Seat Ibiza 1.9 TDi 110pk GT Sport (1998)
Sport-diesel
Binnen het VAG-concern (o.a. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda) mag de Spaanse loot Seat zich nog wel eens wat leuke speeltjes veroorloven. Van de Ibiza's is de Cupra er zo een: 'n heel compact autootje met een beul van een zestienklepper voorin. Maar ook op dieselgebied mag Seat net wat meer doen. Zo leverden de Spanjaarden al een heel smakelijke Ibiza met de 90 pk TDi-motor: lekker vlot, maar wel heel zuinig. Toch kan het nog leuker, vonden ze bij Seat. Als die 90 pk TDi past, moet dat ook kunnen met de 110 pk-variant. Een op papier absoluut interessante auto was geboren en dus moesten we maar eens kijken of het in de praktijk ook zo is.
Deze Ibiza wordt alleen in GT Sport-versie geleverd en kost dan zo'n 40 mille. De Ibiza is een compact gebouwd autootje met een lengte van 3,85 meter. Aan de ontwerpafdeling van Seat is een leuk model ontsproten dat is overgoten met een temperamentvol sausje naar eigen volksaard. Hij draagt duidelijk de vrolijkheid van zijn geboorteland uit en gezien de goede verkoopresultaten spreekt dat de Nederlandse autorijder ook wel aan. Wat betreft ruimte mag je in die Ibiza niet echt klagen. Voorin biedt 'ie een heel behoorlijke bewegingsvrijheid op prima kuipstoelen en ook achterin kan een volwassene nog heel aardig zitten. Wel zitten langere lieden daar echt met het hoofd tegen het dak. De koffer meet 270 liter.
De Seat steekt zijn sportieve aspiraties niet onder stoelen of banken. Duidelijk kuipvormige, stevige zetels, witte wijzerplaten en en een sporty stofje voor de bekleding zijn typerend voor het GT-karakter. Onder de motorkap vinden we de 1,9-liter turbodiesel, in de sterkere 110 pk-uitvoering met onder andere een turbo met variabele geometrie van de leidschoepen. De inspuiting geschiedt direct in de cilinders en daar heeft de krachtbron zijn zuinige naam aan te danken. Overigens is de 110 pk-versie herkenbaar aan een rood I-tje in de type-aanduiding. Naast die 110 pk heeft de motor ook nog eens 235 Nm paraat, bij het verbluffend lage toerental van 1900.
Rappe starter
Met zijn gewicht van 1035 kg komt de Ibiza met dat vermogen rap uit de startblokken: 0-100 km/h in 10,3 s. Ook bij de tussensprintjes maakt hij zijn GT-ambities duidelijk waar; in '4' wipt 'ie in net acht tellen van 80 naar 120 km/h, terwijl dat kunstje in '5' ook nog maar 10,6 seconden kost.
Een van de andere grote attracties van deze TDI-motor is zijn bescheiden dorst. De mooiste score krijg je natuurlijk met een beheerst rechtervoetje. Onder die omstandigheden scoorde de Ibiza 1:20,5, een prachtig cijfer dat we eigenlijk wel 'n beetje verwacht hadden. Gedurende de hele testperiode kwamen we minder gunstig uit omdat we het gaspedaal ook wel eens heftig hebben bespeeld. Vandaar dat we gemiddeld toch nog een mooie 1:17,2 scoorden.
Een andere manier waaraan je merkt dat dit een diesel is, is de typische TDI-sound, een wat donker, metalig geluid. Het is niet dominant aanwezig, maar wel gewoon hoorbaar. De TDI-motor maakt van de Seat een sportief bakkie en je kunt hem daar ook naar rijden. De zwaardere motor zorgt wel voor een duidelijk onderstuur dat fors wordt als je volgas geeft. Ook reageert de Ibiza flink op gas los in een snelle bocht; de achterkant waaiert dan naar buiten en een tegenstuurcorrectie is noodzakelijk. Ons notitieboekje vermeldt dat het schakelen goed gaat: vlot en licht. De remmen (met standaard ABS) bevielen ons niet helemaal: bij een paniekstop zijn ze goed te doseren, maar bij kleine vertragingen zijn ze nogal gretig.
Het comfort is niet optimaal: de Spanjaard heeft nogal harde stoelen met een vrij korte rugleuning en te lage hoofdsteunen. Ook is de vering en demping van de achteras veel te hard, waardoor je telkens een klap na krijgt.
De Ibiza is voor zijn klasse helemaal niet gek uitgerust. Twee airbags, ABS, boordcomputer, mistlampen, centrale vergrendeling met afstandsbediening, elektrische ramen, kuipstoelen, hoofdsteunen achter, lichtmetalen velgen, elektrische spiegels, het zit er allemaal op.
De Seat is gewoon een snelle rakker die het menig GTI-rijder lastig kan maken.
Signalement
Merk | Seat |
---|---|
Model | Ibiza 1.9 TDi 110pk GT Sport |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 18.512 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.896 cc |
Maximaal vermogen | 81 kW / 110 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 235 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.853 mm / 1.640 mm / 1.422 mm |
Wielbasis | 2.443 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 185/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 193 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 10,6 s |
Brandstofverbruik | 4,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 128 g/km |