Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD (2003)

Mag het iets méér zijn?

Subaru Impreza Plus 1.6 TS AWD
Een auto die iets méér heeft; die Subaru Impreza 1.6 AWD Plus. Meer ruimte natuurlijk, maar Subaru doet er extra grip en extra trekvermogen bij. Eigenlijk is de Subaru een werkpaard, met zijn vierwielaandrijving en hoge en lage gearing.

Het interieur van de Impreza Plus verschilt voorin niet van dat van de carrosserievariant waaraan ie verwant is. Met wagens als de Impreza 2.0 WRX heeft Subaru in de loop der jaren een sportief imago verworven. Maar je hebt natuurlijk ook 'gewone' Impreza's en de Impreza Plus 1.6 TS AWD is er zo eentje. Dus geen sportieve accenten in het interieur. Maar de stoelen zijn wel sportief gemodelleerd en ondersteunen het lichaam goed van opzij. Het dashboard is weinig opvallend: gewoon instrumenten onder een koepeltje, een middenconsole met afgeronde hoeken, en gladde kunststof aan de kant van de bijrijder. Boven aan de middenconsole een bescheiden LCD-display waarop je kunt zien hoe laat het is. Opbergruimte is er voldoende in de Impreza Plus. Je hebt portiervakken van redelijk formaat, een muntenvakje links onder het stuur, een vakje onder aan de middenconsole en ruimte in de middenarmsteun. In de middenconsole zit ook nog een bekerhouder verborgen.
 

Achterpassagiers
De Subaru biedt voldoende beenruimte aan z'n achterpassagiers. Aan hoofdruimte ontbreekt het ze evenmin, dankzij de recht naar achteren doorlopende daklijn. De Impreza Plus heeft achterin drie hoofdsteunen en drie driepuntsrolgordels. De rugleuning van de achterbank laat zich in ongelijke delen omklappen. En daarmee heb je het wel gehad. Niks geen MPV-truukjes. De laadvloer is netjes glad. De bagageruimte van de Impreza is echter niet zo regelmatig van vorm; de vloer is niet voorzien van glijstrips en de bagage moet over een drempeltje worden getild. Naar zoiets handigs als een achterruit die je apart kunt openen, zul je bij de Impreza Plus tevergeefs zoeken.
 

Niet sportief
In het vooronder van de Japanner ligt een viercilinder boxermotor met een inhoud van 1.597 cc. Deze machine komt aan een vermogen van 95 pk en een koppel van 143 Nm. De Impreza Plus 1.6 TS AWD heeft volgens de fabriek een topsnelheid van 171 km/h. De versnellingsbak van de Subaru heeft een wat hakerig karakter. Het onderstel heeft een best stevige, maar zeker niet oncomfortabele afstemming. Maar een sportieve indruk maakt het niet. Dat de besturing – die netjes z'n werk doet – weinig communicatief aanvoelt, past bij het gebrek aan sportiviteit. Toch gaat de Impreza heel goed met een vlot tempo door de bocht. Hij helt niet hinderlijk over en de vierwielaandrijving zorgt voor extra grip. Hierdoor schuift de grens waarbij onderstuur of overstuur optreedt een behoorlijk stuk op. De vierwielaandrijving is bedoeld om de wagen beter vooruit te kunnen laten komen op bijvoorbeeld modderige of besneeuwde wegen. De Impreza Plus heeft dus ook iets van een SUV, want hij heeft standaard vierwielaandrijving met hoge en lage gearing. Je schakelt tussen deze twee overbrengingsverhoudingen met een hendeltje op de tunnelconsole. Met die lage gearing kan de Plus ook onder zware omstandigheden nog vooruitkomen. En dat 'zwaar' mogen we letterlijk nemen, want een handgeschakelde Plus 1.6 TS mag een aanhanger van 1.500 kg trekken. Dát is dus hèt sterke punt van de Impreza Plus.Het is meer een werkpaard, een trouwe doordouwer, dan een lifestyle-combi. De Impreza kost 20.245 euro en daarbij is ABS inbegrepen. Maar hoofd- en zijairbags komen niet eens in de optielijst voor.

Signalement

Merk Subaru
Model Impreza Plus 1.6 TS AWD
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving 4wd
Prijs € 20.245

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. boxer
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 70 kW / 95 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 143 Nm bij 3.600 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.415 mm / 1.695 mm / 1.485 mm
Wielbasis 2.525 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 475 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden185/70R14Prijzen
Topsnelheid 171 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 12,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,9 s / 10,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 20,1 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 195 g/km

Gerelateerde forumtopics