Test: SsangYong Actyon (2006)

Uiterlijke schijn

SsangYong Actyon
AutoWeek 47 2006
AutoWeek 47 2006

Je leest het in AutoWeek 47 2006

SsangYong wil niet langer in een adem genoemd worden met louter noeste werkpaarden. Waar de robuuste 4x4's voorheen vooral in actie kwamen voor paardentrailers en op bouwterreinen, moeten we de nieuwe Actyon meer zien als een alledaagse SUV. En dat dit model niet gauw aan de aandacht van medeweggebruikers ontsnapt, moge duidelijk zijn. Wat gaat er voor soort auto schuil onder de opvallende carrosserie?

De ontwerper van SsangYong lijkt alle schroom van zich af te hebben gegooid. Blijkbaar krijgt hij alle vrijheid, ook van het Chinese SAIC, dat de eigenaar is van het Koreaanse merk. Nu weten we dat Aziaten wel van een opvallende, protserige ontwerpstijl houden, maar de nieuwe Actyon slaat wat dat betreft alles. Ronde vormen wisselen scherpe vouwen af, SsangYong zelf ziet in de Actyon een kruising tussen een SUV en een coupé. Vergezocht, maar wat het ook is, het ontwerp oogt opmerkelijk. We moeten de eerste persoon overigens nog tegenkomen die het een mooie auto vindt. Helemaal als een donderslag bij heldere hemel komt het opvallende voorkomen van de Actyon overigens niet. Al twee jaar lang wordt de auto gesignaleerd, ook op het Nederlandse wegennet. Weliswaar onherkenbaar gemaakt, maar twee jaar geleden konden we u de basisvormen van de auto aan laten zien dankzij oplettende AutoWeek-lezers. Daar is een logische verklaring voor. Delphi-systems, gevestigd in Luxemburg, heeft de commonrail-inspuiting ontwikkeld voor de viercilinder diesel waarmee de Actyon leverbaar is. En bij dat bedrijf werkt ook een Nederlander, zodat de auto tijdens de ontwikkelingsfase ook op ons grondgebied kilometers opdeed. In Zuid-Korea is de Actyon overigens al wat langer leverbaar.

Tussen Tucson en Santa Fe

SsangYong positioneert de Actyon boven populaire modellen als de Hyundai Tucson en de Kia Sportage. De lengte van 4,45 meter en de wielbasis van 2,74 meter bevestigen dat. Een SUV als de Santa Fe is weer ruim 20 centimeter langer, maar die is er dan ook als zevenzitter. De genoemde SUV's van de concurrentie lonken duidelijk naar de bestuurders van compacte en gewone middenklassers die een keer iets anders willen, en wel gecharmeerd zijn van een hoge zit en een stoer uiterlijk. Die doelgroep moet de Actyon ook naar de SsangYong-showroom lokken. Doordat SsangYong gebruikmaakt van een voor een robuuste 4x4 gangbaar ladderchassis kunne de rijeigenschappen van de Actyon echter niet de vergelijking aan met 'normale' personenauto's. Vóór gebruikt SsangYong schroefveren en dubbele wishbones, achter is er een multilink-wielophanging met schroefveren. De auto helt behoorlijk in bochten, maar bijvoorbeeld ook bij het wisselen van rijstrook voel je body-roll. Bovendien neemt de SUV korte oneffenheden, zoals drempels erg ruw. Er gaat dan een schok door de auto die zowel de voor- als de achterpassagiers goed voelen. De dempers zijn erg hard, terwijl de vering juist vrij soft is en door de verstoorde balans zal het dus even slikken zijn voor een automobilist die na de zoveelste middenklasser een keer iets anders wil. En ook de precisie die de besturing van dergelijke auto's kenmerkt, heeft niets van doen met de erg vage en zeer indirecte besturing van de Actyon. Ook rond de middenstand geeft de besturing nauwelijks response, waardoor je vaker moet corrigeren dan je lief is. Daarmee doet de Actyon nog altijd denken aan de stoere werkpaarden van weleer, ook al ziet zijn koets er nog zo anders uit. De rij-eigenschappen van de Actyon staan bijvoorbeeld erg ver af van die van een dynamische SUV als de Toyota RAV4. Maar de SsangYong is dan ook een stuk groter. Hij staat in het leveringsgamma naast de Kyron en niet eronder.

Diesel net voldoende

De 2,0-diesel levert met 141 pk en een koppel van 310 Nm net voldoende vermogen en trekkracht, maar ook niet meer dan dat. Het beste kun je de zelfontbrander tussen de 2.000 en 3.500 toeren houden. Stil is de zelfontbrander niet, maar met het geluid dat de auto produceert, valt goed te leven. De krachtbron drijft bij de 2WD-versie de achterwielen aan, 4WD kost E 2.000 extra. En dan biedt SsangYong, in tegenstelling tot in de Kyron, ook nog een benzineversie aan. De 2,3-viercilinder van de Actyon A230 levert 150 pk en sprint daarmee bijna 2 seconden sneller van 0 naar 100 dan de A200 Xdi. Beide krachtbronnen zijn leverbaar met een automatische transmissie met vier versnellingen, standaard koppelt SsangYong beide aan een handgeschakelde vijfbak. We reden de laatste in combinatie met de dieselmotor, de bak schakelt met lange slagen, waarbij je de pook door een weerstand moet trekken. Wie kiest voor de versie met 4WD, krijgt een auto die in het terrein zijn mannetje moet kunnen staan dankzij de lage gearing. En ook al moet de Actyon met zijn extravagante uiterlijk niet voor een werkpaard doorgaan, mocht je een zware aanhanger willen trekken dan kan dat. De versies met vierwielaandrijving en een automaat mogen maar liefst 2.300 kilo meezeulen, en voor de andere geldt nog altijd een geremd trekgewicht van 2.100 kilo.

Op de bok

Een zwart dashboard met schuine vormen en een opvallend hoge zit geven je het echte SUV-gevoel. Korte zittingen versterken het op-de-bok-gevoel, en wat betreft layout is het dash overzichtelijk. De middenconsole is bekleed met vrij harde kunststof, de rest van het dashboard beschikt over een zachte kunststoflaag. Verder valt het op dat SsangYong een erg dun stuur monteert, dat bovendien in beperkte mate te verstellen valt; alleen iets in de hoogte. Achterin biedt de auto voldoende beenruimte en al zou je het op het eerste gezicht niet zeggen, de bagageruimte meet 661 liter. Standaard beschikt de Actyon over airbags voor de bestuurder en voorpassagier, gordijnairbags zitten op de S en de SX-versies. Op die laatste wordt het klimaat in de cabine automatisch geregeld, de mindere versies moeten het met een handbediende airco doen. ESP is alleen standaard als reddende engel aanwezig op de SX, op de andere versies moet je er extra voor betalen.

Vanaf € 25.995

Zoals we van Koreaanse SUV's gewend zijn, is de prijs een lokker. Zo kost de A230 2WD € 25.995 en daarmee hebben auto's als de Hyundai Tucson er wat prijs betreft een concurrent bij, al vraagt Hyundai € 2.500 minder voor zijn instap-SUV, maar die is dan ook kleiner. Dieselen kan vanaf € 29.995, en ook die versie beschikt over 2WD. Voor vierwielaandrijving vraagt SsangYong € 2.000 meer. Zeker de prijzen voor de instapversies zijn aantrekkelijk als je kijkt naar wat een middenklasser tegenwoordig kost. Maar wie de overstap overweegt, dient er rekening mee te houden dat onder dat aparte koetswerk een weinig verfijnd onderstel schuilgaat dat rij-eigenschappen biedt die nog aan de klassieke 4x4 doen denken.