Seat Toledo 1.8i SE (1996)

Promotiekansen

Seat Toledo 1.8 SE
Direct achter de koplopers in de eredivisie van de populaire middenklassers spitst de concurrentiestijd zich toe. Ook Seat dingt mee naar de hoogste eer, met de Toledo 1.8 SE. Een auto met perspectieven, zo blijkt.

Lange tijd gaapte er een groot gat in kwaliteit en uitstraling tussen de bestsellers - Opel Astra, VW Golf, Ford Escort - en relatieve nieuwkomers in de klasse tussen 30.000 en 40.000 gulden. Maar kijk nu eens: voor 35.000 gulden biedt de markt heel wat interessante alternatieven. Neem de Seat Toledo 1.8 SE: voor zo'n f 34.500 heb je een auto met VW-techniek en (bijna) dienovereenkomstige kwaliteiten. Wel bestaat dit model inmiddels een jaar of vijf en het is gebaseerd op het (goed doortimmerde) platform van de vorige generatie VW Golf.
Het uiterlijk van de Toledo kwam ooit tot stand in Itali‰. De grote kunstenaar Giugiaro tekende de carrosserielijn, die deze sedan echt een eigen gezicht geeft in vergelijking met de modellen van moederbedrijf Volkswagen. Natuurlijk tellen de vijf jaar dat we de auto nu kennen mee, maar mede dankzij een recente face-lift mag je de Toledo zeker niet gedateerd noemen. Aan de andere kant mist het Seat-interieur de frivoliteit die we van Zuid-Europeanen gewend zijn. Dashboard en aankleding zien er zakelijk, zelfs een beetje saai uit.
Een inhoud van 1800 cc past typisch bij modellen die iets meer willen bieden dan de 'standaardnorm' van 1,6 liter in dit segment. Een beetje meer vermogen en vooral trekkracht zijn eigenschappen die ook bijdragen aan het rijcomfort. De VW-krachtbron in de Seat levert 90 pk bij 5500 toeren, en een koppel van 145 Nm bij 2700 tpm. En dat is goed voor aardige prestaties, maar temperamentvol... nee.
Toch spreken een paar eigenschappen in het voordeel van de Spanjaard. De motor - een traditionele achtklepper met monopoint injectie - draait namelijk heerlijk soepel. En in dagelijkse rij-omstandigheden zal de Toledo-rijder zich zeer wel voelen bij dit rustgevende motorgedrag.
De Toledo scoort technisch hoog. De Spanjaard verloochent zijn Duits-perfectionistische achtergrond dan ook niet. Naarmate je langer met de Seat leeft, ga je hem op grond van dat degelijke, bijna serieuze functioneren van de techniek toch meer waarderen. Hij schakelt en stuurt bijvoorbeeld zeer goed.
Je proeft de aandacht voor detail bij Seat ook aan het weggedrag. Hij is comfortabel geveerd, met voldoende progressie in vering en schokdemping. Op slechte wegen worden de oneffenheden met aardige reserves genomen. De pedaaldruk voor het remmen is gemiddeld.
Natuurlijk gaat hij als een rechtgeaarde voorwielaandrijver onderstuurd de hoek om. Met als kanttekening dat de Toledo de opgelegde koers met wat tegenzin lijkt te volgen. In beladen toestand speelt het gewicht in de koffer dan een rol van betekenis, gezien de negatieve invloed op de stabiliteit in flauwe bochten. Eigenlijk kun je dezelfde conclusie trekken als bij de motorisering: de Toledo is geen super-dynamische automobiel.

Streng en sober
De stoelen van de Toledo zien er wat streng en sober uit, maar ze zitten wel stevig. De bestuurdersstoel is standaard in hoogte verstelbaar. Als passagier ernaast wordt het moeilijker een ideale zit te vinden. Qua bedieningsgemak merk je dat de Toledo al wat jaartjes bestaat. De schakelaars naast het instrumentarium zitten niet zo praktisch. De beenruimte lijkt achterin wat krapper dan tegenwoordig in deze klasse maatgevend wordt gevonden. Dat wordt echter door de iets hogere bouw met wat meer hoofdruimte gecompenseerd. Op ‚‚n punt is de Toledo zeker indrukwekkend: zijn kofferbak is enorm groot.
De SE-uitvoering laat niet echt veel te wensen over. Standaard is bijvoorbeeld centrale portiervergrendeling, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, getint glas, een in ongelijke (60/40) delen neerklapbare achterbank, in hoogte verstelbare stuurkolom en elektrisch bedienbare zijruiten voorin. Een airbag is niet standaard.

Conclusie
De conclusie van deze test heeft interessante aspecten. In de eerste plaats dat de Toledo in zijn 1.8-versie een stukje opschuift in de richting van de eredivisie-merken Opel, Volkswagen, Ford of Toyota. Als onzichtbare eigenschap biedt de Seat Toledo bijvoorbeeld het gevoel van Duits-degelijke kwaliteit. Wat gezien Volkswagens inspanningen bij haar Spaanse dochter ook verwacht mag worden.

Signalement

Merk Seat
Model Toledo 1.8i SE
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 15.653

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.781 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 145 Nm bij 2.700 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.321 mm / 1.662 mm / 1.424 mm
Wielbasis 2.471 mm
Massa leeg 1.050 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,8 s / 16,1 s