Subaru Justy 1.3 GXE AWD (1998)
Spiegelbeeld
Subaru bood de 'oude' Justy aan mét en zonder vierwiel-aandrijving. Voor kopers van het huidige model valt er wat het aantal aangedreven wielen betreft echter niets te kiezen. De nieuwe Subaru Justy is er alleen nog maar als AWD. Hij is er ook alleen met de viercilinder 1.3 Suzuki-motor van 68 pk. Die weer alleen wordt gecombineerd met een vijfversnellingsbak. Er is zowaar echter wel keuze uit twee uitvoeringen; een instap-GX (uitsluitend 3-deurs) van ruim 23 mille en de ruimer uitgeruste GXE van dik 25 mille. Voor de tweeduizend piek die de door ons geteste GXE extra kost, krijg je centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging en elektrisch bedienbare voorste zijruiten.
De instap voorin is dankzij de grote portieren riant. De stoelen zijn stevig en hebben een lichte kuipvorm die voor een goede zijdelingse steun zorgt. Voor de bekleding is gekozen voor een stroef materiaal, dat de inzittenden goed 'vasthoudt'. Bovenop de rugleuningen staan lekker hoge hoofdsteunen. Ze dragen samen met de in hoogte verstelbare gordels hun steentje bij aan de veiligheid van de mensen voorin. De instrumenten zijn goed te zien. Dat is niet het geval met de verschillende schakelaars. De Justy is ruim uitgerust en biedt onder meer: startonderbreker, zoemer voor vergeten verlichting, contactsleutel-alarm, en make-upspiegeltje. Drie handgrepen voor de passagiers, een afsluitbaar dashboardkastje en een van binnenuit te ontgrendelen achterklep ontbreken net zo min als balken in de portieren en een derde remlicht.
Het walk-in-systeem op de rechter voorstoel zorgt voor een goede instap naar achteren. Maar de ruimte achterin is voor volwassenen langer dan 1,80 m onvoldoende. Ze kunnen de voeten weliswaar deels onder de voorstoelen schuiven, maar de knieruimte is z- krap, dat ze wijdbeens moeten gaan zitten. Hierdoor worden ze ook gedwongen een rechte zitpositie aan te nemen, waarbij het hoofd tegen het dak drukt. Kleinere mensen en kinderen kunnen probleemloos mee.
De achterbank is in twee gelijke delen omklapbaar. Dan ontstaat echter geen vlakke laadvloer. De vloer van de bagageruimte is namelijk zo'n 20 cm verhoogd om plaats te bieden aan de achterwielaandrijving. Hierdoor is de toch al niet grote kofferruimte tot de helft gereduceerd.
De Justy wordt aangedreven door de bekende 1,3-liter Suzuki-viercilinder van 68 pk. Het maximum koppel bedraagt 99 Nm. Daarmee moet de Justy 155 km/h kunnen halen. Subaru stelt verder dat de Justy voor de sprint van 0 naar 100 13,6 s nodig heeft. Onze meting kwam daar heel dicht bij: 13,7 s. Over de tussensprint van 80-120 km/h deed hij in '4' 14,5 en in '5' 22,2 tellen; waarden die dik in orde zijn. Wat betreft geluidsproduktie is de Justy een beetje rumoerig: 71,5 dB(A) bij 100 km/h en 74,7 decibel bij 120. Met een gemiddeld verbruik van
1 op 12,5 was de Subaru niet echt zuinig, maar dat valt geheel terug te voeren op de vierwielaandrijving.
De Justy blijkt met deze motor krachtig en lekker soepel. Ook de vering is in orde. Soepel 'zweeft' de Subaru over de weg. Kuilen en hobbels worden uitstekend verwerkt en korte richels brengen hem niet van zijn stuk. Dat komt deels door het extra gewicht van het achterdifferentieel. En deels door de veren.
Licht en precies
De bekrachtigde besturing voelt licht en precies aan, de koppeling is lekker soepel en de pook gaat stevig maar licht-hakerig door de bak. Accelereren op droog of nat wegdek is met de vierwielaandrijving nooit een probleem. Hij demonstreert een vrij neutraal bochtgedrag; je voelt de achterwielen 'n beetje meeduwen. De Subaru Justy is met name op nat en glad wegdek in het voordeel. Maar de chauffeur moet oppassen dat het gemak waarmee de Justy zich onder die omstandigheden door bochten laat sturen hem/haar niet overmoedig maakt. Want als de Justy AWD dan in een bocht uitbreekt is er heel wat stuurmanskunst nodig om hem nog in het gareel te krijgen.
In een land als Nederland kan vierwielaandrijving alleen in uitzonderlijke gevallen voordelen opleveren. Bij gladde wegen bijvoorbeeld, of als je aan het eind van een bos- of modderpad woont of onderaan een glibberige rivierdijk. Voor het overige ben je met een gewone voorwielaandrijver eigenlijk beter uit.
Signalement
Merk | Subaru |
---|---|
Model | Justy 1.3 GXE AWD |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 12.295 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.298 cc |
Maximaal vermogen | 50 kW / 68 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 99 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 37 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.745 mm / 1.590 mm / 1.350 mm |
Wielbasis | 2.265 mm |
Massa leeg | 845 kg |
Laadvermogen | 495 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 800 kg / 320 kg |
Banden | 165/70SR13Prijzen |
Topsnelheid | 155 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,7 s (fabrieksopgave: 13,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,5 s / 22,2 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |