Subaru Trezia

Verschil moet er zijn

Subaru Trezia
Subaru TreziaSubaru TreziaSubaru TreziaSubaru TreziaSubaru Trezia
AutoWeek 8 2011
AutoWeek 8 2011

Je leest het in AutoWeek 8 2011

De Subaru Trezia is een zustermodel van de Toyota Verso S. Het grootste verschil is dat de Subaru ook met een dieselmotor leverbaar is. Die krachtbron maakt hem prijziger. Maar is-ie daarmee dan ook fijner?

Subaru heeft de Benelux-landen uitgekozen om de Trezia te introduceren. We maken dus in Nederland als een van de eersten kennis met de nieuwe B-segment-MPV van het Japanse merk. Met die auto wil Subarustappen in het gat dat Daihatsu achterlaat, het merk waarvan Subaru overigens de Sirion 2 heeft 'geleend' en omgedoopt tot Justy. Als de Trezia niet helemaal kakelvers op het netvlies overkomt, dan heeft dat ongetwijfeld te maken met het gegeven dat ook díe is overgenomen van een ander merk, in dit geval Toyota. De Trezia is ­namelijk niets meer of minder dan een Verso S, de compacte MPV die Toyota ­onlangs ten doop hield. Slechts de neus en de achterlichten van de Soeb zijn ietsanders gemodelleerd dan die van de Toyota. Subaru nuanceert het beeld dat het simpelweg de Verso S in 't gamma opneemt en spreekt van een heuse coproductie. Zeker honderd ingenieurs van het merk zouden namelijk hebben meegewerkt aan de ontwikkeling van de Trezia. Hoe dan ook, Subaru zal zich zeker hebben bemoeid met de kwaliteitscontrole. Om de Verso S en de Trezia van elkaar te onderscheiden, hebben Toyota en Subaru in onze contreien gekozen voor verschillende uitvoeringen van de auto. De Subaru Trezia is als basismodel met een prijs van € 15.975 precies € 15 goedkoper dan de instapversie van de Toyota Verso S, maar Subaru maakt in geval van de Trezia ook kleinere uitrustingsstapjes naar boven, waarbij het prijsverschil verder toeneemt. De Trezia kent vijf uitrustings­niveaus: Intro, Comfort Comfort S, Luxury en Executive. De Intro, die nu de reeks aftrapt, heeft zaken als een audio-installatie met cd-speler, elektrisch te bedienen zijruiten in de voorportieren, een batterij airbags, tractie- en stabiliteitscontrole en centrale deurvergrendeling. De Executive-trim is voorbehouden aan de Trezia-versie met dieselmotor.

Stabieler

Dat brengt ons bij het belangrijkste verschil van de Trezia met zustermodel Verso S. Toyota heeft namelijk besloten de diesel­motor hier te lande niet te voeren in de Verso S. Die is louter en alleen te verkrijgen met een 1,3-liter benzinemotor van 99 pk. Diezelfde motor zit ook in de Trezia, maar Subaru heeft ervoor gekozen om ook een 1,4-liter turbodieselmotor aan te biedenin z'n compacte MPV. De 90 pk sterke zelf-ontbrander kennen we uit de Toyota Yaris.
Zowel de benzine- als diesel-Trezia valt,wanneer hij zakelijk wordt gereden, in de 20-procents bijtellingsklasse. In de showroom van de dealer prijkt er op beide versies een B-label. In aanschafwaardezit er echter een groot verschil tussen de auto's. De goedkoopste dieselversie, de Intro, komt op € 20.975 en da's vrijwel even prijzig als de duurste Toyota Verso S 1.3 VVT-i met continu variabele transmissie. De top of the line Trezia-diesel is de 1.4D Executive MMT, die je de keuze laat tussen zelf schakelen of dat laten doen. Voor de benzineversie heeft Subaru overigens geen automaat leverbaar, maar het tracht Toyota's CVT volgend jaar ook in de Trezia te kunnen bieden. Het start-/stopsysteem dat Toyota monteert op de Verso S moet de Subaru eveneens ontberen.

Wie gaat voor de oliegestookte Trezia moet weliswaar in de buidel tasten, maar krijgt daar wel de fijnst rijdende versie voor terug. Doordat de dieselmotor meer gewicht op de vooras brengt, voelt de Trezia stabieler aan dan wanneer er een benzinemotor onder de kap ligt. Het sturen gaat in de dieselversie een tikkie zwaarder, maar vooral met meer gevoel. Vierwielaandrijving, een traditionele Subaru-waarde, ontbreekt. De versnellingsbak voelt anders aan dan in de benzine-Trezia. Strakker en meer solide; beter dus. Het gaspedaal, waarmee bij de 1,3-liter­motor het toerental lastig is te doseren (de geringste beweging van het pedaal heeft direct een flinke stijging van het motortoerental tot gevolg), heeft in de diesel een prettiger verbinding met de krachtbron, waardoor wegrijden en schakelacties soepeler verlopen. De dieselende Trezia heeft ook een nadeel: het motor­geluid dringt tamelijk nadrukkelijk door in het interieur. De benzinemotor zet een minder luide keel op. Dan valt op dat de vormen van de koets, vooral deA-stijl en de buitenspiegels, windgeruis genereren.

Niche-Hoek

Aan boord heerst het feest der herkenning. De interieurs van de Trezia en Verso S vertonen geen overeenkomsten, nee, ze zijn identiek. De hoekigheid van het dashboard valt ook in de Soeb op. De knoppen in de middenconsole zijn dan wel relatief groot in aantal, ze zitten aangenaam hoog gemonteerd en zijn dus goed bereikbaar. Dat geldt evenzeer voor de versnellingspook, die hoog op de middenconsole staat. De eveneens hoge zit achter het stuurwiel zal zeker de empty nesters - waarop Subaru zich met de Trezia onder meerricht - ­kunnen bekoren. Het stuurwiel is een ­lekker klein driespaaks exemplaar met ­dikke rand, zoals we ook van Toyota gewend zijn. Het ligt lekker in de hand, maar hoewel het zowel axiaal als in hoogte te verstellen is, krijg je het niet in een ideale positie. Het blijft altijd enigszins 'op je schoot' liggen.

Ruimte heeft de Trezia voorin voldoende. En ook achterin valt er zelfs voor volwassenen niet veel te klagen. De kofferbak kent dezelfde indeling als die van de Verso S. Dat betekent dat ook de verstelbare bodemplaat z'n weg naar de Trezia heeft gevonden; je kunt hem op dezelfde hoogte leggen als de kofferbakrand – en daarmee de tildrempel elimineren – en hem laten zakken. Verwijderen kun je hem echter ook. Gemak dient de mens. Beide leuningen van de achterbank kun je eenvoudig neerleggen door aan een tweetal hendels aan weers­zijden van de bagageruimte te trekken.

Subaru mengt zich in de strijd in de klasse van de B-MPV's, die alsmaar meer verhit raakt. Het merk vindt er concurrenten als de Kia Venga en de Hyundai iX20 tegenover zich. En natuurlijk stalgenoot Verso S. Subaru verkeert in de gelukkige omstandigheid met de Trezia een model in huis te hebben dat stoelt op het concept van een merk dat ooit de klasse van de compacte MPV's uitvond met de Yaris Verso. En daarmee zou de Trezia hier en daar best een potje kunnen breken en willicht zelfs enigszins uit z'n niche-hoek kunnen kruipen. Wij zijn het meest gecharmeerd van dedieselversie, maar die zal een tamelijkzeldzame verschijning blijven. De Trezia die euro 95 verlangt, is financieel immers een veel aantrekkelijker propositie. Begrijpelijkdus dat de Nederlandse importeur daarhet meest van verwacht.

Lezersreacties (13) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.