Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Skoda
  • Fabia Sedan

Skoda Fabia Sedan 1.4 68pk Comfort (2001)

In de schaduw van het succes

Skoda Fabia Sedan 1.4 68pk Comfort (2001)
  • Autotest
2 april 2003 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Voor Skoda's Fabia hatchback en Combi is veel belangstelling. De Tsjechen hebben onlangs het programma gecompleteerd met de sedan, een model dat niet uit de schaduw van zijn typegenoten zal kunnen kruipen, maar waarvoor wel een (kleine) markt bestaat.

Het lijkt iets minder slecht te gaan met de vaderlandse autoverkopen, maar toch moet vrijwel ieder merk per saldo inleveren. Skoda niet, het weet in de kwakkelende markt te plussen. In het eerste halfjaar van 2001 verkocht het merk 1487 auto"s meer dan in dezelfde periode in 2000. De Fabia nam het leeuwendeel voor z"n rekening. Tussen januari en juni 2001 vonden 2958 nieuwe Fabia"s een baas, waardoor het type van de tachtigste naar de dertigste plaats steeg op de verkoopranglijst. Voorwaar een prestatie, en met de nieuwe sedan zorgt Skoda dat de koper weer een stukje lastiger om de Fabia heen kan. De sedanuitvoering is onmiskenbaar een Fabia. Van de voorkant tot aan de achterportieren is "ie dan ook identiek aan de hatchback. De C-stijl is volledig opnieuw gemodelleerd en dat geldt ook voor het dak, de achterruit en uiteraard het kofferdeksel. Dat loopt iets omhoog en eindigt in een subtiele spoilerrand. Als we het openen, zien we tot onze niet geringe vreugde dat Skoda de scharnieren en hydropneumatische dempers buiten de kofferbak heeft gemonteerd en niet erin, zoals sommige fabrikanten nog altijd doen, waardoor het ware kofferkrakers worden. De kofferruimte meet 438 liter, en dat is twaalf liter meer dan de hatch en de Combi te bieden hebben. De laatste twee troeven de sedan in laadruimte alleen af met neergevouwen achterbankleuning; in de sedan heb je maximaal 789 liter tot je beschikking als je de in ongelijke delen neerklapbare leuning platlegt, in de hatch 1016 en in de Combi 1225 liter. Met een flexibel bagagenet (optie) en bevestigingsogen kun je de lading op z"n plaats houden. In de luxueuzere versies bevinden zich nog twee haken om bijvoorbeeld tassen aan te hangen.
Onderhuids verschilt de sedan maar nauwelijks van z"n broertjes, slechts de schroefveren en de schokdempers zijn verstevigd. Het motorenpalet bestaat uit drie benzine- en twee dieselmotoren. "Onze" benzinekrachtbron heeft een inhoud van 1,4 liter. Deze achtklepper levert maximaal 50 kW/68 pk, en is daarmee de basismotor van het gamma. Skoda kent drie uitrustingsniveaus toe aan de Fabia sedan: Classic, Comfort en Elegance. De Classic heeft onder andere een bestuurdersairbag, een verstelbaar stuurwiel (in hoogte en axiaal), cruise control en een 12V-aansluiting in de middenconsole. "Onze" Comfort doet daar een bijrijdersairbag, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch te bedienen portier-ramen vóór, leeslampjes voor- en achterin, elektrisch verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en wegklapbare haakjes in de kofferruimte bovenop. Aan de buitenzijde onderscheidt de Comfort zich van de Classic door mistlampen in de voorbumper en beschermstrips op de flanken.

Meer gewicht

Skoda verwacht dat de door ons gereden veertienhonderd achtklepper in Comfort-trim de meest gevraagde uitvoering van de sedan zal worden, vanwege de gunstige verhouding tussen prijs, prestaties en uitrustingsniveau. Een testrit met deze uitvoering leert dat "t een alleraardigste propositie is. Het 68 pk-motortje heeft voldoende pit, maar je moet wel bereid zijn "m in de toeren te jagen. Wie enthousiast schakelt, komt goed vooruit. Natuurlijk is de zestienklepper met 101 pk een fijnere motor, maar ja, die maakt de Fabia sedan wel ruim vijf mille duurder. Over de wegligging hebben we geen klachten. Er is maar bar weinig verschil tussen de rij-eigenschappen van de hatch en die van de sedan. Alleen wie rap een bochtje wil ronden en halverwege de bocht abrupt van het gas gaat, voelt de achterkant opkomen. Het is allemaal niet dramatisch, maar je merkt dat je achterin meer gewicht hebt dan in de vijfdeurs. Sturen gaat zonder al te veel gevoel, maar wel direct. De Fabia sedan heeft een elektrohydraulische stuurbekrachtiging waarvan de oliedruk wordt opgebouwd door een elektrische pomp. Die werkt alleen als je aan het stuur draait. De mate van bekrachtiging wordt elektronisch geregeld, afhankelijk van de snelheid van de auto. Naarmate die stijgt, neemt de bekrachtiging af. Het systeem werkt in de praktijk zonder dat je er wat van merkt. En zo hoort het ook. De uitrusting van de Comfort kan ons wel bekoren. Die is mooi middle of the road. Niet te karig en niet te overdreven. Zo"n f 28.400 (e 12.890) vinden we na onze kennismaking met de Fabia sedan Comfort 1.4 een sympathieke prijs voor een sympathieke auto.

Signalement

Merk Skoda
Model Fabia Sedan 1.4 68pk Comfort
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 13.535

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.397 cc
Maximaal vermogen 50 kW / 68 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 120 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.222 mm / 1.646 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.462 mm
Massa leeg 1.100 kg
Laadvermogen 515 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 800 kg / 450 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 15,8 s (fabrieksopgave: 15,8 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Skoda Fabia
Skoda Skoda Fabia

PRIVATE LEASE Skoda Fabia

INFO
XLEasy
XLEasy
Skoda Fabia Combi 1.0 55kW Greentech Active (5D/5H)
€ 339
Bekijk nu ⟩
Skoda
Skoda
Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Active (5D/5H)
€ 349
Bekijk nu ⟩
Arval
Arval
Skoda Fabia 1.0 TSI 70kW Greentech Ambition (5D/5H)
€ 350
 
Skoda Fabia in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Skoda Fabia Combi 1.4 Comfort / 81.000 KM

    Skoda Fabia Combi 1.4 Comfort / 81.000 KM

    • 2001
    • 81.531 km

    € 1.900

    Skoda Fabia Combi 1.4 Comfort

    Skoda Fabia Combi 1.4 Comfort

    • 2002
    • 238.239 km

    € 745

    Skoda Fabia Combi 1.4-16V Elegance

    Skoda Fabia Combi 1.4-16V Elegance

    • 2004
    • 186.005 km

    € 1.895

Meer Skoda Fabia occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Škoda Fabia (nieuw: Monte Carlo)

    45
    • 16 februari 2022
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Skoda Fabia specificaties
  • Skoda Fabia occasions
  • Skoda Fabia video's
Advies en informatie
  • Skoda Fabia tests
  • Skoda Fabia gebruikersreviews
  • Skoda Fabia index
PREMIUM
Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

Kia EV6 vs. Polestar 2 vs. Skoda Enyaq - Triotest

De luxe middenklasse van vandaag bestaat niet meer uit dikke Passats of luxe Peugeots, maar...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Business Edition (2020)

    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech...

    • 25 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    3
    • 9 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech Drive (2017)

    Skoda Fabia Combi 1.0 TSI 70kW Greentech...

    2
    • 15 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.9 SDI Ambiente (2005)

    Skoda Fabia 1.9 SDI Ambiente (2005)

    1
    • 10 september 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort (2001)

    Skoda Fabia Combi 1.9 TDI Comfort (2001)

    2
    • 9 augustus 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    Skoda Fabia 1.2 TSI 63kW Ambition (2012)

    3
    • 9 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    Skoda Fabia 1.4 16V 100pk L&K (2005)

    2
    • 21 november 2020
meer reviews
Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Citroën C5 X vs. Skoda Superb - Dubbeltest

Wie tegenwoordig nog wil scoren met een grote middenklasser, moet creatief zijn. Dat heeft...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia op boevenjacht

    Skoda Fabia op boevenjacht

    20
    • 21 maart 2022
  • Autotest
    Test: Skoda Fabia

    Test: Skoda Fabia

    40
    • 9 maart 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia als sportief aangeklede Monte Carlo

    Skoda Fabia als sportief aangeklede Monte...

    16
    • 15 februari 2022
  • Nieuws
    Skoda laat sportieve Fabia Monte Carlo zien

    Skoda laat sportieve Fabia Monte Carlo...

    17
    • 2 februari 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia - Back to Basics

    Skoda Fabia - Back to Basics

    39
    • 1 januari 2022
Merk
Merk
  • Nieuws
    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    Skoda Enyaq iV tot ruim €7.500 duurder

    158
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    Nieuwe Skoda Superb: vertrouwde ruimtereus

    22
    • 27 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    Skoda Enyaq Coupé iV: vanaf €51.890

    71
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    Facelift op komst voor Skoda Octavia

    26
    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    Skoda Fabia RS Rally2: 290 pk sterk rallykanon

    9
    • 15 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    Skoda 120 LS (1978) - In het Wild

    41
    • 3 juni 2022
  • Nieuws
    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    Skoda Fabia Monte Carlo naar Nederland

    21
    • 2 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden