Skoda Felicia Combi 1.6 GLX (1999)
Serieus alternatief
Belangrijkste kenmerk van de Felicia nieuwe stijl is natuurlijk dat opvallende front. Zo sluit de auto veel beter aan bij de Octavia. Hier en daar kom je nog dingen tegen die aan vroeger doen denken. Als je de handrem beetpakt, bijvoorbeeld, voel je me daar toch een stuk goedkoop, hard, glad plastic in je rechterhand. Ook bij het nemen van hindernissen in het wegdek - verkeersdrempels en dergelijke - laat het Felicia-onderstel af en toe steunend van zich horen. Maar... daar blijft het dan ook bij. Stap in, gooi een deur dicht, stel een stoel in: je ervaart dan een serieus gefabriceerde en afgewerkte automobiel. De achterklep-ontgrendeling is een ander fraai voorbeeld. Dat is me toch een stevige, solide hendel naast die bestuurdersstoel, daar kan het Verre Oosten een voorbeeld aan nemen. Geldt ook voor die portieren, trouwens.
Wat ons ook vrolijk stemt, is het dashboard. Want wat je ziet, duidt opnieuw op een auto die echt helemaal van deze tijd is. De afleesbaarheid van de instrumenten is goed, hendels laten zich goed, stevig bedienen, de werkplek voor de bestuurder deugt (alleen iets te vlak stuurwiel), kortom: dit heeft in het geheel niets minderwaardigs op geen enkel vlak.
Ondanks de kwieke 1600-motor (van Volkswagen) dwars voorin is de Felicia allesbehalve een sportieve auto om te rijden. Hij doet eigenlijk niets liever dan lekker op één oor gaan hangen. Een beetje gas geven dan en het binnenste voorwiel spint dat het een lieve lust is. Onderstuur? De Felicia weet donders goed wat dát betekent. Je hoeft echt niet loeihard om te merken dat de koets veel liever een ruimere bocht wil maken dan de ingestuurde wielen van plan waren. Even heel duidelijk: de Felicia is geen dweil. Hij is gewoon consequent onderstuurd en week, maar niet onvoorspelbaar of gevaarlijk. Want gas loslaten en heel gemoedelijk komt de Felicia weer in het gareel. Maar u begrijpt dat het tergen en opzwepen van die best gretige motor niet veel zin heeft.
Goed, die Felicia mag dan niets sportiefs hebben, de auto is daarvoor ook niet bedoeld. Deze station is bedoeld als praktische gezinsauto. En dan spelen andere zaken een hoofdrol. En dan wordt "t verhaal "n tikkeltje anders...
Heel relaxte kar
De nieuwe Skoda Felicia Combi blinkt uit in ruimteaanbod en in comfort. Want dat weke in bochtenwerk doet het veercomfort in rechte lijn heel veel goed. Groot of klein, de Felicia Combi verwerkt elke hobbel fijn. Jammer dat banden en onderstel wel het geluid van wegoneffenheden best duidelijk doorgeven, maar het veercomfort maakt de Felicia Combi ronduit tot een comfortabele auto. En het meubilair werkt daar constructief aan mee. Iets meer steun ter hoogte van de schouderbladen was wenselijk geweest, maar volwaardige stoelen heeft de Skoda zeer zeker. Nog even terug naar het geluid: ook de motor mag van ons nog wel iets meer op de achtergrond blijven. Vooral bij optrekken. Hoe zit het met die ruimte dan? Welnu, de Skoda Felicia Combi is gewoon een heerlijke, praktische familie-auto. Dat pa en ma voorin goed zitten, dat gelooft u wel. Maar volwassenen vinden ook achter in de Felicia Combi genoeg plek voor benen en kruin. Kinderen worden dus gewoon verwend voor dit geld. Ook de instap, de toegang tot die achterbank is goed met fijn ver openslaande portieren om gemakkelijk een kleine vast te snoeren. Maar waar een Felicia Combi nog eens extra mee scoort, is bagageruimte. Want 447 liter onder de hoedenplank met de achterbank gewoon rechtop is in de categorie stationcars echt een hele hoop. Dat zijn Astra Station- en Mondeo Wagon-scores! Verder is de achterbank van de Felicia niet alleen in delen neerklapbaar, hij is ook in delen uitneembaar. Geeft hem nog wat extra mogelijkheden. Er is wel een bescheiden tildrempel te overwinnen.
Wat verder? De bediening van de auto mag van ons nog wel iets vanzelfsprekender, iets minder houterig. En het uitzicht naar achteren is niet echt een sterk punt van de Felicia Combi. Dus, is die Felicia Combi nu een auto om serieus te overwegen? Jazeker.
De kracht van deze Skoda Felicia schuilt "m vooral in de basisdingen zoals ruimte en comfort. Daarin is "ie sterk, misschien zelfs onverslaanbaar.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Felicia Combi 1.6 GLX |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.477 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 55 kW / 75 pk bij 4.500 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 42 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.237 mm / 1.635 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.055 kg |
Laadvermogen | 435 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 400 kg |
Banden | 175/60R13Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,1 s (fabrieksopgave: 13,0 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 19,3 s |
Brandstofverbruik | 6,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 165 g/km |