Skoda Fabia Sedan

In de schaduw van 't succes

Skoda Fabia
AutoWeek 2001 week 33
AutoWeek 2001 week 33

Je leest het in AutoWeek 2001 week 33

Skoda blijkt met de Fabia in de roos te hebben geschoten. Zowel de hatchback als de Combi mag zich verheugen in een behoorlijke populariteit. Het Tsjechische merk completeert nu het programma met de sedan, een model dat niet in staat zal zijn uit de schaduw van z'n typegenoten te kruipen, maar waarvoor wel degelijk een markt bestaat. Zij het een kleine; de importeur houdt 't op een voorzichtige prognose van 100 verkochte sedans dit jaar.

Het lijkt iets minder slecht te gaan met de vaderlandse autoverkopen, maar toch moet vrijwel ieder merk per saldo inleveren. Skoda niet, het weet in de kwakkelende markt te plussen. In het eerste halfjaar verkocht het merk 1487 auto's meer dan in dezelfde periode in 2000. De Fabia nam het leeuwendeel voor z'n rekening. Tussen januari en juni vonden 2958 nieuwe Fabia's een baas, waardoor het type van de tachtigste naar de dertigste plaats steeg op de verkoopranglijst. Voorwaar een prestatie, en met de nieuwe sedan zorgt Skoda dat de koper weer een stukje lastiger om de Fabia heen kan.
De sedanuitvoering is onmiskenbaar een Fabia. Van de voorkant tot aan de achterportieren is 'ie dan ook identiek aan de hatchback. De C-stijl is volledig opnieuw gemodelleerd en dat geldt ook voor het dak, de achterruit en uiteraard het kofferdeksel. Dat loopt iets omhoog en eindigt in een subtiele spoilerrand. Als we het openen, zien we tot onze niet geringe vreugde dat Skoda de scharnieren en hydropneumatische dempers buiten de kofferbak heeft gemonteerd en niet erin, zoals sommige fabrikanten nog altijd doen, waardoor het ware kofferkrakers worden. De kofferruimte meet 438 liter, en dat is twaalf liter meer dan de hatch en de Combi te bieden hebben. De laatste twee troeven de sedan in laadruimte alleen af met neergevouwen achterbankleuning; in de sedan heb je maximaal 789 liter tot je beschikking als je de in ongelijke delen neerklapbare leuning platlegt, in de hatch 1016 en in de Combi 1225 liter. Met een flexibel bagagenet (optie) en bevestigingsogen kun je de lading op z'n plaats houden. In de luxueuzere versies bevinden zich nog twee haken om bijvoorbeeld tassen aan te hangen.

Venijnig karretje

Onderhuids verschilt de sedan maar nauwelijks van z'n broertjes, slechts de schroefveren en de schokdempers zijn verstevigd. Het motorenpalet bestaat uit drie benzine- en twee dieselmotoren. Aan de basis staat een 1,4-liter (50 kW/68 pk). Direct daarboven komt een zestienkleps veertienhonderd (55 kW/75 pk), die per definitie is gekoppeld aan een viertraps automaat. De derde benzinekrachtbron heeft eveneens een inhoud van 1,4 liter, maar deze zestienklepper levert maximaal 74 kW/101 pk. Aan de top staat een tweeliter (85 kW/115 pk), die van de Fabia een venijnig karretje maakt, Helaas moeten we nog tot oktober op deze motorvariant wachten. De overige drie zijn, net als de diesels (de 1,9-liter SDi (47 kW/64 pk) en de 1,9-liter TDi met pompverstuivertechniek (74 kW/101 pk)) direct leverbaar.
Skoda kent drie uitrustingsniveaus toe aan de Fabia sedan: Classic, Comfort en Elegance. De Classic heeft onder andere een bestuurdersairbag, een verstelbaar stuurwiel (in hoogte en axiaal), cruise control en een 12V-aansluiting in de middenconsole. De Comfort doet daar een bijrijdersairbag, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch te bedienen portierramen vóór, leeslampjes voor- en achterin, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en wegklapbare haakjes in de kofferruimte bovenop. Aan de buitenzijde onderscheidt de Comfort zich van de Classic door mistlampen in de voorbumper en beschermstrips op de flanken. De Elegance vormt de top of the line. Deze versie heeft boven op de uitrusting van de Comfort ook nog zij-airbags, een airco (met gekoeld dashboardkastje, ja, ja) en chroomaccenten in het interieur. Bovendien heeft 'ie verwarmbare voorstoelen en ruitensproeiers, en een elektrisch te bedienen schuifdak. De Elegance staat ook op grotere wielen: 14 in plaats van 13 inch. De 2,0-liter krijgt overigens 15-inch standaard.

Meer gewicht

Skoda verwacht dat de veertienhonderd achtklepper in Comfort-trim de meest gevraagde uitvoering van de sedan zal worden, vanwege de gunstige verhouding tussen prijs, prestaties en uitrustingsniveau. Een korte testrit met deze uitvoering leert dat 't een alleraardigste propositie is. Het 68 pk-motortje heeft voldoende pit, maar je moet wel bereid zijn 'm in de toeren te jagen. Wie enthousiast schakelt, komt goed vooruit. Natuurlijk is de zestienklepper met 101 pk een fijnere motor, maar ja, die maakt de Fabia sedan wel ruim vijf mille duurder. Over de wegligging hebben we geen klachten. Er is maar bar weinig verschil tussen de rij-eigenschappen van de hatch en die van de sedan. Alleen wie rap een bochtje wil ronden en halverwege de bocht abrupt van het gas gaat, voelt de achterkant opkomen. Het is allemaal niet dramatisch, maar je merkt dat je achterin meer gewicht hebt dan in de vijfdeurs. Sturen gaat zonder al te veel gevoel, maar wel direct. De Fabia sedan heeft een elektrohydraulische stuurbekrachtiging waarvan de oliedruk wordt opgebouwd door een elektrische pomp. Die werkt alleen als je aan het stuur draait. De mate van bekrachtiging wordt elektronisch geregeld, afhankelijk van de snelheid van de auto. Naarmate die stijgt, neemt de mate van bekrachtiging af. Het systeem werkt in de praktijk zonder dat je er wat van merkt. En zo hoort het ook.
De uitrusting van de Comfort kan ons wel bekoren. Die is mooi middle of the road. Niet te karig en niet te overdreven; precies goed. f 28.400 (€ 12.887,36) vinden we na onze kennismaking met de Fabia sedan Comfort 1.4 een sympathieke prijs voor een sympathieke auto. (MdB)

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum