Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

"De slechtste ooit"

130 reacties

Video
AutoWeek 18 2022
AutoWeek 18 2022

Je leest het in AutoWeek 18 2022

Ooit kocht Edwin Kroon de goedkoopste Subaru Legacy die op Markplaats stond, met het idee om de auto af te raggen tot deze zou instorten. Maar tot zijn verbazing hield de Subaru het nog drie jaar vol: het merk had er een liefhebber bij. De zoektocht naar de volgende goedkope Subaru leidde naar de Outback die hij nu zes jaar bezit; de teller wijst bijna een half miljoen aan. Gaat zijn auto de volgende apk halen?

We treffen de Outback van Edwin op een zeer ongunstig moment. “De aandrijfas is bezig om kapot te gaan. Ik weet dus zeker dat ik er niet met een goede beoordeling van afkom. Het is nog niet gelukt om die as te herstellen. Een nieuwe kost duizend euro en dat heb ik er niet voor over. Ik ben dus op zoek naar een gebruikte as, maar die is vooralsnog moeilijk te vinden.” Het gevolg van die kapotte aandrijfas is dat de auto geweldig veel lawaai maakt en vibraties voortbrengt. “Maar ik heb geluk, want bij 50 en 100 km/h is hij nog net mooi stil!”

Sinds Edwin zijn Outback heeft, sleutelt hij er zelf aan. “Ik kom bij een doe-het-zelfgarage in Ede. De beheerder daar is ex-monteur en die kijkt mee of de reparaties op een goede manier gebeuren. Ik vind een Subaru een ideale auto. Je merkt dat hij is gemaakt met het idee om er gemakkelijk dingen zelf aan te kunnen doen. Vaak is het een kwestie van een paar bouten losmaken om een onderdeel te kunnen vervangen. Ik heb deze auto gekocht met het idee om hem helemaal op te rijden. Het is iedere keer opnieuw de sport om hem weer door de apk te krijgen.”

De afgelopen jaren heeft de Outback een typisch Subaruleven geleid. “De vorige eigenaar had een landgoed in Friesland en reed er regelmatig mee op het onverhard. Ik trek er vaak een boottrailer mee en ga wel eens spelen in de sneeuw. Wel jammer is dat de vorige eigenaar de auto regelmatig in het natte gras heeft geparkeerd. Er zit inmiddels dus flink wat roest aan. De dorpelkappen heb ik voor het laswerk verwijderd en ik heb ze niet meer teruggezet. Dat is makkelijker zo.

Verder rijd ik er altijd rustig mee, en net als alle andere Subarueigenaren vastgekleefd op de rechterbaan. Over vijf maanden is er weer de apk en ik hoop met een lijstje naar huis te gaan met zaken die ik moet aanpakken.”

‘ECHT VERSCHRIKKELIJK’

Als keurmeester Joep Schuurman terugkomt van zijn proefrit verklaart hij de Subaru total loss. “Het geluid en de trillingen die de aandrijfas geven zijn echt verschrikkelijk. Ik snap niet dat je daarmee kunt rondrijden. Daarnaast is er ook nog een wiellager dat helemaal verrot is. Dat zou je toch moeten merken? Heb je misschien niet zoveel met auto’s? Hetzelfde geldt voor de achterste schokdempers, want die doen niets meer. En o ja, de remschijven zijn krom, want als je afremt, lijkt het alsof je op een kameel rijdt.” Als de Outback op de brug staat, ruiken we de remmen bovendien. “Daar loopt iets heel erg aan.”

Goed nieuws is er ook: als Joep de motorkap openzwaait, heeft hij geen opmerkingen. De 2,5-liter boxermotor is zeker niet het probleem van deze auto, hooguit zijn er een paar olielekkages.

DAPPER LASWERK

Als de auto wordt opgetild, zien we een heleboel dapper laswerk van Edwin. “Ik betwijfel echter of het allemaal is toegestaan voor de apk. Niet alle plaatjes aan de dorpel zijn bijvoorbeeld netjes dichtgelast.” Joep schrikt pas echt van het achterste subframe. Ook daar is al eens uitbundig aan gelast, maar opnieuw zitten er flinke gaten in. “Dat valt niet meer te repareren hoor. Daar moet echt een nieuwe onder. Ik ben niet zo gauw onder de indruk van roest, maar dit is een veiligheidsrisico. Aan dat subframe zitten wel de draagarmen vast!”

Edwin wist natuurlijk wel dat zijn Japanner niet perfect in orde was, maar van deze harde kritiek schrikt hij. “Ik denk dat ik een foto van deze Outback moet gaan printen om boven mijn bed te hangen, want hij is op zijn einde. Als ik een andere auto koop, moet dat in elk geval weer een Subaru worden. Het punt is alleen dat ze verschrikkelijk duur zijn.”

Als we ter plekke even een rondje maken over de advertentiesites, zien we inderdaad dat een Outback als deze met drie of vier ton op de klok nog gemakkelijk vijf mille moet opbrengen. Als nieuwe auto zijn Subaru’s niet te slijten, maar als occasion zijn ze nog altijd zeer gewild. In elk geval heeft Edwin nog vijf maanden de tijd om een knap exemplaar op te scharrelen, want dan verloopt de apk. Hoewel, daarmee is Joep het helemaal niet eens. “In deze auto moet je geen meter meer rijden. Weg met dat ding.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Ik snap niet dat er mensen zijn die met zo’n auto willen rondrijden. Het is hoog tijd voor iets anders. Deze auto hoort al lang op de sloop thuis.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Subaru
Model Outback 2.5i
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 35.080

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.457 cc
Maximaal vermogen 121 kW / 165 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 226 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 64 l
Lengte / breedte / hoogte 4.730 mm / 1.770 mm / 1.545 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.405 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 198 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,8 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 203 g/km

Lezersreacties (130) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.