Smart Fortwo
Wie het breed heeft...
Met name in steden als Barcelona, Rome en Milaan wilden Smart-rijders vooral níet dat het nieuwe model langer zou worden. De carrosserielengte van slechts 2.69 meter is namelijk ideaal in overbevolkte stadscentra (dwars parkeren!) en daarom werd de derde generatie van de tweezitter geen centimeter langer. Wel groeide hij tien centimeter breder en dat merk je meteen zodra je met z'n tweetjes aan boord stapt. Je zit minder knus op elkaar met meer plek op schouderhoogte en dat maakt de kleine stadsrakker lang niet zo claustrofobisch. Sowieso is de ambiance aan boord verbeterd, met dezelfde karakteristieke styling als in de Forfour. Slimme ventilatieroosters, handige bergvakjes en een solide bouwkwaliteit; dit steekt allemaal erg netjes in elkaar.
De toegenomen breedte uit zich in een breder onderstel, en dat is aangenamer op hogere snelheden want de Fortwo is een rustiger metgezel dan zijn wat zenuwachtige voorganger. Een 'zijwindassistent' ondersteunt de stabiliteit door middel van subtiele ESP-ingrepen en dat zorgt er samen met de toegenomen spoorbreedte voor dat de kleine Smart beter dan ooit koers houdt. Zodra je wél van richting wilt veranderen, gebeurt dat nog steeds vol overtuiging want de Fortwo heeft slechts 6.95 meter nodig om 180 graden te draaien; straatjekeren wordt bijna stoepjekeren. Wij reden een Fortwo met een 10 mm verlaagd sportchassis en grotere 16-inch wielen (15 is standaard) en beide zaken verdienen geen aanbeveling. De relatief simpele De Dion-achteras absorbeert slecht wegdek überhaupt niet heel geraffineerd, de straffere demping is ronduit irritant. Geloof ons: de standaardophanging is beter.
Met de hand
Voor het eerst levert Smart de Fortwo met een handgeschakelde versnellingsbak. Voor automaatfans: de schokkerige semi-automaat van voorheen heeft plaatsgemaakt voor een zesbak met dubbele koppeling, die veel soepeler schakelt. Wat ons betreft past de automaat beter bij de wendbare sluip-door-kruip-door-insteek van de Smart, want in druk stadsverkeer doet die zijn werk prima en kun jij als bestuurder je hoofd houden bij alle scooters die om je oren vliegen. Want hoewel de Fortwo zich beter dan ooit staande houdt op buiten- en snelwegen, hoort dit kleintje vooral nog steeds bínnen de bebouwde kom.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
PRIVATE LEASE Smart Fortwo
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Smart ForTwo - Occasion aankoopadvies

Smart Fortwo Electric Drive

Rij-impressie - Smart Fortwo

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (19) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.