Test: SsangYong Kyron M 200 Xdi (2006)
StadsSUV
- Arno Böckling
- Eerste rijtest
De SsangYong Musso is dood; de SsangYong Kyron is z'n opvolger. Natuurlijk heeft het nieuwe model van 4WD-specialist SsangYong vierwielaandrijving. Maar voor mensen die toch niet van plan zijn de gebaande paden te verlaten, is de Kyron ook met tweewielaandrijving leverbaar.
Waar introduceer je in Nederland een wagen met terreincapaciteiten, zoals een SUV? Experience Island 't Blauwe Meer in Loon op Zand is een goede plek, want je hebt daar een mooi off-road circuitje. Helemaal voorberied op een robbertje stoeien met de nieuwe SsangYong Kyron arriveren we daarom bij het Experience Island, niet ver van de Efteling. En daar staan de Kyrons opgesteld; klaar voor een proefrit. Maar er wacht ons een verrassing; dat de nieuwe SUV in het terrein z'n mannetjes staat moeten we maar geloven. De route die de Nederlandse importeur voor ons heeft uitgestippeld voert uitsluitend en alleen over geplaveide wegen. Waarom? Omdat verreweg de meeste kopers van dit soort auto's de gebaande paden zelden of nooit verlaat. Tja, tegen die redenering valt weinig in te brengen. We weten ook wel dat de betere woonwijken en de dure winkelstraten de 'natuurlijke habitat' van de SUV zijn. Dus rijden we over snelwegen en binnenwegen en doen we diverse plaatsjes in de omgeving aan. Het is opvallend hoeveel verkeersdrempels we moeten nemen. Als we over de zoveelste drempel hobbelen, realiseren we ons ineens dat dat met een SUV toch een stuk makkelijker gaat dan met een 'gewone' personenauto; laat staan een met extra spoilers behangen exemplaar of een laag over de weg schuivende sportwagen. De grotere bodemvrijheid van de Kyron bewijst dus ook in onze moderne asfaltjungle z'n nut. Vering en demping voelen wel stevig aan. Dat is een eigenschap die je kunt verwachten bij een wagen waarvan de wielophanging gemene hobbels en kuilen moet kunnen verwerken. Veel schakelen is niet nodig; dankzij de soepele zelfontbrander die de Kyron aandrijft, maar de handgeschakelde vijfbak zou best nog wat vlotter van verzet naar verzet mogen gaan.
Op het punt van vormgeving gaat de Kyron nog een stap verder dan de meest van de SUV's waarmee hij concurreert. Vooral z'n neus doet meer denken aan die van een 'gewone' personenauto dan aan het stoere front dat we bij veel SUV's zien. De oplopende taillelijn geeft het koetswerk van de Kyron iets sportiefs. Het is dat het woord uit de mode is geraakt, anders zou het nieuwe model van SsangYong zeker een 'crossover' zijn genoemd. Het dashboard zou ook zo uit een sedan of hatchback kunnen komen. Het instrumentenpaneel is verbonden met de middenconsole en de combinatie vormt een soort cockpit voor de bestuurder.
Mercedes-automaat
De Kyron M200 Xdi wordt in maar liefst vier versies bij ons op de markt gebracht; als 2WD; 2WD s, 4WD en 4WD s. Dat betekent dat de Kyron behalve met vierwielaandrijving, ook met alleen aandrijving op de achterwielen leverbaar is. Dat komt misschien vreemd over, maar in de Verenigde Staten is het heel gebruikelijk om van wagens die in principe als vierwielaandrijvers zijn ontworpen ook een tweewiel aangedreven versie op de markt te brengen. Er zijn immers veel mensen die met zo'n wagen helemaal niet off-road of op slecht begaanbare wegen willen gaan rijden en dan kun je best met tweewielaandrijving toe. De Nederlandse importeur denkt dat zestig procent van de kopers van een Kyron voor een 2WD zal kiezen. Niet onbelangrijk is dat twee aangedreven wielen minder ook geld scheelt. De goedkoopste M 200 Xdi 2WD staat voor E 31.990 in de prijslijst. Wil je de wagen als 4WD, dan betaal je ten minste E 34.490; een verschil van E 2.500. Of je nu kiest voor 2WD of 4WD; de aandrijfkracht kan desgewenst via een versnellingsautomaat naar de wielen worden gestuurd. SsangYong monteert een automatische vijfbak van Mercedes; dezelfde automaat die ook op de Rexton geleverd kan worden. Dat het Koreaanse merk winkelt bij de Duitse autofabrikant is niet vreemd, want tussen SsangYong en 'Das Haus' bestaan al lang nauwe betrekkingen, en de Koreanen monteren al jaren Mercedes motoren en versnellingsbakken Het merk bouwt – voor de thuismarkt - zelfs een luxe limousine, afgeleid van de vorige E-Klasse (W124). Zoals je van een moderne automatische transmissie mag verwachten, kun je als chauffeur deze bak ook zelf schakelen. En zelfs als de bestuurder onder het rijden van de pook af blijft, heeft hij nog invloed op de manier waarop de automaat schakelt. Want de bak wordt gestuurd door 'intelligente' elektronica die 'leert' wat voor rijstijl de bestuurder heeft en de schakelmomenten bij die rijstijl aanpast. Voor de topsnelheid maakt het weinig uit of een Kyron M200 Xdi is voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak, of een automaat. Met handbak zou de nieuwe SsangYong 167 km/h moeten halen; met automaat één kilometertje minder. Een opmerkelijk verschil laten de tijden zien die de fabriek opgeeft voor de acceleratie: 0-100. Kyrons met handbak zouden maar liefst 16,2 seconden voor nodig hebben om vanuit stilstand naar honderd op te trekken. Wagens met automaat zouden volgens de opgaven van de fabriek twee seconden sneller van nul naar honderd kunnen accelereren. Of het nu een Kyron met vierwielaandrijving is, of een met twee aangedreven wielen, maakt geen verschil. Een belangrijk verschil laat wel het gecombineerd verbruik zien. Wagens met handbak zouden gemiddeld 7,7 liter diesel nodig hebben om honderd kilometer verder te komen; bij Kyrons M200 Xdi met automatische transmissie zou er per honderd gereden kilometers gemiddeld 8,4 liter doorheen gaan.
'Sportieve' extra's
Een Kyron is ook verkrijgbaar in 's'-uitvoering: of het nu een twee- of vierwielaandrijver is; en of hij nu een handgeschakelde bak of met automaat heeft. 'S' staat natuurlijk voor sport, en de 'sportieve' versie onderscheidt zich van de 'gewone' door extra's als: een met leer bekleed stuur en een pookknop overtrokken met hetzelfde materiaal; 18 inch in plaats van16 inch lichtmetalen wielen en volautomatische airconditioning. Gaat het om een 4WD s dan krijgt die bovendien voorstoelen mee die elektrisch versteld en verwarmd kunnen worden en buitenspiegels die zich niet alleen elektrisch laten verstellen, maar ook met een druk op een knop laten in- of uitklappen. Met prestaties of rijeigenschappen heeft de toevoeging 's' niets te maken. Ook de gordijn airbags die een 's' standaard meekrijgt hebben niets van doen met sportiviteit, maar wèl met veiligheid. Passieve veiligheid, wel te verstaan. Vanzelfsprekend ontbreekt het de opvolger van de Musso niet aan actieve veiligheidssystemen. ABS is gecombineerd met elektronische remkrachtverdeling en remassistent. ARP (Active Rollover Portection) gaat het kantelen van de carrosserie tegen. ESP (Elektronisch stabiliteitsprogramma) het systeem dat ervoor zorgt dat de wagen niet onder- of overstuurd raakt, is een optie. Bestel je de Kyron met dit systeem, dan krijg je HDC (Hill Descent Control) op de koop toe. Schakel je HDC in, dan kun je de wagen – zonder dat je gas of rem hoeft aan te raken - rustig en gecontroleerd langs een steile helling af laten dalen. Voor veruit de meeste kopers zal ESP overbodig zijn. Hoe dan ook; de SsangYong Kyron M200 Xdi – de nieuwe stadsSUV staat al in de showroom.