Smart EQ Fortwo/Forfour (facelift @ pag. 3)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Img201324172.jpg

Img201324173.jpg

Img201324175.jpg

Img201324178.jpg

Img201324171.jpg

Img201324179.jpg

Img201324176.jpg

Img201324174.jpg

Bron: https://www.feelcars.com/20140716/c201324170.shtml

Durashift

Gebruiker
Dit zijn al iets betere foto's dan op de homepage van AW.

Ik zie nu 2x een witte grille bij de Fortwo.. Hopelijk is een zwart kunstof exemplaar ook leverbaar?

Interieur ziet er kék uit..
Dat het een succes mag worden. (y)

D Elzinga

Gebruiker
Best geslaagd eigenlijk.

Naar ik mag aannemen is de Forfour in vergelijking met het vorige model een maatje gekrompen en nu dus een vijfdeurs A-segmenter?

Edit: dom van me, deze is inderdaad natuurlijk tezamen met de Twingo ontwikkeld. Op basis van deze foto's zeg ik: doe mij de Smart dan maar.:)

Rutger DC

Actieve Gebruiker
Ik vind ze beide vooralsnog leuk. De fortwo oogt een stuk dikker en harmonieuzer dan zijn voorganger. Bij de forfour zie je dat de portieren en ramen zijn overgenomen van de Twingo, al is het buitenste plaatwerk wel aangepast. De Twingo vind ik een beetje te lief en niet vanuit alle hoeken evenwichtig, de forfour lijkt daar minder last van te hebben. Het interieur oogt op het eerste gezicht hoogwaardiger dan dat van de Twingo. Ik ben benieuwd in hoeverre er nog iets van een Tridion-kooi is.

Als smart in Nederland half zoveel exemplaren van de fortwo/forfour verkoopt als Renault van de Twingo, dan verveelvoudigen de verkopen al, iets waar ik wel op reken. De dealers zullen blij zijn!

Overigens, net als in de Twingo zijn er twee motoren: een ongeblazen 1.0 en een geblazen 0.9 met respectievelijk 70 en 90 pk.

Volvo 444

Gebruiker
Ziet er goed uit. Plezierig dat de oorspronkelijk design-taal behouden is gebleven.

Ook plezierig, dat de achterdeuren in de ForFour de deurgrepen op de juiste plaats hebben:
in de deur en niet nagelbrekend in de raamstijl, zoals bij zustermodel Twingo.

Op de foto's zie ik een koppelingspedaal en dat belooft een normale versnellingsbak.
Gode zij geloofd en geprezen, want die halfautomaat was/is een onding.

Rutger DC

Actieve Gebruiker
07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-e80eead0-793480.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-32bc7f54-793474.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-be1d7baf-793481.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-293550d9-793484.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-63047503-793490.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-584a42f3-793496.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-d8eb3b80-793497.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-465766ca-793498.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-5213da7c-793491.jpg

07-2014-Smart-Forfour-fotoshowImage-6bde61a3-793507.jpg

07-2014-Smart-Forfour-fotoshowImage-9bab5230-793506.jpg

07-2014-Smart-Forfour-fotoshowImage-9422dc84-793505.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-Innenraum-fotoshowImage-ba29afbb-793499.jpg

Meer foto's: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/smart-fortwo-und-forfour-in-paris-heckmotor-mit-zwei-und-vier-tueren-768672.html

[size=x-small]wo 16 jul 2014, 20:30[/size]
[size=medium]Nieuwe Smart ForTwo en Forfour officieel los[/size]

De derde generatie Smarts zijn hier. In Berlijn zijn gelijktijdig de ForTwo en ForFour onthuld. Aan deze modellen de zware taak om het succes van de twee voorgaande generaties van de compacte stadsauto te overtreffen.

Het design is moderner, maar heeft nog steeds duidelijk de karakteristieke kenmerken van de vorige versie. De nieuwe koplampen en nieuwe grille kennen we al van de Smart Fourjoy concept car die vorig jaar september werd onthuld. De honingraat in de grille is donkerder in het midden, waardoor de illusie van diepte ontstaat. De grille is tevens in meerdere kleuren leverbaar, waardoor deze kan matchen of contrasteren met de carrosseriekleur. Uiteraard kan er voor de tridion-veiligheidskooi weer een andere kleur worden gekozen als voor de andere bodypanelen, waardoor er ongeveer 40 kleurencombinaties mogelijk zijn. De ForFour heeft vrijwel dezelfde voor- en achterzijde als de ForTwo, maar valt van de zijkant natuurlijk meteen op door zijn extra deuren.

Formaat
De ForTwo is niet in de lengte (2,69 meter) of hoogte (1,55 meter) gegroeid. Alleen in de breedte kwam er tien centimeter bij, waardoor hij nu 1,66 meter breed is. De compacte stadsauto weet een indrukwekkend kleine draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) neer te zetten. De vierzits ForFour is uiteraard ietsje groter maar alleen in de lengte. Die komt uit op 3,49 meter terwijl de hoogte en breedte gelijk zijn aan die van zijn kortere broertje. De draaicirkel van de ForFour komt uit op 8,65 meter (kerb-to-kerb).

Driecilinders
De nieuwe Smarts krijgen de beschikking over twee driecilindermotoren. De eerste is 1,0 liter atmosferische krachtbron die goed is voor 71 pk en een maximumkoppel van 91 Nm bij 2.850 tpm. Daarnaast is er een 0,9 liter motor met een turbo die 91 pk levert en zijn maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm haalt. Een automatisch stop-start-systeem draagt bij aan een laag verbruik van dit volledig aluminium blok.
De koper kan kiezen tussen twee transmissievarianten: een handgeschakelde bak met vijf verzetten of een twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.

Onderstuur
Smart heeft de auto’s een licht onderstuurd gedrag meegegeven. Om dit te bereiken zijn de voorbanden smaller dan de achterbanden. ABS, ASR en ESP zijn standaard en hill start assist en brake assist zijn geïntegreerd in het remsysteem. Aan de voorzijde is een MCPherson wielophanging te vinden en aan de achterzijde een verfijnde De-Dion achteras voor meer comfort.

Veilig
Bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen is ook veel aan de veiligheid gedacht. Zijwindassistent is standaard en optioneel kan de koper ook nog automatische afstandregeling en spoorassistent aanvinken. Standaard krijgen de auto’s een bestuurdersairbag, knieairbag en airbag voor de voorpassagier. Daarnaast sidebags die zijdelingse bescherming bieden bij het hoofd en de borst.

Interieur
Als je via de deuren, die bijna 90 graden ver kunnen openen, naar binnen stapt, kom je in een interieur met licht gebogen dashboard. Daarvan de buitenkant voorzien worden van stoffen bekleding, terwijl de iets verzonken binnenzijde alle instrumenten huisvest. Optioneel is het driespaaks stuurwiel te voorzien van bediening van het radio- en navigatiesysteem.

Beachvolleybal
Hoewel de nieuwe Smart pas in november op de Europese markt verschijnt, kunnen liefhebbers de nieuwe modellen komende vrijdag 18 juli al bewonderen in Scheveningen. Daar staat de auto’s bij het Transavia Grand Slam Beachvolleybal toernooi dat daar gehouden wordt. Als de Smarts zijn marktdebuut maken eind dit jaar, zijn ze voor bepaalde tijd te krijgen als Edition #1. Deze is te herkennen aan een veiligheidskooi in de kleur Lava Orange in combinatie met koetswerkdelen in het wit (ForTwo) of grijs (ForFour).

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/smart/22862070/__Nieuwe_Smart_ForTwo_en_Forfour_officieel_los__.html

Rutger DC

Actieve Gebruiker
smart-fortwo-forfour-z-t84o72.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t82224o67.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o68.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o70.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o71.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o91.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o99.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o27.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o32.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o28.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o31.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o26.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o00.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o08.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o09.jpg

smart-fortwo-forfour-z-t84o23.jpg

Meer studiofoto's:
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/all-new-smart-fortwo-and-forfour-revealed-exclusive-studio-shots
https://www.autoexpress.co.uk/smart/fortwo/87886/smart-fortwo-and-smart-forfour-revealed-full-details

Waar de forfour duidelijk een zustermodel van de Twingo is, heeft de fortwo een flink afwijkende lijn.

autoradje

Gebruiker
Ik moet er nog even aan wennen. Duidelijk dat dit een two-tone metaal uitvoering is geworden ipv de kunstof panelen van de voorgangers.

Ze zaten er niet veel naast van Autobild (nr 42 van 19 okt 2012):

smart_12.jpg

Foto's van vandaag:

Img201324172.jpg

07-2014-Smart-Fortwo-fotoshowImage-be1d7baf-793481.jpg

Scoop draadje: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?12,5150655,5178107#msg-5178107

smarter

Gebruiker
De Tridion kooi, HET kenmerk van smart wordt nu een loos design element bij de nieuwe forfour. Bij de vorige editie had ik het gevoel dat deze niet alleen design was, maar ook een echte kooi:

Smart-forfour_2004_photo_11.jpg

Durashift

Gebruiker
Het is design, want bij Renault zie en hoor je niks over een speciale kooi.

Neus van de Fortwo is wel erg bol.. ivm voetgangersveiligheid zal het niet anders kunnen.. van de zijkant (in T-splitsing modus) ziet het er raar uit op de foto's, naar mijn mening.

Assenaar

Gebruiker
Thomas Schlijper was - uiteraard - bij de presentatie in Berlijn. Zie zijn foto's op schlijper.nl. Voegen niet zo heel veel toe maar daar zie veel mensen om de Two en Four heen wat een betere indruk van het formaat geeft.
De Four lijkt naar achteren toe een wat minder bol ruggetje te hebben dan de Twingo. Dat maakt de Twingo aaibaarder. Ook de neus van de Twingo is beter geslaagd, maar verder is het een duidelijke tweeling. Nu dus maar eens op zoek naar de manier waarop bij de Smart de voorklep opengaat .....

autoradje

Gebruiker
synecdoche zei:
Nu dus maar eens op zoek naar de manier waarop bij de Smart de voorklep opengaat .....

Niet veel anders lijkt het:

140716-img-9961-berlin-new-smart-fortwo.jpg

Jammer dat ze op de forfour geen deelbare achterklep hebben gemaakt zoals op de fortwo.

Achterin de forfour is het niet fijn zo te zien. het lijken wel van die opklap stoeltjes uit de trein en je zit tegen die massieve
voorstoelen aan te kijken. Raampjes kunnen ook nog eens niet gewoon open. Lijkt me geen pretje achterin.

autoradje

Gebruiker
Ja je kent mijn mening over klapraampjes onderhand wel ;)

Nog wat interessante foto's

Smart-forfour_2015_photo_39.jpg

Smart-forfour_2015_photo_38.jpg

Zo is ie nog wel te pruimen (3d rendering)

Smart-forfour_2015_photo_3d.jpg

Smart-forfour_2015_photo_3e.jpg

straatos

Gebruiker
De eigenzinnige verhoudingen komt omdat ie behoorlijk hoog is. 1,55 m. om precies te zijn. Had je voor een lager dak gekozen, krijg je deze Smart. Zeg maar de Mini waar Mini zelf niet toe besluitte. Zie plaatje 2.

Smart-forstars-glass-roof-625x416.jpg

article-1359668-0D4FC0F4000005DC-976_634x347.jpg

Yellow Cab

Gebruiker
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik ervan vind. Ik vond de vorige Smarts aparter, meer een eigen design- en denkrichting hebben. Dit ziet er niet onaardig uit, maar het is minder eigenzinnig - het lijkt domweg meer op andere auto's. Waren de eerste Smarts echt nog een poging tot verandering van automobiliteit, dit is gewoon wat meer van hetzelfde. En alles wat dat anders maakte, is verworden tot een gimmick.

De verhoudingen van de fortwo vind ik beter dan die van de forfour. Vooral de wielbasis van die laatste ziet er wat eigenaardig uit.

Ami

Gebruiker
---GT--- zei:
Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.

Zeg dat niet te snel. Daimler heeft onderstel gelvrd met ophangingsdelen. Daarna is het hele zooitje naar Renault gegaan. Daar heeft de ontwikkeling plaatsgevonden. Bekijk de plaatjes van zowel de fortwo als de forfour.... Het hele onderdelenmagazijn van Renault komt in beeld.:T

Durashift

Gebruiker
Yellow Cab zei:
Waren de eerste Smarts echt nog een poging tot verandering van automobiliteit, dit is gewoon wat meer van hetzelfde.

Dit komt ook doordat bij de lancering van de eerste generatie dit model totaal niet bekend was.. Nu ken je het model en principe en is een nieuwe generatie vaak nooit zo vernieuwend als de oorsprong.

Assenaar

Gebruiker
Yellow Cab zei:
De verhoudingen van de fortwo vind ik beter dan die van de forfour. Vooral de wielbasis van die laatste ziet er wat eigenaardig uit.
De two-tone kleurstelling om de "Tridion cel" (wat? waar?) te accentueren draagt niet echt bij aan het visuele evenwicht van de ForFour. Dat ziet zo'n marketing afdeling toch ook wel?

Guest
Durashift zei:
Het is design, want bij Renault zie en hoor je niks over een speciale kooi.

Neus van de Fortwo is wel erg bol.. ivm voetgangersveiligheid zal het niet anders kunnen.. van de zijkant (in T-splitsing modus) ziet het er raar uit op de foto's, naar mijn mening.

Blijkbaar is die kooi toch meer dan design, zie autovisie.nl

Guest
Botst best wel lekker, zo'n Tridion cel

https://www.auto-motor-und-sport.de/video/crashtest-smart-fortwo-mercedes-s-klasse-8480538.html

Guest
---GT--- zei:
Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.

Ah, je buikgevoelens spelen weer op.
Hier, lees dit, zal je opluchten. :)
Meet the designers behind the new Twingo

How was it working with the Daimler teams?

RL: The Twingo design project was launched between September 2009 and 2010. The angles and dimensions of the windscreen had already been set, to comply with new regulation on front passenger impact. We then had to decide what we would develop together, after which each team developed the design of its car (to fit to its brand image). The project went very smoothly in terms of design. It’s clear that designers often look for the same things anyway: a car as low to the ground as possible with the biggest possible wheels placed in the four corners of the car. The fact that the designers at Daimler are really great people obviously helped. We knew each other from before too.

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:

Och jee, je hebt weer een stokje te pakken om in de bijten.

Zonder Smart was Renault nooit op het idee gekomen om een auto met de motor achterin te maken. Dat kwam gewoon zo uit, omdat Smart dat platform had klaarstaan. Verder mocht Renault de details inkleuren. Dat scheelde Smart weer moeite. Het heeft iets weg van samenwerking. ;)

Guest
---GT--- zei:
JP2010 zei:

Och jee, je hebt weer een stokje te pakken om in de bijten.

Zonder Smart was Renault nooit op het idee gekomen om een auto met de motor achterin te maken. Dat kwam gewoon zo uit, omdat Smart dat platform had klaarstaan. Verder mocht Renault de details inkleuren. Dat scheelde Smart weer moeite. Het heeft iets weg van samenwerking. ;)

Al zou t waar zijn wat je zegt (bron?), so what? Wat boeit t wie er met het rwd platform kwam? Misschien was het rwd platform een resultaat van de samenwerking. Prima toch? Ik zie het probleem niet. Jij wel?

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:
Al zou t waar zijn wat je zegt (bron?), so what? Wat boeit t wie er met het rwd platform kwam? Misschien was het rwd platform een resultaat van de samenwerking. Prima toch? Ik zie het probleem niet. Jij wel?

Jij ziet wel een probleem, anders ging je er niet over in discussie. Zelf had ik liever een echte opvolger van de Twingo I gezien. Alleen kan dat vanwege voetgangersveiligheid niet meer. Om dan maar een Clio in te korten (TwingoII) was ook niet echt ideaal. Dan maar de motor achterin? Misschien, maar ik vind niet dat je daar een volwaardige vervanger van de Twingo I mee krijgt. De kofferbak met lage vloer en uitneembare achterbank zien we alvast niet terug. De III is een nieuw soort autootje geworden; een 'Smart voor het volk'.

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:
Ook hier, wat jij wil, gt. :)

Als ik een auto zoek, kijk ik naar de bruikbaarheid en de bruikbare binnenruimte. Als een Twingo I ruimer en praktischer is dan een Twingo III, dan laat ik de III staan en houd ik flink veel geld op zak. ;)

Waarom zou een klein ruimtewondertje niet meer kunnen? Japanners zijn er heer en meester in en die auto's zouden vast een typegoedkeuring krijgen in Europa. Dan kan een kort neusje ineens wel en hoeven niet-uitkijkende voetgangers niet meer met 'spa'-comfort te worden opgevangen.

DS345

Gebruiker
Eerste indruk van AutoZine: https://www.autozine.nl/text/1227.html

Paar quotes:

'In vergelijking met de Smart ForFour is de Renault Twingo 10 cm langer en zal dus meer binnenruimte bieden. Desondanks is de beenruimte achterin de Smart ForFour al opmerkelijk goed!'

'Voorheen koos Smart voor een automaat om ruimte te besparen, maar in combinatie met een kleine motor was het technisch nauwelijks mogelijk om deze automaat soepel te laten schakelen. Onder lichte dwang van de markt is de nieuwe Smart daarom voorzien van een handgeschakelde vijfbak. Als optie zal een automaat (met dubbele koppeling!) leverbaar zijn.'

'De Smart ForFour en Renault Twingo zijn onderhuids dezelfde auto's. Een belangrijk verschil tussen de Twingo en ForFour is dat alleen de Smart een "Triodon"-veiligheidskooi heeft. Dit maakt de Smart in bepaalde situaties veiliger. Het maakt de auto echter ook zwaarder en dus minder zuinig en minder snel.'

'De nieuwe Smarts zijn leverbaar met drie verschillende benzinemotoren. Slechts twee daarvan komen naar Nederland. De basismotor bedient zich namelijk van eenvoudige techniek, waardoor de uitstoot ten opzichte van het vermogen relatief hoog is. Dit wordt in Nederland met zo veel extra belasting afgestraft dat het prijsverschil met de sterkere motoren nihil is.'

Guest
---GT--- zei:
JP2010 zei:
Ook hier, wat jij wil, gt. :)

Als ik een auto zoek, kijk ik naar de bruikbaarheid en de bruikbare binnenruimte. Als een Twingo I ruimer en praktischer is dan een Twingo III, dan laat ik de III staan en houd ik flink veel geld op zak. ;)
Nou, prima toch dat jij persoonlijk voor de I zou gaan. (y)

Waarom zou een klein ruimtewondertje niet meer kunnen? Japanners zijn er heer en meester in en die auto's zouden vast een typegoedkeuring krijgen in Europa. Dan kan een kort neusje ineens wel en hoeven niet-uitkijkende voetgangers niet meer met 'spa'-comfort te worden opgevangen.

Hier zitten aardig wat tegenstrijdigheden in als je t terugleest, niet?

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:
Hier zitten aardig wat tegenstrijdigheden in als je t terugleest, niet?

Nee. Wat ik zei is dat een Japans autootje niet zo'n enorm lange Europese neus nodig heeft. Die komt met lagere eisen door de keuring.

Guest
Maar jij bent in de veronderstelling dat je lekker ruimtelijk zit in een kei car?

Guest
o9AUxBQ.png

2014+Renault+Twingo+Geneva+2014+Photos+%25284%2529.jpg

Renault-Twingo-1200x800-f2c262e561a94b79.jpg

De c-stijl verschilt aanzienlijk, zo te zien.
Onder de dakspoiler van de forfour zitten zwarte stroken, maar de vorm van de achterportieren verschillen flink.

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:
Maar jij bent in de veronderstelling dat je lekker ruimtelijk zit in een kei car?

Ik heb zelf een Daihatsu Move gehad. Ondanks dat de breedte niet overhoudt, heb ik nooit het gevoel gehad dat ik daarin zitruimte tekort kwam. Voordeel is weer dat je ermee tussen betonpaaltjes door kunt rijden.
De regels voor een Kei-car gelden in Europa niet, dus niets staat een merk in de weg om een iets bredere of langere Kei-car te maken, met wel dezelfde slimme indeling. Voorbeeld daarvan is de WagonR+; die is langer en breder dan de Japanse versie. Ook bij die auto was de neus extreem kort, zonder dat de motor achterin moest.

Guest
Ik volg je punt niet helemaal, gt...
Er is iets mis met de c1/aygo/108/twingo/forfour/up/etcetc?

GT 1973

Gebruiker
JP2010 zei:
Ik volg je punt niet helemaal, gt...
Er is iets mis met de c1/aygo/108/twingo/forfour/up/etcetc?

Wat heet mis? Ze zijn niet extreem ruim bij minimale buitenmaten. Qua weggedrag is er niets mis mee; ze rijden allemaal behoorlijk volwassen. Alleen zou ik zelf liever iets ruimers in de Kei-klasse kopen en desnoods wat inleveren op comfort en luxe.

Guest
Dus met de genoemde wagens an sich is niks mis, ze sluiten enkel niet aan op jouw wensen.
Nou, dat kan toch? :)

Guest
Het interieur van de forfour bestaat inderdaad (zoals ami aangaf) geheel uit Renault onderdelen.

Yellow Cab

Gebruiker
Is er nog verschil tussen de interieurs van de fortwo en forfour? Op de foto's afgaand kan ik 't niet helemaal beoordelen.

Guest
Zeg, die Smart Fortwo, eigenlijk krijgt de koper 2 grote deuren met daaromheen wat rest-blik.

Beide sympatieke auto's.
Fortwo doet het ongetwijfeld weer goed in ..... Italië! (haalt sommige maanden de top 20)
Liever de ForFour dan de Twingo zeg ik als man.

Bovenaan