Test: Smart fortwo cabrio Brabus (2004)

Stadsauto met balletjes

Smart fortwo cabrio Brabus

De cabrio in Brabus-trim is geen koopje met zijn prijs van 27.550 euro. Dit 'stadsautootje' met sportieve aspiraties heeft een hinderlijk werkende versnellingsbak, en veel bergruimte heeft hij ook niet te bieden. Toch dwingt 'ie bewondering af met zijn uiterlijk en uitrusting.

In de smart cabrio Brabus zit je tamelijk hoog en voor optimale informatie over wat er onder de wielen gebeurt, is de zitpositie eigenlijk verkeerd. Inzittenden kunnen ook beter geen hekel aan elkaar hebben. Dat kan in elk geval nooit lang duren, want voor bagage voor een langere trip is vrijwel geen plaats. Een koffer van bescheiden afmetingen en wat los grut kun je kwijt in de smart cabrio.
De stoffen kap gaat met behulp van een druk op de knop – naast de versnellingspook – open. Het cabriodak bestaat uit twee delen. De achterste lap stof is aan de bovenzijde verbonden met de TRIDONveiligheidskooi.

Nog eens twee seconden

op de knop drukken en het achterste deel van de kap wordt ontgrendeld. Je moet hem vervolgens met de hand neervouwen om de smart helemaal open te rijden. De verbindingsbalken tussen de A- en de B-stijl kunnen worden verwijderd. Smart heeft een vak voor ze gereserveerd in de achterklep, zodat de – al bescheiden – bagageruimte niet al te veel geweld wordt aangedaan. Maar goed, voor een smart kies je nu eenmaal niet vanwege z'n astronomische opbergruimte.

Dikke neus

Er valt maar weinig op te leuken aan deze smart, want vrijwel alles zit erop en eraan. Maar de Brabus is dan ook de top of the line-versie van de smart cabrio-range. Brabus kunnen we betitelen als de huistuner van smart. Het bedrijf heeft de cabrio getransformeerd van een kek en handig stadsautootje tot een agressieve, ongeduldige rakker. Met deze dikke smart oogst je de bewondering van omstanders, die je met, laten we zeggen, een smart pure niet meer afdwingt, al was het alleen maar omdat het in de Randstad al krioelt van de pures. De Brabus-cabrio heeft onder meer een forse frontspoiler die 'm een dikke neus geeft. Verder zijn de achterspatborden verbreed, waardoor ze plaats bieden aan de brede, 17-inchwielen. Die passen er trouwens maar ternauwernood in, dus die brede spatborden zijn eerder noodzaak dan luxe. De centraal geplaatste, dubbele pijp van de sportuitlaat wordt omvat door een geperforeerd hitteschild. Zo onderstreept Brabus nog eens de sportieve aspiraties van deze smart cabrio.

Aan boord treffen we een driespaaksstuurwiel met flippers aan. Met die flippers kun je de elektronisch gestuurde automatische versnellingsbak sequentieel bedienen. Verder is er een verchroomde handremgreep en dito versnellingspookknop. De twee pedalen zijn eveneens verchroomd. En ja, ook stoelverwarming heeft de cabrio aan boord. De geinigste gadgets zijn wellicht de twee draaibare instrumenten midden op het dashboard. De linkermeter geeft het toerental aan en de rechter de tijd. Dit soort designgrappen en -grollen doen je vrijwel vergeten dat het dashboard vrij plastiekerig en hard aandoet. De afleidingsmanoeuvre werkt!

De smart is uitgerust met een driecilindermotortje van krap 700 cc. Het gedrag van de versnellingsbak is hinderlijk, omdat de cabrio tijdens het opschakelen telkens even inhoudt en dan voorover duikelt. Korte oneffenheden geeft de cabrio als gevolg van z'n korte wielbasis van slechts 1,81 meter goed door aan z'n inzittenden. De smart gaat bovendien liever rechtdoor dan dat 'ie een bochtje rondt. Hij is nadrukkelijk onderstuurd en je hebt het idee 'm de bocht om te moeten trekken.

  • +Lekker aangekleed
  • +Prima rechtuitstabiliteit
  • +Beperkte ruimte goed benut
  • -Erg onderstuurd
  • -Stoterig
  • -Traag schakelgedrag

Signalement

Merk Smart
Model fortwo cabrio Brabus 55kW
Carrosserie 3-deurs, cabrio
Transmissie 6 versnellingen, semi automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.300

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 698 cc
Maximaal vermogen 55 kW / 75 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 110 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 33 l
Lengte / breedte / hoogte 2.500 mm / 1.537 mm / 1.549 mm
Wielbasis 1.812 mm
Massa leeg 740 kg
Laadvermogen 250 kg
Banden voor175/50R16Prijzen
Banden achter205/45R16Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,5 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 6,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 12,5s
Brandstofverbruik 7,7 l/100km (fabrieksopgave: 5,3 l/100km)
CO2-uitstoot 127 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum