en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
[size=x-small]wo 16 jul 2014, 20:30[/size]
[size=medium]Nieuwe Smart ForTwo en Forfour officieel los[/size]
De derde generatie Smarts zijn hier. In Berlijn zijn gelijktijdig de ForTwo en ForFour onthuld. Aan deze modellen de zware taak om het succes van de twee voorgaande generaties van de compacte stadsauto te overtreffen.
Het design is moderner, maar heeft nog steeds duidelijk de karakteristieke kenmerken van de vorige versie. De nieuwe koplampen en nieuwe grille kennen we al van de Smart Fourjoy concept car die vorig jaar september werd onthuld. De honingraat in de grille is donkerder in het midden, waardoor de illusie van diepte ontstaat. De grille is tevens in meerdere kleuren leverbaar, waardoor deze kan matchen of contrasteren met de carrosseriekleur. Uiteraard kan er voor de tridion-veiligheidskooi weer een andere kleur worden gekozen als voor de andere bodypanelen, waardoor er ongeveer 40 kleurencombinaties mogelijk zijn. De ForFour heeft vrijwel dezelfde voor- en achterzijde als de ForTwo, maar valt van de zijkant natuurlijk meteen op door zijn extra deuren.
Formaat
De ForTwo is niet in de lengte (2,69 meter) of hoogte (1,55 meter) gegroeid. Alleen in de breedte kwam er tien centimeter bij, waardoor hij nu 1,66 meter breed is. De compacte stadsauto weet een indrukwekkend kleine draaicirkel van 6,95 meter (kerb-to-kerb) neer te zetten. De vierzits ForFour is uiteraard ietsje groter maar alleen in de lengte. Die komt uit op 3,49 meter terwijl de hoogte en breedte gelijk zijn aan die van zijn kortere broertje. De draaicirkel van de ForFour komt uit op 8,65 meter (kerb-to-kerb).
Driecilinders
De nieuwe Smarts krijgen de beschikking over twee driecilindermotoren. De eerste is 1,0 liter atmosferische krachtbron die goed is voor 71 pk en een maximumkoppel van 91 Nm bij 2.850 tpm. Daarnaast is er een 0,9 liter motor met een turbo die 91 pk levert en zijn maximumkoppel van 135 Nm bij 2.500 tpm haalt. Een automatisch stop-start-systeem draagt bij aan een laag verbruik van dit volledig aluminium blok.
De koper kan kiezen tussen twee transmissievarianten: een handgeschakelde bak met vijf verzetten of een twinamic zesversnellingsbak met dubbele koppeling.
Onderstuur
Smart heeft de auto’s een licht onderstuurd gedrag meegegeven. Om dit te bereiken zijn de voorbanden smaller dan de achterbanden. ABS, ASR en ESP zijn standaard en hill start assist en brake assist zijn geïntegreerd in het remsysteem. Aan de voorzijde is een MCPherson wielophanging te vinden en aan de achterzijde een verfijnde De-Dion achteras voor meer comfort.
Veilig
Bij de ontwikkeling van de nieuwe modellen is ook veel aan de veiligheid gedacht. Zijwindassistent is standaard en optioneel kan de koper ook nog automatische afstandregeling en spoorassistent aanvinken. Standaard krijgen de auto’s een bestuurdersairbag, knieairbag en airbag voor de voorpassagier. Daarnaast sidebags die zijdelingse bescherming bieden bij het hoofd en de borst.
Interieur
Als je via de deuren, die bijna 90 graden ver kunnen openen, naar binnen stapt, kom je in een interieur met licht gebogen dashboard. Daarvan de buitenkant voorzien worden van stoffen bekleding, terwijl de iets verzonken binnenzijde alle instrumenten huisvest. Optioneel is het driespaaks stuurwiel te voorzien van bediening van het radio- en navigatiesysteem.
Beachvolleybal
Hoewel de nieuwe Smart pas in november op de Europese markt verschijnt, kunnen liefhebbers de nieuwe modellen komende vrijdag 18 juli al bewonderen in Scheveningen. Daar staat de auto’s bij het Transavia Grand Slam Beachvolleybal toernooi dat daar gehouden wordt. Als de Smarts zijn marktdebuut maken eind dit jaar, zijn ze voor bepaalde tijd te krijgen als Edition #1. Deze is te herkennen aan een veiligheidskooi in de kleur Lava Orange in combinatie met koetswerkdelen in het wit (ForTwo) of grijs (ForFour).
synecdoche zei:Nu dus maar eens op zoek naar de manier waarop bij de Smart de voorklep opengaat .....
Raampjes kunnen ook nog eens niet gewoon open. Lijkt me geen pretje achterin.
---GT--- zei:Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.
Yellow Cab zei:Waren de eerste Smarts echt nog een poging tot verandering van automobiliteit, dit is gewoon wat meer van hetzelfde.
De two-tone kleurstelling om de "Tridion cel" (wat? waar?) te accentueren draagt niet echt bij aan het visuele evenwicht van de ForFour. Dat ziet zo'n marketing afdeling toch ook wel?Yellow Cab zei:De verhoudingen van de fortwo vind ik beter dan die van de forfour. Vooral de wielbasis van die laatste ziet er wat eigenaardig uit.
Durashift zei:Het is design, want bij Renault zie en hoor je niks over een speciale kooi.
Neus van de Fortwo is wel erg bol.. ivm voetgangersveiligheid zal het niet anders kunnen.. van de zijkant (in T-splitsing modus) ziet het er raar uit op de foto's, naar mijn mening.
---GT--- zei:Het is andersom: De Twingo is duidelijk een Forfour. Smart heeft de basis geleverd.
How was it working with the Daimler teams?
RL: The Twingo design project was launched between September 2009 and 2010. The angles and dimensions of the windscreen had already been set, to comply with new regulation on front passenger impact. We then had to decide what we would develop together, after which each team developed the design of its car (to fit to its brand image). The project went very smoothly in terms of design. It’s clear that designers often look for the same things anyway: a car as low to the ground as possible with the biggest possible wheels placed in the four corners of the car. The fact that the designers at Daimler are really great people obviously helped. We knew each other from before too.
JP2010 zei:Ah, je buikgevoelens spelen weer op.
---GT--- zei:JP2010 zei:Ah, je buikgevoelens spelen weer op.
Och jee, je hebt weer een stokje te pakken om in de bijten.
Zonder Smart was Renault nooit op het idee gekomen om een auto met de motor achterin te maken. Dat kwam gewoon zo uit, omdat Smart dat platform had klaarstaan. Verder mocht Renault de details inkleuren. Dat scheelde Smart weer moeite. Het heeft iets weg van samenwerking.![]()
JP2010 zei:Al zou t waar zijn wat je zegt (bron?), so what? Wat boeit t wie er met het rwd platform kwam? Misschien was het rwd platform een resultaat van de samenwerking. Prima toch? Ik zie het probleem niet. Jij wel?
JP2010 zei:Ook hier, wat jij wil, gt.![]()
Nou, prima toch dat jij persoonlijk voor de I zou gaan.---GT--- zei:JP2010 zei:Ook hier, wat jij wil, gt.![]()
Als ik een auto zoek, kijk ik naar de bruikbaarheid en de bruikbare binnenruimte. Als een Twingo I ruimer en praktischer is dan een Twingo III, dan laat ik de III staan en houd ik flink veel geld op zak.![]()
Waarom zou een klein ruimtewondertje niet meer kunnen? Japanners zijn er heer en meester in en die auto's zouden vast een typegoedkeuring krijgen in Europa. Dan kan een kort neusje ineens wel en hoeven niet-uitkijkende voetgangers niet meer met 'spa'-comfort te worden opgevangen.
JP2010 zei:Hier zitten aardig wat tegenstrijdigheden in als je t terugleest, niet?
JP2010 zei:Maar jij bent in de veronderstelling dat je lekker ruimtelijk zit in een kei car?
JP2010 zei:Ik volg je punt niet helemaal, gt...
Er is iets mis met de c1/aygo/108/twingo/forfour/up/etcetc?