AutoWeek 2 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 2 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Ssangyong
  • Musso
1

Trendy mix

SsangYong Musso TDX 2.9 (1999)

  • Autotest
4 april 2001 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
4x4's worden allang niet meer alleen door ware terreinrijders gekocht. Dit soort voertuigen getuigt van lifestyle. Reden genoeg om de SsangYong Musso TDX 2.9 automaat eens speciaal op alledaagse kwaliteiten te beoordelen.

De populariteit van offroad-voertuigen groeit nog steeds. Maar voor de meeste kopers zijn de terreincapaciteiten van een 4WD niet eens z- belangrijk. Gegevens als minimum grondspeling en doorwaaddiepte zijn niet bepalend voor de keus. Wel de rijkwaliteit bij het gebruik van alledag en meestal ook laad- en trekgewicht. Natuurlijk speelt de prijs een even grote rol. 't Is dus geen wonder dat in dit segment de mogelijkheid om een 4WD op grijs kenteken te kopen ruimschoots wordt benut.
Vaak zien terreinwagens er wat 'bonkig' uit met hun stoere silhouet, maar de Koreaan heeft eerder een elegante vormgeving door de in verhouding niet zo hoge daklijn. Daarmee valt hij in het normale verkeer ook wat minder uit de toon.
Binnenin de SsangYong gaat het er geciviliseerd aan toe. Het dashboard zou z- uit een personenwagen kunnen komen. Jammer dat de facelift niet is aangewend om de met plastic-hout beklede panelen te vervangen door echt wortelnotenhout. Vreemd ook dat het dashboard naar beneden toe niet is afgerond: het eindigt boven je schenen in een scherpe rand.
Zoiets is bij een aanrijding minder gewenst. Het zitmeubilair is prima in orde.
De stoelzittingen zijn precies goed van lengte en de rugleuningen zijn ook voor langere mensen hoog genoeg. Hoogteverstelling en een verstelbare lendensteun op de bestuurdersstoel ontbreken niet. De achterbankleuning is in twee delen neerklapbaar en wie een gigantische bagageruimte nodig heeft, kan de zitting in z'n geheel nog naar voren klappen. De inhoud wordt dan van 1100 op 1920 liter gebracht.

Kilometervreter

We hebben met de grote Ssang Yong weinig in de duinen gereden, meer in de stad en veel op de grote weg: zo heeft hij ons in een dag heen en weer naar de Salon van Parijs gebracht en dat is bepaald niet tegengevallen. Je hebt op de snelweg met droog weer genoeg aan achterwielaandrijving. Veranderen de omstandigheden, dan hoef je alleen je snelheid tot 70 km/h te laten zakken om door middel van een knop op het dashboard elektrisch de vierwielaandrijving in te schakelen. In het terrein zet je hem op die manier overigens in de lage gearing.
Met zijn lange wielbasis is de Musso niet onrustig en omdat hij niet extreem hoog op de poten staat, heeft hij geen ernstige neiging tot overhellen in de bochten. Wie een scherpe bocht met wat te veel optimisme ingaat, kan de auto weer in het gewenste spoor krijgen door simpelweg wat gas terug te nemen. Met andere woorden: voor een vrijetijdsauto vertoont de Musso een keurig weggedrag en heeft hij een fatsoenlijk comfort. Alleen de besturing zou naar onze smaak wel directer mogen zijn. Overigens staat hij zijn mannetje in het terrein als er tenminste geen al te heftig terreinwerk wordt verlangd.
Kopers van SsangYongs zullen de sticker op de achterruit niet gauw verwijderen: Powered by Mercedes staat daarop. SsangYong bouwt deze motoren in licentie. De 2,9 liter 5-cilinder turbodiesel met intercooler is met zijn maximum koppel van
250 Nm (bij 2250 tpm) en z'n vermogen van 120 pk sterk genoeg om de 1880 kg zware auto binnen een acceptabele tijd van 0-100 km/h (in 17 s) te laten accelereren. Niet snel, maar wie verwacht dat van zo'n werkpaard? Als de Musso-massa eenmaal in beweging is, gaat het accelereren een stuk gemakkelijker: 80-120 km/h doet hij vlot in 13,5 seconden. Vertaal dit naar gebruik in het dagelijks verkeer en dan blijkt dat hij daarin gewoon goed meekomt. Oók op de Franse autoroute, waar iedereen harder rijdt dan de toegestane 130 km/h, hoeft de Musso met zijn top van 159 (echte) km/h voor niemand onder te doen. Het gemiddelde testverbruik van 1:8,6 viel net zo min tegen.
Voor mensen die een 4WD zoeken met stadse kwaliteiten en een minder ruig uiterlijk is de SsangYong zeker het overwegen waard. Hij is niet Spartaans, heeft een laag interieurgeluid en een complete uitrusting, al is het een minpuntje dat een tweede airbag niet leverbaar is. De Musso is in ieder geval een opvallend aardige mix tussen een ruime stationwagen en een stoere offroader voor een concurrerende prijs.

Signalement

Merk Ssangyong
Model Musso TDX 2.9
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 41.580

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 5-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.874 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 256 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.656 mm / 1.864 mm / 1.735 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.880 kg
Laadvermogen 640 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden235/75R15Prijzen
Topsnelheid 162 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 17,1 s (fabrieksopgave: 16,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 13,5s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 305 g/km
Uitgebreide specificaties

OORDEEL

  • +Imposante verschijning
  • +Keurig weggedrag
  • +Goede uitrusting
  • -Scherpe onderzijde dashboard
  • -Geen 2e airbag
  • Houd me op de hoogte over de Ssangyong Musso
Ssangyong Musso

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • SsangYong Musso specificaties
  • SsangYong Musso occasions
  • SsangYong Musso video's
Advies en informatie
  • SsangYong Musso tests
  • SsangYong Musso gebruikersreviews
  • SsangYong Musso index
PREMIUM
Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

Wereldwijd gaat het allemaal wel, maar in Nederland wil het maar niet lukken met SsangYong....

Lees meer
SsangYong Tivoli – Suzuki Vitara - Dubbeltest

SsangYong Tivoli – Suzuki Vitara - Dubbeltest

41

Wereldwijd gaat het allemaal wel, maar in Nederland wil het maar niet lukken met SsangYong....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz Musso - Daewoo Musso

    De Tweeling: SsangYong Musso - Mercedes-Benz...

    21
    • 18 augustus 2019
  • Autonieuws
    SsangYong presenteert Musso Grand Pick Up

    SsangYong presenteert Musso Grand Pick...

    5
    • 5 maart 2019
  • Eerste rijtest
    SsangYong Musso

    SsangYong Musso

    10
    • 12 augustus 2018
  • PREMIUM
    Ssangyong Musso

    Ssangyong Musso

    • 10 juli 2018
  • Review
    SsangYong Musso TDL 2.9 (2001)

    SsangYong Musso TDL 2.9 (2001)

    1
    • 16 juli 2015
  • Review
    SsangYong Musso 602 ELX (1995)

    SsangYong Musso 602 ELX (1995)

    • 29 november 2003
Merk
Merk
  • Autotest
    SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi

    SsangYong Tivoli 1.2 T-GDi

    7
    • 6 januari 2021
  • Autonieuws
    ‘SsangYong vraagt curatele aan’

    ‘SsangYong vraagt curatele aan’

    24
    • 21 december 2020
  • Autonieuws
    Facelift Friday: SsangYong Rexton

    Facelift Friday: SsangYong Rexton

    19
    • 4 december 2020
  • Autonieuws
    Officieel: nieuwe SsangYong Rexton

    Officieel: nieuwe SsangYong Rexton

    18
    • 9 november 2020
  • Autonieuws
    Vernieuwde SsangYong Rexton in beeld

    Vernieuwde SsangYong Rexton in beeld

    14
    • 19 oktober 2020
  • SsangYong Tivoli – Suzuki Vitara - Dubbeltest

    SsangYong Tivoli – Suzuki Vitara - Dubbeltest

    41
    • 21 augustus 2020
  • PREMIUM
    Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki Vitara

    Skoda Kamiq - SsangYong Tivoli - Suzuki...

    • 21 augustus 2020

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep