i-16v Luxury | Airco | Trekhaak | PDC |

    Subaru Trezia Toyota Verso S / 1.3i-16v Luxury | Airco | Trekhaak | PDC |

    • 2011
    • 103.879 km

    € 7.750

    1.3 Comfort S (Toyota Verso S) Airco, pdc

    Subaru Trezia 1.3 Comfort S (Toyota Verso S) Airco, pdc

    • 2011
    • 154.869 km

    € 6.450

Meer Subaru Trezia occasions

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Trezia specificaties
  • Subaru Trezia occasions
  • Subaru Trezia video's
Advies en informatie
  • Subaru Trezia tests
  • Subaru Trezia gebruikersreviews
  • Subaru Trezia index
PREMIUM
Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Dubbeltest

Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Dubbeltest

Tot een paar jaar geleden was het ophogen en stoer aankleden van bestaande modellen een ware...

Lees meer
 

Subaru Trezia reviews

  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2013)

    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2013)

    3
    • 1 december 2014
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2012)

    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2012)

    4
    • 25 juli 2014
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2011)

    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2011)

    11
    • 26 januari 2013
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2012)

    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2012)

    6
    • 4 november 2012
meer reviews
Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

Subaru Impreza GT Turbo – 1999 – 402.204 km - Klokje Rond

De Subaru Impreza GT Turbo was rond de millenniumwisseling dé auto die iedereen wilde hebben....

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2012)

    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2012)

    4
    • 25 juli 2014
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2011)

    Subaru Trezia 1.3 Comfort (2011)

    11
    • 26 januari 2013
  • Review
    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2012)

    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2012)

    6
    • 4 november 2012
  • Autotest
    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2011)

    Subaru Trezia 1.3 Luxury (2011)

    35
    • 17 juni 2012
  • Eerste rijtest
    Subaru Trezia

    Subaru Trezia

    13
    • 24 juni 2011
  • PREMIUM
    Opel Meriva 1.4 - Subaru Trezia 1.3 - Toyota Verso S 1.3 VVT-I Dynamic

    Opel Meriva 1.4 - Subaru Trezia 1.3 - Toyota...

    • 10 mei 2011
  • Autonieuws
    Gereden: Subaru Trezia

    Gereden: Subaru Trezia

    48
    • 7 februari 2011
Merk
Merk
  • Review
    Subaru Outback (2005)

    Subaru Outback (2005)

    3
    • 16 februari 2021
  • PREMIUM
    Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country - Dubbeltest

    Subaru Outback vs. Volvo V60 Cross Country...

    • 9 februari 2021
  • Review
    Subaru Outback 2.5i Comfort (2017)

    Subaru Outback 2.5i Comfort (2017)

    6
    • 7 februari 2021
  • Autonieuws
    Bijgewerkte Subaru XV in beeld

    Bijgewerkte Subaru XV in beeld

    7
    • 29 januari 2021
  • Review
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    6
    • 24 januari 2021
  • Review
    Subaru Outback 2.5i Premium (2020)

    Subaru Outback 2.5i Premium (2020)

    5
    • 24 januari 2021
  • Autonieuws
    In het Wild: Subaru Libero (1992)

    In het Wild: Subaru Libero (1992)

    12
    • 22 januari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep