Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Subaru
  • Legacy Outback

Subaru Legacy Outback H6-3.0 AWD (2001)

Stoerist

Subaru Legacy Outback H6-3.0 AWD (2001)
  • Autotest
12 februari 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Mag de Subaru Outback H6 op de boodschappenlijst staan als je serieus in de luxe SUV-hoek gaat shoppen? Want een Subaru van een ton... We willen niet oneerbiedig doen, maar het is ondanks de 6-cilindermotor even wennen.

Het is duidelijk dat je het "offroad"-accent van de Outback met "n schepje zout moet consumeren. Hij staat iets hoger op de wielen en heeft rondom wat extra bescherming. Tja, en het meest opvallende detail aan de Outback is eigenlijk dat aardige uitgebouwde frontje. Bij nadere inspectie een accessoire. Zit dat er niet op, dan heb je eigenlijk gewoon een ietsjes hoger op de poten gezette Legacy. Multifunctionaliteit is bij een SUV-model van groot belang. Veelzijdig is de Outback zeker. De bagageruimte is in elk geval overtuigend. Je kunt onder het roldek een forse berg koffers kwijt. Of in het golfsets voor vier personen. Verder noteren we achterin de Subaru vier bagagehaakjes en "n in ongelijke delen neerklapbare rugleuning. De afwerking zou nog wel een stukje beter kunnen. Evenals de detaillering. Maar daarentegen zijn er wel een aantal belangwekkende zaken. We noemen de standaard leren bekleding en het elektrisch bedienbare schuif- en kanteldak. Let wel, dat zijn er dus twee: een kanteldakje vóór en een schuifdakje achter. Elk met zijn eigen schuifdeurtje eronder. We zetten onze verkenning voort. Wat de achterbank betreft, is beenruimte geen probleem, het zitcomfort evenmin Het is in de Outback goed uit te houden omdat de zithoogte van de bank prettig gekozen is. Nu we daar toch bezig zijn: de hoofdsteunen zijn in hoog genoeg en prijken daardoor weer hinderlijk in de achteruitkijkspiegel. Voor in de auto vind je een in hoogte verstelbaar stuur, een achtvoudige (elektrische) verstelling van de zithouding en heel fatsoenlijke stoelen. Ze hadden alleen iets langer en meer geprofileerd mogen zijn, wat ons betreft. De Subaru is netjes, maar nogal alledaags ingericht, zeker als je weet dat hij een ton (e 45.380) kost. Iets geloofwaardiger hout en mooiere bedieningsstaken aan de stuurkolom waren bijvoorbeeld aardig geweest. Ook kan hij met de nieuwste veiligheidstechnieken niet helemaal meekomen, maar krijgt wel een echte dynamische tractie- en stabiliteitsregeling mee. Op comfortgebied laat de Subaru geen steken vallen. De lijst extra"s kun je daarom op een sigarettenvloeitje schrijven. Alles zit er al in. Niet altijd even handig geplaatst, trouwens. Zo draait er een staakje voor de bediening van de cruise-control met het stuur mee.

Stoere groottoerist

Bij zo"n stoere groottoerist - "stoerist", zeg maar - draait het naast de veelzijdigheid en het comfort natuurlijk ook in hoge mate om de rijeigenschappen en de power. Al gauw ontdek je waarom Subaru"s in buitenlandse tevredenheidsonderzoeken vaak zo verbluffend hoog scoren. De kracht wordt permanent over alle vier de wielen verdeeld. De naam is All Wheel Drive. Bij deze automaat-uitvoering kiezen ze voor een licht accent op de voorwielen. Dat kan bij verlies van tractie verschuiven naar een nadruk op de achterwielen. Mocht de nood toch nog aan de man komen, dan is er ook nog een elektronische koers- en stabiliteitsregeling aan boord. De Outback staat een centimeter of vier, vijf hoger dan een gangbare auto. Dat voel je best, maar hij laat zich niettemin dirigeren als de luxe personenauto die hij is. Op de grote weg gaat hij strak rechtdoor en op een bochtig traject helt hij niet veel over en laat hij zich heel makkelijk besturen. Opvallend neutraal, zelfs als het zó hard gaat dat je tegen driften aan zit. De laatste troefkaart van de Outback hebben we tot het eind bewaard: de aandrijving. Een fraaie 154 kW/209 pk sterke zescilinder boxermotor met vier kleppen per cilinder, dubbele bovenliggende nokkenassen en een keurig werkende 4-versnellingsautomaat. De zespitter loopt zijdezacht, reiscomfort te over dus. Ook wat de prestaties aangaat, hoort de Subaru in de hogere divisies thuis. Met zijn forse trekkracht en de soepeltjes schakelende automaat is de souplesse voorbeeldig, komt hij hard uit de startblokken en stoom je uiteindelijk door naar snelheden aan de andere zijde van de 200 per uur. Opvallend genoeg houdt de Japanner het qua verbruik ingetogen: gemiddeld 1 op 10. De automaat kent een Sport-stand en een blokkering. De eerste spreekt voor zich, de andere is te gebruiken als je in de winter in "twee" wilt wegrijden. Of om de bak bijvoorbeeld tijdens een fikse afdaling in een trap vast te zetten.

Signalement

Merk Subaru
Model Legacy Outback 3.0 H6 AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 45.376

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 6-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.999 cc
Maximaal vermogen 154 kW / 209 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 282 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.745 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.485 kg
Laadvermogen 600 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,5s
Brandstofverbruik 10,5 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Subaru Legacy
Subaru Subaru Legacy

Uitgelicht aanbod

    Subaru Legacy TOURING 2.0 GL AWD AUTOMAAT MEENEEM/EXPORTPRIJS!

    Subaru Legacy TOURING 2.0 GL AWD AUTOMAAT MEENEEM/EXPORTPRIJS!

    • 2001
    • 353.211 km

    € 999

    Subaru Legacy 2.0 LX AWD

    Subaru Legacy 2.0 LX AWD

    • 2002
    • 204.350 km

    € 1.450

    Subaru Legacy 2.0 GL Season AWD

    Subaru Legacy 2.0 GL Season AWD

    • 1999
    • 192.000 km

    € 3.650

Meer Subaru Legacy occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Subaru Legacy specificaties
  • Subaru Legacy occasions
  • Subaru Legacy video's
Advies en informatie
  • Subaru Legacy tests
  • Subaru Legacy gebruikersreviews
  • Subaru Legacy index
PREMIUM
Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Occasiontest: jong gebruikte Subaru XV en Forester

Omdat nieuwe Subaru’s door de bpm-wetgeving uit de markt zijn geprijsd, gooien de Japanners...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2005)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    4
    • 27 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    10
    • 24 januari 2021
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive (2007)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0R Executive...

    2
    • 2 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive Pack (2004)

    Subaru Legacy Touring Wagon 3.0R Executive...

    2
    • 2 oktober 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    2
    • 18 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport Executive (2010)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.5i Sport...

    1
    • 29 augustus 2016
  • Gebruikersreview
    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury (2011)

    Subaru Legacy Touring Wagon 2.0i Luxury...

    1
    • 23 mei 2016
meer reviews
Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

Koen Hol kreeg een gratis Subaru Legacy Outback. Dat er een miljoen op de teller stond, was...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    Subaru Legacy B4 (2003) - In het Wild

    12
    • 29 april 2021
  • Nieuws
    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    Subaru Legacy (2006) - Facelift Friday

    20
    • 2 april 2021
  • PREMIUM
    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar …

    Drie Japanse D-segmenters  - Op zoek naar...

    • 28 april 2020
  • Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 - Klokje Rond

    Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 -...

    • 16 september 2019
  • Nieuws
    Subaru onthult nieuwe Legacy

    Subaru onthult nieuwe Legacy

    38
    • 7 februari 2019
Merk
Merk
  • Nieuws
    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met P25

    Prodrive viert 25 jaar WRC-Impreza met...

    1
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Subaru Legacy gefacelift

    Subaru Legacy gefacelift

    41
    • 12 mei 2022
  • Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km - Klokje Rond

    Subaru Outback 2.5i – 2004 – 467.656 km...

    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim 56 mille

    Elektrische Subaru Solterra: vanaf ruim...

    75
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Facelift voor Subaru Outback

    Facelift voor Subaru Outback

    14
    • 13 april 2022
  • Test: Subaru Solterra

    Test: Subaru Solterra

    105
    • 22 maart 2022
  • Nieuws
    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    Subaru (Impreza) WRX (2013) - In het Wild

    6
    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden