Subaru Legacy Touring Wagon 2.0 LX AWD (1996)
Rijdende boksring
De Touring Wagon heeft een smaakvol, klassiek, maar daardoor ook al een beetje verouderd uiterlijk. De Subaru heeft een iets verhoogd dak, een schuin aflopende achterklep en een gematigder oplopende taillelijn. Maar recht van voren en recht van achteren is het uiterlijk van de Legacy nog geheel bij de tijd. Een bescheiden chroomrandje om de grille vóór en achterlichtunits die er mogen zijn. Minder gedurfd, die Legacy, maar absoluut een fraaie wagon. Daarnaast heeft hij lekker veel glas en biedt hij de bestuurder een uitstekend carrosserie- en verkeersoverzicht.
Bij Subaru staat de aanduiding LX voor "basismodel" en dat is wel een beetje te merken. Aan de buitenkant kijken we aan tegen enorm goedkoop ogende stalen velgen. Zelfs 'n wieldopje kon er niet vanaf. Binnenin moeten we op handkracht de ramen openslingeren. De achterbank is niet in delen neerklapbaar en zelfs een make-up spiegeltje voor de passagier ontbreekt. Maar... je hebt wel mooi permanente vierwielaandrijving voor dat geld! Subaru is de "all-wheel-drive-paus" onder de automerken en predikt al geruime tijd de grote voordelen van vierwielaandrijving. Onze basis-Legacy, die zo'n 42 mille kost, heeft standaard vierwielaandrijving.
Maar... wat heb je eraan? Theoretisch een boel. De auto gedraagt zich in extreme situaties stabieler. En met regen, sneeuw, harde wind, grote plassen en meer van die ellende in het vooruitzicht zet dat je aan het denken. Maar gedurende onze testweek (het was kurkdroog) heeft de Legacy ons niet kunnen overtuigen dat de standaard vierwielaandrijving zó veel voordeel biedt dat alleen daarom al de Subaru de voorkeur verdient. Want vierwielaandrijving of niet, er zijn auto"s met een fijner weggedrag. Maar we willen wel even opmerken dat die Legacy liefst 1600 kilogrammen kan trekken!
In rechte lijn heeft de Legacy af en toe de behoefte om bijgestuurd te worden. In bochten geldt hetzelfde: de Subaru-koets lijkt te schrikken van het veranderen van richting en gaat meteen behoorlijk overhellen. Ten opzichte van het onderstel voelt de Subaru-carrosserie aan alsof deze een eigen leven leidt. Die eigenschap van de Legacy drukt het plezier in het bochtenwerk met de Japanner.
Ondanks zijn vierwielaandrijving is de Legacy onderstuurd. Theoretisch ligt de grens waar de banden het niet meer aankunnen wellicht ver weg, maar in een Legacy zul je daar zelden aan toekomen. Gas-los doet de Touring Wagon ook weinig. De Legacy's van Subaru zijn bijzonder vergeleken met Toyota"s, Nissans, Mazda"s en noem maar op. Die Japanners zijn namelijk stuk voor stuk aangenaam geveerd, maar een Legacy is n¢g even comfortabeler. Ook deze Wagon is lekker om een slecht wegdek mee te nemen. Bovendien zit de Legacy uitstekend. Spijtig is echter het ontbreken van een steun voor de linkervoet als je een tijdlang niet hoeft te koppelen.
Hakerig
Dat brengt ons op het hoofdstuk schakelen en koppelen. Subaru's zijn de lekkerst geveerde Japanners die je kunt kopen, maar ze schakelen het minst! Als je snel wilt opschakelen is de bak wat hakerig en de pook voelt vaag aan.
De Legacy is binnenin een grijs/zwarte no-nonsense auto. Alles is volkomen duidelijk, makkelijk te bedienen en goed te overzien, maar wel saai. De Legacy biedt voldoende beenruimte voor passagiers achterin. Daarnaast is de hoofdruimte ook nog eens riant. De Legacy heeft een lekker brede laadruimte, totdat je twee wielkasten tegenkomt.
Goed hoorbaar
De krachtbron van de Touring Wagon is berekend op zijn taak en je hebt nog iets over ook. Bij optrekken is de Legacy-boxer goed hoorbaar, maar daar levert hij dan ook prestaties naar. Topprestaties is een belangrijk punt, maar souplesse is dat ook. De multikleppen-motor van Subaru trekt onderin uitstekend. Al met al is Touring Wagon een aantrekkelijke station, die door zijn aangename prijs en standaard vierwielaandrijving een uniek aanbod vormt.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Legacy Touring Wagon 2.0 LX AWD |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 19.057 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. boxer |
Cilinderinhoud | 1.994 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 170 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.670 mm / 1.695 mm / 1.460 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.220 kg |
Laadvermogen | 645 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 185/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |