Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Ssangyong
  • Musso

SsangYong Musso TDX 2.9 (1999)

Trendy mix

1
SsangYong Musso TDX 2.9 (1999)
  • Autotest
4 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
4x4's worden allang niet meer alleen door ware terreinrijders gekocht. Dit soort voertuigen getuigt van lifestyle. Reden genoeg om de SsangYong Musso TDX 2.9 automaat eens speciaal op alledaagse kwaliteiten te beoordelen.

De populariteit van offroad-voertuigen groeit nog steeds. Maar voor de meeste kopers zijn de terreincapaciteiten van een 4WD niet eens z- belangrijk. Gegevens als minimum grondspeling en doorwaaddiepte zijn niet bepalend voor de keus. Wel de rijkwaliteit bij het gebruik van alledag en meestal ook laad- en trekgewicht. Natuurlijk speelt de prijs een even grote rol. 't Is dus geen wonder dat in dit segment de mogelijkheid om een 4WD op grijs kenteken te kopen ruimschoots wordt benut.
Vaak zien terreinwagens er wat 'bonkig' uit met hun stoere silhouet, maar de Koreaan heeft eerder een elegante vormgeving door de in verhouding niet zo hoge daklijn. Daarmee valt hij in het normale verkeer ook wat minder uit de toon.
Binnenin de SsangYong gaat het er geciviliseerd aan toe. Het dashboard zou z- uit een personenwagen kunnen komen. Jammer dat de facelift niet is aangewend om de met plastic-hout beklede panelen te vervangen door echt wortelnotenhout. Vreemd ook dat het dashboard naar beneden toe niet is afgerond: het eindigt boven je schenen in een scherpe rand.
Zoiets is bij een aanrijding minder gewenst. Het zitmeubilair is prima in orde.
De stoelzittingen zijn precies goed van lengte en de rugleuningen zijn ook voor langere mensen hoog genoeg. Hoogteverstelling en een verstelbare lendensteun op de bestuurdersstoel ontbreken niet. De achterbankleuning is in twee delen neerklapbaar en wie een gigantische bagageruimte nodig heeft, kan de zitting in z'n geheel nog naar voren klappen. De inhoud wordt dan van 1100 op 1920 liter gebracht.

Kilometervreter

We hebben met de grote Ssang Yong weinig in de duinen gereden, meer in de stad en veel op de grote weg: zo heeft hij ons in een dag heen en weer naar de Salon van Parijs gebracht en dat is bepaald niet tegengevallen. Je hebt op de snelweg met droog weer genoeg aan achterwielaandrijving. Veranderen de omstandigheden, dan hoef je alleen je snelheid tot 70 km/h te laten zakken om door middel van een knop op het dashboard elektrisch de vierwielaandrijving in te schakelen. In het terrein zet je hem op die manier overigens in de lage gearing.
Met zijn lange wielbasis is de Musso niet onrustig en omdat hij niet extreem hoog op de poten staat, heeft hij geen ernstige neiging tot overhellen in de bochten. Wie een scherpe bocht met wat te veel optimisme ingaat, kan de auto weer in het gewenste spoor krijgen door simpelweg wat gas terug te nemen. Met andere woorden: voor een vrijetijdsauto vertoont de Musso een keurig weggedrag en heeft hij een fatsoenlijk comfort. Alleen de besturing zou naar onze smaak wel directer mogen zijn. Overigens staat hij zijn mannetje in het terrein als er tenminste geen al te heftig terreinwerk wordt verlangd.
Kopers van SsangYongs zullen de sticker op de achterruit niet gauw verwijderen: Powered by Mercedes staat daarop. SsangYong bouwt deze motoren in licentie. De 2,9 liter 5-cilinder turbodiesel met intercooler is met zijn maximum koppel van
250 Nm (bij 2250 tpm) en z'n vermogen van 120 pk sterk genoeg om de 1880 kg zware auto binnen een acceptabele tijd van 0-100 km/h (in 17 s) te laten accelereren. Niet snel, maar wie verwacht dat van zo'n werkpaard? Als de Musso-massa eenmaal in beweging is, gaat het accelereren een stuk gemakkelijker: 80-120 km/h doet hij vlot in 13,5 seconden. Vertaal dit naar gebruik in het dagelijks verkeer en dan blijkt dat hij daarin gewoon goed meekomt. Oók op de Franse autoroute, waar iedereen harder rijdt dan de toegestane 130 km/h, hoeft de Musso met zijn top van 159 (echte) km/h voor niemand onder te doen. Het gemiddelde testverbruik van 1:8,6 viel net zo min tegen.
Voor mensen die een 4WD zoeken met stadse kwaliteiten en een minder ruig uiterlijk is de SsangYong zeker het overwegen waard. Hij is niet Spartaans, heeft een laag interieurgeluid en een complete uitrusting, al is het een minpuntje dat een tweede airbag niet leverbaar is. De Musso is in ieder geval een opvallend aardige mix tussen een ruime stationwagen en een stoere offroader voor een concurrerende prijs.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Musso TDX 2.9
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 41.580

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.874 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 256 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.656 mm / 1.864 mm / 1.735 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.880 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/75R15Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,1 s (fabrieksopgave: 16,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 13,5s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
CO2-uitstoot 305 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Ssangyong Musso
Ssangyong Musso

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • SsangYong Musso specificaties
  • SsangYong Musso occasions
  • SsangYong Musso video's
Advies en informatie
  • SsangYong Musso tests
  • SsangYong Musso gebruikersreviews
  • SsangYong Musso index
PREMIUM
Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Wereldwijd gaat het allemaal wel, maar in Nederland wil het maar niet lukken met SsangYong....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    SsangYong Musso TDL 2.9 (2001)

    SsangYong Musso TDL 2.9 (2001)

    1
    • 16 juli 2015
  • Gebruikersreview
    SsangYong Musso 602 ELX (1995)

    SsangYong Musso 602 ELX (1995)

    • 29 november 2003
meer reviews
SsangYong Korando e-Motion – Rij-impressie

SsangYong Korando e-Motion – Rij-impressie

28

Op de golf elektrische auto’s uit het verre oosten lijkt ook SsangYong mee te surfen voor een...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    SsangYong Musso eigenwijs strakgetrokken

    SsangYong Musso eigenwijs strakgetrokken

    12
    • 6 april 2021
  • Nieuws
    SsangYong Musso spoedig vernieuwd

    SsangYong Musso spoedig vernieuwd

    1
    • 17 maart 2021
  • Nieuws
    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz Musso - Daewoo Musso

    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz...

    21
    • 18 augustus 2019
  • Nieuws
    SsangYong presenteert Musso Grand Pick Up

    SsangYong presenteert Musso Grand Pick...

    5
    • 5 maart 2019
  • Eerste rijtest
    SsangYong Musso

    SsangYong Musso

    10
    • 12 augustus 2018
  • PREMIUM
    Ssangyong Musso

    Ssangyong Musso

    • 10 juli 2018
Merk
Merk
  • Nieuws
    SsangYong opnieuw gered van ondergang

    SsangYong opnieuw gered van ondergang

    35
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    SsangYong Torres: in 2023 als EV naar Nederland

    SsangYong Torres: in 2023 als EV naar Nederland

    25
    • 13 juni 2022
  • Nieuws
    SsangYong Torres: tussen Korando en Rexton

    SsangYong Torres: tussen Korando en Rexton

    13
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    SsangYong toch nog niet gered van de ondergang

    SsangYong toch nog niet gered van de ondergang

    16
    • 29 maart 2022
  • Achtergrond
    Nieuwe SsangYong Korando lijkt in niets op die van 25 jaar geleden

    Nieuwe SsangYong Korando lijkt in niets...

    5
    • 23 januari 2022
  • Nieuws
    SsangYong overgenomen door Edison Motors

    SsangYong overgenomen door Edison Motors

    17
    • 10 januari 2022
  • SsangYong Korando e-Motion – Rij-impressie

    SsangYong Korando e-Motion – Rij-impressie

    28
    • 16 december 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden