Skoda Felicia 1.3 GLXi (1996)

Betaalbaar bijdetijds

Skoda Felicia GLXi 1.3
Sinds de grondige VW-managers bij Skoda een dikke vinger in de pap hebben, gaat het met het Tsjechische merk in opgaande lijn. Zo is de Felicia in de korte tijd na zijn introductie alweer verbeterd.

Het lijdt geen twijfel dat Skoda sinds het optrekkken van het Ijzeren Gordijn als enige Oosteuropese automerk duidelijk in de lift zit. In een paar jaar tijd slaagden de Tsjechen er al in om hun oude Favorit met behulp van veel Volkswagenkennis en -kapitaal ingrijpend te moderniseren en de nieuwe Felicia kan zelfs op bescheiden wijze concurreren met de Hi-Techprodukten van de Westerse en Oosterse industrie.
Wat al bij de eerste kilometers in de testwagen verbaasde, was de vooruitgang die de fabriek sinds de eerste introductie van de Felicia nu alweer heeft geboekt. Geruime tijd voor deze test reden we in Praag met een model uit de voorserie, dat toen nogal luidruchtig, hier en daar een beetje krakerig, erg gezapig en nogal wazig bleek. Maar bij de nu in ons land verkrijgbare Felicia zijn de meeste van die oneffenheden grotendeels weggepoetst.
Dat was trouwens al onderwerp van discussie op de redactie, toen een collega vrij enthousiast verslag deed van zijn ervaringen met een van de eerste Felicia's in Nederland. Boven zijn stuk stond zelfs de kop 'Grote SPRONG voorwaarts' en dat leek, gezien de eerdere ervaringen in Tsjechi‰, toch wel wat overdreven. Maar, eerlijk is eerlijk, die beoordeling was terecht. Vergeleken met de verouderde Favorit en ook ten opzichte van het Tsjechische pre-produktiemodel is de huidige Felicia een stuk meer voldragen.
Waarschijnlijk hebben de opmerkingen van de Westerse pers na de allereerste presentatie bijgedragen aan het resultaat dat nu voor ons staat. In ieder geval is de kritiek op de Felicia nu een stuk milder dan destijds. Met zijn vermogen van 68 pk wordt hij nooit een sprintwonder, de vering zou n¢g wat stugger mogen, maar het storende lawaai is verdwenen, de carrosserie is keurig rammelvrij en hij gaat zeer voorspelbaar en strak een hoek om.

Oude motor
Het valt echter niet weg te cijferen dat de Felicia helaas nog even erfelijk is belast met een motor, waarvan het ontwerp al enige tientallen jaren oud is. Maar hij is er ook met twee VW-motoren, een 1.6 en een diesel. De instapper moet het nog doen met de standaard-Skodamotor. Weliswaar zijn de gietijzeren cilinderkop en het motorblok inmiddels vervangen door aluminium exemplaren, maar de krukas telt nog steeds niet meer dan drie hoofdlagers, terwijl elke moderne viercilinder er vijf bezit.
Door deze minder 'stijve' ondersteuning wordt het hoogst mogelijke toerental van de motor begrensd, zodat het moeilijk is om er echt veel vermogen uit te halen. Ook produceert een motor met zo'n licht 'zwiepende' krukas meer trillingen, terwijl het lawaai er door de overgang van gietijzer op aluminium ¢¢k al niet minder op wordt. Daarom verdienen de Skoda technici een compliment voor het geluidsniveau in het interieur dat bescheiden blijft zolang het toerental tenminste niet te hoog oploopt. Bij 100 en 120 km/h in '5' wees de dB-meter niet meer aan dan 70 en 72,5 decibel; erg nette waarden, die overigens voor een groot deel zijn te danken aan de keus voor een 'lange' vijfde versnelling, die het motortoerental laag houdt. Een gevolg is wel dat de Felicia dan uitgesproken lui is. Een acceleratie van 80-120 in 25 seconden is niet van deze tijd en terugschakelen naar '4' is in zo'n geval echt nodig. Nog een consequentie van het bejaarde motorontwerp is het vrij hoge benzineverbruik: volgens de flatteuze Euronorm weliswaar 1:16, maar in de veeleisende, maar beslist realistischer testpraktijk een magere 1:11,6.
Het slome snelweggedrag en het stevige verbruik zijn eigenlijk de voornaamste kritiekpunten ten aanzien van de Felicia, die zich verder niet dramatisch of spectaculair onderscheidt van het overige aanbod in dit marktsegment. Goed, deze Skoda is niet erg ruimhartig met accessoires bedeeld en vooral een stuurbekrachtiger zou niet misstaan, maar als je naar de prijs kijkt, is de Felicia een prima, bijdetijdse auto, die volledig met het Oosteuropese verleden heeft gebroken. Voor de rustige rijder die niet te veel van zijn auto eist, is deze volgens VW-normen gebouwde Skoda een goede keus; wie meer pretenties heeft, kan uitwijken naar de Felicia met VW-krachtbron.

Signalement

Merk Skoda
Model Felicia 1.3 GLXi
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 10.344

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.289 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 100 Nm bij 3.750 tpm
Inhoud brandstoftank 42 l
Lengte / breedte / hoogte 3.855 mm / 1.635 mm / 1.415 mm
Wielbasis 2.450 mm
Massa leeg 917 kg
Laadvermogen 463 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 400 kg
Banden165/70R13Prijzen
Topsnelheid 150 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 14,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s