Subaru Forester 2.0 – 2008 – 327.827 km - Klokje Rond

Kwestie van doorzetten

30 reacties

Video
AutoWeek 48 2021
AutoWeek 48 2021

Je leest het in AutoWeek 48 2021

Iets meer dan 300.000 kilometer. Dat is niet zo veel voor een Subaru. Die staan immers bekend als robuust en onverzettelijk. Toch weet onze keurmeester Joep Schuurman er wat gaten in te schieten. Maar ook de eigenaren van Subaru’s hebben de naam onverzettelijk te zijn. Dus wordt deze Forester weer in ere hersteld.

Erik Berends heeft inmiddels wel enige historie met Subaru’s. De Legacy die hij vóór deze Forester reed, was een bijzondere. “Het was er eentje met een boxer-dieselmotor en bovendien was het dezelfde auto als die ooit in AutoWeek is getest. Bij die auto is onderweg echter de krukas kapotgegaan en dus heeft de boxermotor het begeven. Het differentieel aan de achterzijde bleek ook kapot, dus als de motor heel was gebleven, was er evengoed een behoorlijke reparatie aan gekomen”, zegt Erik.

De dealer waar hij die Subaru kocht, was coulant. “Ik kon met een flinke korting deze Forester op lpg kopen. Die stond te koop voor acht mille, maar ik mocht hem voor € 5.500 overnemen.” Mind you: dat was toen een auto met 280.000 kilometer op de teller. Nieuw zijn Subaru’s dure auto’s, maar gebruikt geldt dat dus evengoed. “Ik ben de derde eigenaar en bij de dealer staat de complete onderhoudshistorie in de computer, maar meer dan bandjes en beurtjes is daarop niet te vinden.”

Als Joep de sleutel komt ophalen voor de proefrit hoort hij het verhaal aan. “Dat je na zo’n slechte ervaring toch nog voor Subaru kiest, vind ik bijzonder”, zegt hij, maar als Joep eenmaal onderweg is, steekt Erik de loftrompet over zijn auto. “Ik ben niet zo bang voor hoge kilometerstanden. Mijn vader reed vroeger Volvo’s die altijd wel dat soort tellerstanden hadden. Verder vind ik auto’s van deze leeftijd interessant omdat die nog eenvoudige techniek hebben.” Hij gaat nog even verder: “Een Forester is voor mij niet alleen geschikt omdat ik een kind van anderhalf heb. Ik ga er ook nog regelmatig op uit met mijn band. Dan reizen we met z’n drieën, inclusief de versterkers en het drumstel. Alles past erin.”

Dan moeten de verhalen over de vierwielaandrijving nog komen: “Die bracht ons in de vakantie op de onbereikbaarste plekken. Ook was het vorig jaar met de sneeuw dikke pret.”

WIPKIP

Als Joep terug is van zijn proefrit, bevestigt hij meteen wat Erik al vermoedde: “De schokdempers aan de achterzijde zijn hartstikke versleten. Als je ermee over een drempel gaat, is het alsof je op een wipkip zit. Je hebt er ook nog eens geen mazzel mee, want ze hebben niveauregeling. Die heb ik eens besteld voor een Forester van een klant en die kostten toen tegen de € 500 per stuk.” Goed nieuws is het uiteraard niet, maar het is niet zo dat Erik ervan schrikt. “Aan een oude auto moet je nu eenmaal af en toe wat vervangen”, vindt hij. En zo is het.

Helaas blijft het daar niet bij. Als we de auto op de brug zetten en de wielen vrij laten draaien, horen we duidelijk een bijgeluid. “Dat betekent dat er een lager in de versnellingsbak aan het kapotgaan is”, zegt Joep. Met de 30.000 kilometer die Erik jaarlijks rijdt, betekent dat dus dat die bak binnen een jaar de geest geeft. “Kapotte versnellingsbakken zie je vaker bij Subaru’s”, weet Joep.

DERDE SET

Daarna is het tijd voor het goede nieuws, want uiteindelijk blijkt dat deze Forester nog wel wat grote investeringen waard is. Als de motorkap openzwaait, is Joep positief. “Hier ziet alles er nog erg netjes uit. Zelfs de lpg-installatie is heel ordentelijk ingebouwd.” Al heeft hij daarbij wel iets opvallends gezien. “Ik zie twee sets injectoren zitten. Onder in de motor zitten er vier die zijn afgedopt”, stelt hij vast.

Erik: “Ik heb er onlangs nieuwe injectoren in laten zetten, maar toen zijn die boven in de motor vervangen.” Joep: “Dan is deze auto bezig met zijn derde set injectoren. Die loze set onderin is waarschijnlijk van een soort die niet meer te koop is en daarmee onvervangbaar. Het was netter geweest om ze te verwijderen en de gaten in de inlaat dicht te maken, maar op deze manier doet hij het ook goed.”

Verder blijkt de Forester nog in prima conditie. Vooraf was Erik vooral benieuwd naar de staat van de onderkant. Subaru’s willen namelijk wel eens roesten, maar bij deze Forester vinden we daarvan geen spoor. Verder blijken ook de ophanging en de banden in goede staat. “Deze auto is nooit erg strak sturend geweest, dus als je de rubbers vervangt, komt er niet ineens een heel andere auto tevoorschijn. Als je de versnellingsbak vervangt en zorgt voor nieuwe schokdempers kun je hem de komende jaren op een normale manier bijhouden. Dan gaat hij nog een hele tijd mee.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Een Subaru is wat mij betreft niet veel meer of minder betrouwbaar dan een ander automerk. Hier wordt maar weer een aangetoond dat ze niet feilloos zijn. Met een flinke investering is deze auto weer in orde te krijgen. Hij is echt nog wel de moeite waard.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

    Gerelateerde forum topics

    Lezersreacties (30) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Praat verder op het forum