Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests

Subaru Legacy Outback 3.0 H6

Sixpack

Subaru Legacy Outback 3.0 H6
  • Arno Böckling
  • Eerste rijtest
28 februari 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 2001 week 10
AutoWeek 2001 week 10

Je leest het in AutoWeek 2001 week 10

In z'n stoere Outback monteert Subaru nu ook een krachtpatser van een motor; een 3,0-liter zescilinder boxer. We gaan eropout met deze nieuwe sixpack.

'Outback' is een Australisch woord. Australiërs duiden er de uitgestrekte dunbevolkte gebieden buiten de 'bewoonde wereld' mee aan. In de Outback vind je enorme schapenfarms. Hoe groot die kunnen zijn, maakt een mopje over twee boeren duidelijk. Zegt de ene boer: 'Mijn farm is zo groot, als ik er met de auto omheen wil rijden, ben ik twee dagen onderweg.' Zegt de andere boer: 'Zo'n auto heb ik ook eens gehad.' De auto is in de Outback net alleen onmisbaar, hij moet z'n mannetje kunnen staan; een stoere automobiel, die wel raad weet met slechte wegen en daarbuiten ook uit de voeten kan. Het is dus niet zo gek dat Subaru de mannetjesputter in het modellenprogramma Outback heeft genoemd.

Avontuurlijk

Subaru's Outback is in principe een Legacy Touring Wagon. Maar dan wel een met een avontuurlijke inslag. Hij staat hoger op z'n wielen, waardoor je meer bodemvrijheid hebt. En dat is natuurlijk precies wat je wilt als je van plan bent het terrein in te gaan. Wat je dan ook nodig hebt, is vierwielaandrijving. Maar dat een Subaru die meekrijgt, spreekt eigenlijk vanzelf, want dit Japanse merk is sinds jaar en dag 4WD-specialist. In principe heeft elke Subaru vierwielaandrijving, al is de fabrikant ook niet te beroerd om versies te leveren waarbij de aandrijving naar de achterwielen is weggelaten. Alleen worden die bij ons niet meer geïmporteerd. Subaru Benelux prijst 4WD aan - zelf spreekt het merk van AWD - als een kenmerk waarmee het zich van de concurrentie onderscheidt. AWD is door Subaru wel gepresenteerd als een stuk extra veiligheid; een voorziening die in dezelfde categorie valt als airbags en ABS. Daar is wat voor te zeggen, want met AWD heb je meer grip en dat kan in diverse situaties goed van pas komen. Die extra grip helpt niet alleen bij bijvoorbeeld sneeuw en gladheid, hij maakt het ook makkelijker een auto snel en stabiel door de bocht te sturen. En wanneer je een caravan of een andere aanhanger wilt trekken, heb je van die extra grip ook plezier. Om het makkelijk te maken, heeft Subaru ervoor gezorgd dat extra grip altijd aanwezig is, want AWD staat voor permanente vierwielaandrijving. Een viscokoppeling verdeelt de aandrijfkracht steeds optimaal over de vóór- en achterwielen, zonder dat de bestuurder er ook maar iets voor hoeft te doen.

Platte krachtbron

Tot nu toe werd de Outback aangeboden met één type motor; een 2,5-liter viercilinder. Volgens de Subaru-traditie is dat een boxermotor; een platte krachtbron, waarbij de cilinders twee aan twee tegenover elkaar liggen. Die machine is zeker geen doetje; hij levert een vermogen van 115 kW/156 pk en ontwikkelt een koppel van 223 newtonmeter. Dat is voldoende om de wagen met een gewicht van een kleine anderhalve ton een top van 197 km/h te geven en hem in 9,5 seconden van nul naar honderd te laten optrekken. We hebben het dan over de uitvoering met handgeschakelde vijfversnellingsbak. Neem je hem met viertrapsautomaat, dan haalt hij nog altijd 195 en kan hij in 10,6 seconden van nul naar honderd accelereren.

Flat-six

De Outback is nog altijd leverbaar met 2,5-liter viercilinder boxermotor, met of zonder automaat. Maar nu heeft Subaru een nog ruimer bemeten krachtbron aan het Outback-programma toegevoegd: een 3,0-liter zescilinder. Dit is ook een boxermotor. Nieuw is een dergelijke krachtbron niet voor Subaru. Al eerder bracht het merk een sportwagen - de SVX - met zo'n zespitter op de markt. Een succes werd het niet, en de SVX verdween roemloos en geruisloos van de markt. Nu moeten we niet denken dat de oude zescilinder weer van stal is gehaald en in het vooronder van de Outback is gestopt. De 'flat six' die nu aan het gamma is toegevoegd, is kleiner, want de SVX-motor kwam aan 3,3 liter. Maar met de nieuwe zespitter kom je ook een heel eind. De 3,0-liter boxer is goed voor 154 kW/209 pk en 282 Nm koppel. Hij geeft de stoere Subaru een topsnelheid van 210 km/h en kan hem in 8,9 s vanuit stilstand naar honderd brengen. En dat met een viertrapsautomaat, want de 3.0 Outback H6 AWD is alleen leverbaar met automatische transmissie. Die doet z'n werk - zoals je van een moderne automaat mag verwachten - netjes zonder schokken. Dat zorgt voor rust. Rustig is ook de motor. Hij loopt mooier rond dan de viercilinder en hij is keurig stil. Ook al omdat hij met z'n flinke vermogen en ruimbemeten koppel niet hard hoeft te werken. Bij het snelwegtempo waar we ons in Nederland aan moeten houden, blijft het toerental laag. En de Outback ligt rustig en zeker op de weg. Hij voelt aan als een echte doordouwer. Wel een beetje looiig, maar het is ook geen lichtvoetige automobiel. Zwaar sturen is er overigens niet bij. Daar zorgt de bekrachtiging wel voor; gelukkig zonder door te slaan naar de andere kant en licht en ongevoelig te worden. Als chauffeur weet je waar de wielen heen gaan, en dat is netjes in de richting die je bedoelt.

Sportstuur

Als topmodel heeft de zescilinder-Outback zo ongeveer alles in huis wat Subaru maar bieden kan. Daar hoort ook actieve stabiliteitscontrole bij. Dat elektronisch gestuurde systeem treed corrigerend op wanneer de wielen - ondanks de AWD - hun grip dreigen te verliezen. In bochten zal de wagen daardoor 'vanzelf' de opgegeven koers blijven volgen. Andere extra's die we allen bij H-6 3.0 vinden zijn: crèmekleurige lederen bekleding; een audio-installatie met cassette- en cd-speler; een op acht manieren elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en een Momo-sportstuur. Zaken als ABS, airco, airbags voor bestuurder en bijrijder en zij-airbags zijn op alle uitvoeringen van de Outback standaard. 'Standaard' zijn ook altijd een bagageruimte die kan oplopen van 528 tot 1.646 liter en de mogelijkheid om een geremde aanhanger van 1.800 kg te trekken.
Zo'n Outback met alles erop en eraan kost wel een paar centen. Als je een ton op tafel legt, geeft de dealer je nog vijf piek terug. Inderdaad, veel geld, maar voor een vergelijkbare wagen als een Volvo V70 XC ben je ongeveer net zoveel kwijt.

  • Houd me op de hoogte over de Subaru Legacy
Subaru Subaru Legacy

Uitgelicht aanbod

    Subaru Legacy 2.5i Executive AWD Cruise control | Navigatie | Stoelverwarming | Trekhaak | Keyless entry | Schuifkanteldak | Lederenbekleding

    Subaru Legacy 2.5i Executive AWD Cruise control | Navigatie | Stoelverwarming | Trekhaak | Keyless entry | Schuifkanteldak | Lederenbekleding

    • 2012
    • 160.000 km

    € 17.950

    Subaru Legacy 2.5i 175PK Premium | Trekhaak | Schuifdak | Lederen bekleding | 360 Camera | Memory Seats | Harman/Kardon | Winterpakket |

    Subaru Legacy 2.5i 175PK Premium | Trekhaak | Schuifdak | Lederen bekleding | 360 Camera | Memory Seats | Harman/Kardon | Winterpakket |

    • 2018
    • 57.800 km

    € 33.400

    Subaru Legacy 2.5i Exclusive Edition | Clima | Cruise | 1e eigenaar | Trekhaak

    Subaru Legacy 2.5i Exclusive Edition | Clima | Cruise | 1e eigenaar | Trekhaak

    • 2009
    • 111.080 km

    € 11.950

Meer Subaru Legacy occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Legacy specificaties
  • Subaru Legacy occasions
  • Subaru Legacy video's
Advies en informatie
  • Subaru Legacy tests
  • Subaru Legacy gebruikersreviews
  • Subaru Legacy index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    4
    • 27 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    10
    • 24 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive...

    2
    • 2 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2004)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    2
    • 2 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    2
    • 18 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    1
    • 29 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury (2011)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury...

    1
    • 23 mei 2016
meer reviews
Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

Koen Hol kreeg een gratis Subaru Legacy Outback. Dat er een miljoen op de teller stond, was...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    12
    • 29 april 2021
  • Nieuws
    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    20
    • 2 april 2021
  • PREMIUM
    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar...

    • 28 april 2020
  • Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

    Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 -...

    • 16 september 2019
  • Nieuws
    Subaru onthult nieuwe Legacy

    Subaru onthult nieuwe Legacy

    38
    • 7 februari 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    136
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim 400 pk

    Prodrive P25 is Subaru 22B STi met ruim...

    19
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    Subaru's grootste SUV vernieuwd

    6
    • 14 juni 2022
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden