Subaru Legacy
Grijze muis met karakter
- Albert-Jan Cornelissen
- Eerste rijtest
Wanneer je de nieuwe Subaru Legacy Touring Wagon schuin van achteren bekijkt, herken je er direct een flinke portie Opel Insignia in. Of lijkt hij toch meer op de Toyota Avensis? De voorkant is van hetzelfde laken een pak, met als enige opvallende designkenmerk de zoveelste poging van Subaru om een herkenbare familiegrille te realiseren. We komen er niet omheen: de nieuwe Legacy is een grijze muis. Die bovendien bij zijn debuut reeds een tikje verouderd oogt, net als dat bij de vorige generatie feitelijk het geval was. Maar de Legacy-koper is dan ook wars van trends: over het algemeen zijn het vijftigplussers die er graag met de caravan op uittrekken, waarvoor de vierwielaangedreven Subaru zich uitstekend leent. Hij of zij is bovendien hondstrouw: volgens de importeur zal liefst 65 procent van de Legacy's aan bestaande Subaru-klanten worden verkocht.
Vandaar dat de nieuwe Legacy vasthoudt aan het oude, beproefde concept: integrale aandrijving in combinatie met boxermotoren. Wie een zescilinder boxer zoekt vist voortaan overigens achter het net: in het streven naar groene milieulabels heeft Subaru Nederland besloten de 3,6 liter zespitter te laten voor wat het is. Net als overigens de elders geleverde 2,5 liter turbomotor met 265 pk, die echter niet voldoet aan de Euro 5-emissienorm.
Veel geschreeuw
In ons land zal de Legacy geleverd gaan worden met een tweeliter boxer die 150 pk mobiliseert, daarnaast is er een 2,5 liter die 167 pk sterk is. Laatstgenoemde is gekoppeld aan een CVT-automaat, Lineartronic genaamd, die bij de tweeliter als optie leverbaar is. Volgens Subaru heeft het merk hiermee een heuse primeur te pakken. Het is 'de eerste traploze automaat voor vierwielaangedreven auto's met in lengterichting geplaatste motor die door een ketting wordt aangedreven'. Tja…
De Lineartronic is vooral bedoeld om het verbruik te drukken, volgens de fabriek heeft hij elke 100 km genoeg aan 8 in plaats van 8,5 liter benzine. Daarvoor betaal je echter wel een heftige prijs in de vorm van verminderde prestaties: de acceleratie naar 100 km/h vergt met de CVT liefst 1,6 seconden meer. Helaas waren we niet in de gelegenheid om in de Legacy kennis te maken met de Lineartronic, maar in zijn broertje Outback (zie kader) valt de nieuwe transmissie vooral op door het feit dat hij snel opschakelt en dat bovendien nogal traag doet. Het CVT-typische janken ontbreekt helaas evenmin, de boxer maakt flink toeren terwijl er ondertussen weinig gebeurt. Veel geschreeuw, weinig wol dus.
Bij de viercilinders boxers werd de uitstoot gereduceerd om aan de Euro 5-norm te voldoen, met als positief effect dat de tweeliter in combinatie met de Lineartronic in aanmerking komt voor een C-label, net als de 2.5i.
Soepel
Uiteraard is ook de vorig jaar geïntroduceerde dieselboxer weer van de partij, die in de Legacy voortaan is gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak.
En het is nog altijd een prettige motor: hij maakt indruk met een buitengewoon soepel karakter. Al bij zeer lage toeren pakt hij zonder morren op en een turbogat is praktisch niet te bespeuren. Boven de 4.000 tpm is de fut er overigens snel uit, en echt heel stil is de motor bij accelereren niet. Zijn verbrandingskarakter ontgaat je dan niet, hoewel hij op constante tempi mooi stil is. Dan is het vooral het windgeruis dat je hoort, vooral rond de (onnodig) grote buitenspiegels is dat redelijk sterk aanwezig.
Jammer dat de handbak nogal hakerig is en lange schakelwegen heeft. Je moet de versnellingen echt met nadruk inleggen, bovendien grijpt de koppeling bij de koppelrijke dieselmotor nogal abrupt aan bij het wegrijden.
In andere opzichten blijkt dat Subaru ook wat rijkarakter gezocht heeft naar de veilige gulden middenweg. De Legacy rondt bochten zonder problemen, mede door zijn laaggeplaatste boxermotor die voor een laag zwaartepunt zorgt. Echt sportieve pretenties heeft hij echter niet, daarvoor is de besturing wat te kunstmatig en is er teveel onrust in de carrosserie. De Legacy is toch vooral de goedmoedige allemansvriend, met een comfortabel afgestemde vering.
Riante binnenruimte
De nieuwe Legacy heeft een 7,5 centimeter grotere wielbasis, die zich positief vertaalt in een riante binnenruimte. Zelfs voor D-segment-begrippen is de ruimte op de achterbank uitstekend te noemen, met 1,94 meter kun je meer dan uitstekend 'achter jezelf' zitten. De hoofdruimte is in zowel de sedan als de Touring Wagon prima voor elkaar.
Voorin kijk je uit op een weinig spannend gelijnd dashboard, dat in ergonomisch opzicht echter wel gedegen in elkaar steekt. De afwerking valt nogal tegen, het ontbreekt aan raffinement. Zo is de bovenzijde van het dashboard van keihard plastic, en het zilvergrijze kunststof op het stuur glimt sterk. Ook aan zaken als de hard tegen het plafond klappende handgrepen en de met een plof sluitende ramen zie je dat de Subaru in dat opzicht nog wel wat kan leren van zijn Europese tegenstrevers. Maar als het om daadwerkelijke kwaliteit gaat, steekt het Japanse merk over het algemeen met kop en schouders boven zijn concurrenten uit. En laten we wel wezen, is dat uiteindelijk niet belangrijker dan de kwaliteitsíndruk?
Bij de recent gehouden Euro NCAP-crashtest ging de nieuwe Legacy er recentelijk bovendien vandoor met 5 sterren, zodat het met het veiligheidsniveau wel snor zit. 'Veilig' is überhaupt een woord dat van toepassing is op de behoudende Japanner, die bij de merkfans ongetwijfeld weer aftrek zal vinden. Of het echter zal lukken om veel nieuwe aanhangers te vinden in het felbevochten D-segment, is de vraag. Vanaf 2 oktober staat de Legacy Touring Wagon bij de dealer, de sedan volgt januari volgend jaar.
Lees ook
Het voordeel van een niet gewilde sedan als occasion: veel auto voor weinig geld
Drie Japanse D-segmenters - Op zoek naar …
Test: Mazda 6 - Subaru Legacy - Suzuki Kizashi
Waarom de Denza Z9 GT geen Porsche-concurrent is
Test: Mitsubishi Outlander PHEV – Te laat op het PHEV-feestje?
Lezersreacties (14) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.