Subaru Legacy Outback 2.5 AWD - 1999 - 1.015.600 km - Klokje Rond

Rijdend jongensboek

41 reacties

Video
AutoWeek 37 2019
AutoWeek 37 2019

Je leest het in AutoWeek 37 2019

Koen Hol kreeg een gratis Subaru Legacy Outback. Dat er een miljoen op de teller stond, was voor hem alleen maar reden om extra enthousiast te worden. Volgend jaar zet hij met vriend Rik in deze auto koers naar de Subarufabriek in Tokio, in de hoop dat de Legacy daar een plekje in het museum krijgt. Gaan de mannen die monstertocht met goed gevolg volbrengen?

Het verhaal van deze Subaru Legacy Outback is bijzonder: hij startte zijn carrière in Zweden in de handen van een invalide man die voor zijn werk caravans ophaalde in heel Europa. “Die man was altijd onderweg”, zegt Koen. “In zeven jaar reed hij 940.000 kilometer.

Maar daarna was die Zweed fysiek niet meer in staat om auto te rijden. Bij het bedrijf waar hij hem liet onderhouden, heeft de auto daarna zes jaar in weer en wind stilgestaan. Een Nederlandse Subaru-liefhebber heeft hem daar gekocht en later aan mij doorgegeven. We hebben de dealer in Zweden benaderd, waar deze auto al die tijd gereden heeft. Die weigert helaas om de onderhoudshistorie door te sturen in verband met de privacy wetgeving.”

Toen Koen drie jaar in Nieuw-Zeeland woonde, kocht hij voor het eerst een Subaru. “Dat was de eerste auto die ik had die volledig betrouwbaar was.” Hij raakte zo verkikkerd op die Legacy, dat hij hem aan het einde van zijn verblijf naar Nederland liet verschepen. Daarna heeft hij hem op menig roadtrip vergezeld, tot het noodlot toesloeg.

”Ik reed hem met 80 km/h tegen een boom. De verschrikkelijkste dag van mijn leven, maar we hebben geluk dat we er goed uit zijn gekomen.” Inmiddels is Koen verslingerd aan Subaru’s. In totaal heeft hij er vier. “Zo’n auto laat je niet in de steek en hij kan alles. Je rijdt er speciaal voor naar Oostenrijk om ermee door de sneeuw te rijden – gewoon voor de ervaring.” Een meer gepassioneerde ambassadeur voor dit merk zijn we nog niet eerder tegengekomen.

VRIEND RICK

Nadat Koen zijn miljonairsOutback in bezit had gekregen, deed hij er van alles aan om die auto zo veel mogelijk landen te laten zien, telkens met zijn vriend Rick de Groot aan zijn zijde. “We zijn er een weekendje mee naar Londen geweest, omdat de auto nog nooit in Engeland gereden had. Frankrijk hebben we ook gedaan. Even een paar rondjes rond de Eiffeltoren en weer naar huis... Natuurlijk zijn we ook nog naar Göteborg gereden om even langs de Subaru-garage te gaan.” En dat allemaal in een auto die gewoon op benzine rijdt en niet bepaald als zuinig te boek staat. Koen: “Dan tank ik gewoon wat vaker.”

De eerstvolgende trip gaat komend jaar in augustus naar Tokio; een trip van 20.000 kilometer. De mannen trekken er twee maanden voor uit. “We reizen met een minimaal budget en gaan wildkamperen onderweg. Behalve brandstof geven we onderweg niets uit. Alleen op die manier kun je dat soort trips maken. Vóór mijn dertigste wil ik zo veel mogelijk onderweg zijn.

Een huis en een gezin kunnen altijd nog. Op het moment werk ik veertig uur per week om het te kunnen bekostigen.” Aan het einde van de rit willen Koen en Rick de Outback doneren het Subaru-museum. “Hopelijk krijgt hij daar dan een plekje naast de Impreza van Colin McRae”, zeggen ze lachend.

MET EEN SIS

Dan de technische staat van de Subaru. Als Joep terug is van zijn proefrit, is hij mild gestemd. “Een auto met zó veel kilometers ga ik natuurlijk niet heel streng beoordelen. Maar aan alles voel je dat hij moe en versleten is. Maar je gaat er in elk geval gemakkelijk mee in Japan komen. Als er iets stuk aan zou kunnen gaan, was dat allang gebeurd”, lacht hij. We luisteren eens naar de boxermotor. Joep: “Voor een auto met een miljoen kilometer klinkt hij prima.” Koen wijst op een stekkertje in het voorspatbord: “Deze auto heeft nooit een koude start gehad, want er zit een voorverwarming op.” Dat is in elk geval een reden dat de motor nog zo gezond lijkt. Verder heeft Joep vooral bewonderende woorden voor de Legacy. “Tijdens de proefrit merkte ik dat eigenlijk alles nog werkt, behalve de stoelverwarming.”

Onder de motorkap draait hij aan een dopje van het aircocircuit dat met een sis loskomt: “De airco doet niks meer. Maar die is niet lek. Kwestie van bijvullen dus. Zou ik zeker nog doen voordat je naar Japan vertrekt.” Joep concludeert: “Het zijn allemaal kleine dingen die het niet meer doen, maar het autodeel functioneert nog prima. Dat is echt bewonderenswaardig.”

BALANS

Dan is het tijd voor de inspectie van de banden. “Ik ben toch bang dat die ook nog vervangen moeten worden voordat jullie onderweg gaan. Ze zijn uit 2008 en kneiter-uitgedroogd.” Koen: “De banden op een Subaru slijten maar nauwelijks. Dat komt door de balans van de vierwielaandrijving. Reken maar dat we er nog nieuwe op zetten voordat we gaan. En we nemen ook een aantal reservebanden mee.”

Tot slot zijn we benieuwd naar de trekhaak. Als deze auto altijd met een caravan heeft gereden, moet daar slijtage te zien zijn. Joep tovert zijn schuifmaat tevoorschijn. “Zo’n kogel mag minimaal een diameter hebben van 49 millimeter.” Bij inspectie blijkt dat ook precies de dikte te zijn. “Het is een grensgeval. Het hangt er vanaf hoe de pet staat van de apk-keurmeester of die eronder mag blijven zitten.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Eigenlijk kun je na meer dan 1.000.000 km niet echt kritisch meer zijn, dus dat ben ik ook niet geweest. De auto is niet goed of slecht, hij is vooral versleten. Ondanks dat denk ik dat hij Japan er wel mee gaat halen, al zou ik er dan wel gauw nieuwe banden op zetten.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Subaru
Model Legacy Outback 2.5 AWD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 38.483

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 2.457 cc
Maximaal vermogen 115 kW / 156 pk bij 5.600 tpm
Maximaal koppel 223 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.720 mm / 1.745 mm / 1.580 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.425 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 500 kg
Banden215/60R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,6 s
Brandstofverbruik 9,8 l/100km
CO2-uitstoot 234 g/km

Lezersreacties (41) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.