Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Seat
  • Ibiza

Seat Ibiza 1.4i Copa (1997)

Voor de kleine beurs

Seat Ibiza 1.4i Copa (1997)
  • Autotest
28 april 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Wie op zoek is naar een enigszins betaalbare auto voor zijn of haar gezinnetje, moet beslist eens naar dit karretje kijken. De Seat Ibiza mag je voor net 23 mille de jouwe noemen. Wat heeft hij voor dat geld te bieden?

Autorijden blijft maar duurder worden en daar zal in de toekomst weinig aan veranderen. Veel mensen moeten noodgedwongen een stapje terug doen. In de praktijk betekent dat tweedehands gaan rijden in plaats van nieuw: een maatje kleiner. In deze test bekijken we of zo'n kleinere, nieuwe auto in staat is om aan de eisen van een jong modaal gezin te voldoen.
Een leuk alternatief in het compacte segment is bijvoorbeeld de Seat Ibiza, een vlot gelijnd karretje, gebouwd rond vertrouwde Volkswagentechniek. De Seat heeft duidelijk karakter. Zijn gladde, ronde neus in combinatie met de sterk afgeknotte achterkant maken hem tot een pittige verschijning.
Voor ons gezinnetje is het van belang dat de auto voldoende ruimte biedt. In dit opzicht mag je ook wel wat verwachten, want hij is duidelijk een maat groter dan de échte ukkies. Dat merk je voorin al meteen omdat je daar genoeg bewegingsvrijheid hebt en niet het gevoel krijgt bij elkaar op schoot te zitten. Lange bestuurders moeten in de gaten houden dat de middenconsole ze wel eens dwars kan zitten.
Naast een matig dashboardkastje heeft de Ibiza ook een groot bergvak onder de stuurkolom. Heel attent vonden we de ingebouwde houder voor een pen in de zonneklep; slingert het schrijfgerei tenminste niet meer door de auto.
Onze 1,80 meter lange testpersoon voelt zich op zijn gemak achterin de Ibiza. Vier centimeter ruimte tussen zijn knieën en de rugleuning van de voorstoel en een centimeter speling tussen hoofd en hemel is uitzonderlijk in deze klasse. Voor de instap naar achteren klapt alleen de rugleuning van de voorstoel naar voren. Deze compact kan een redelijke hoeveelheid bagage aan, al is een imperiaal of een aanhangertje haast onvermijdelijk voor een ruime gezinsvakantie. Om je koelkast te vervoeren, kun je de achterbank neerklappen. Bij dit basismodel kan dat alleen in zijn geheel.

Veel te bieden
De huidige generatie compacte auto's heeft aanzienlijk meer te bieden dan vroeger. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in een bepaald niet verkeerd veercomfort. De Seat heeft een vrij soepele vering, die wel wat stug reageert op richels en dergelijke. De stoelen zijn vrij hard en wat vlak. Volkswagenerfenisje, zullen we maar zeggen. Desondanks zitten die Seatstoelen nog best goed, daar niet van.
De Seat ziet er wat somber uit door zijn nogal zwarte interieur. Het dashboard is goed te overzien, heeft oranje markeringen op de wijzerplaten en een grote klok met wijzers.
Bij de instapper van een serie moet je geen ruime accessoiresbezetting verwachten. Het hoogst noodzakelijke is aanwezig, meer niet. Standaard is getint glas, wisser achterop, neerklapbare achterbank en van binnenuit verstelbare spiegels.
De 1,4-liter motor lijkt af-fabriek voorzien te zijn van Spaanse pepers. Het is de nieuwe versie met multipoint inspuiting, die opvalt door zijn gretige karakter. Hij levert 60 pk, maar hij lijkt door z'n hoge koppel en gunstig verloop vleugels te hebben. Je kunt deze Ibiza probleemloos heel sportief rijden. De sprint naar 100 km/h is in krap dertien seconden achter de rug. Van 80 naar 120 raast hij in respectievelijk 10,2 en 12,5 tellen voor de 4e en 5e versnelling. Pittige prestaties voor een 60 pk-motor.
Omdat we het gaspedaal tijdens de testperiode behoorlijk enthousiast bespeelden, verbruikte de Ibiza zo'n 1:12,6. Een score die niet bijzonder is in deze klasse. Ondanks zijn vrolijk ronkende motortje valt het geluidsniveau reuze mee.
Voor een auto van dit soort heeft een sublieme wegligging geen prioriteit. Je moet er gewoon veilig mee over de weg kunnen en in noodsituaties niet in onoverkomelijke problemen komen. De Ibiza onderstuurt als het te hard gaat, waarbij zijn achterkant behoorlijk reageert op gas-los. Hij vereist daardoor iets meer attentie, maar biedt de sportieve rijder ook wat meer plezier. Daarnaast spint het binnenste voorwiel wat makkelijk bij flink gasgeven in een krappe bocht.
Stuurbekrachtiging is niet standaard en dat betekent flink sjorren bij het inparkeren. Eenmaal op gang laat hij zich gemakkelijk sturen. Remmen doet de Seat voortreffelijk, waarbij het pedaal goed te doseren valt. Op de koppeling hebben we niets aan te merken en schakelen verloopt goed, zij het met een lichte hakerigheid. Een heel aantrekkelijk autootje, zo'n eenvoudige Ibiza.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.4i Copa
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 10.798

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 2.800 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.853 mm / 1.640 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 895 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 750 kg / 400 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 157 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,8 s (fabrieksopgave: 15,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,2 s / 12,5 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 158 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Seat Ibiza
Seat Seat Ibiza

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

INFO
XLEasy
XLEasy
Seat Ibiza 1.0 MPI Reference (5D/5H)
€ 335
Bekijk nu ⟩
Seat
Seat
Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 95pk Style (5D/5H)
€ 351
Bekijk nu ⟩
DirectLease
DirectLease
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 329
 
Arval
Arval
Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (5D/5H)
€ 337
 
Seat Ibiza in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Seat Ibiza | Nieuw: update 2021

    88
    • 10 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Seat Ibiza specificaties
  • Seat Ibiza occasions
  • Seat Ibiza video's
Advies en informatie
  • Seat Ibiza tests
  • Seat Ibiza gebruikersreviews
  • Seat Ibiza index
PREMIUM
Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

Als er één type auto is dat we echt als de perfecte allrounder kunnen kwalificeren, dan is...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA (2011)

    Seat Ibiza ST 1.2 TDI E-Ecomotive COPA...

    • 1 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    Seat Ibiza SC 1.2 70pk Style (2012)

    1
    • 1 december 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business Intense (2017)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk Style Business...

    2
    • 11 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    Seat Ibiza 1.4 16V 75pk Signo (2003)

    3
    • 17 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    Seat Ibiza 1.6 16V Freestyle (2008)

    • 21 december 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    Seat Ibiza 1.2 TSI 85pk FR (2015)

    3
    • 26 november 2020
  • Gebruikersreview
    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense Plus (2020)

    Seat Ibiza 1.0 TSI 95pk FR Business Intense...

    3
    • 1 november 2020
meer reviews
Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

42

Het is een Seat Ibiza uit de glorietijd van dit model, toen je bij een Ibiza gewoon nog kon...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra - Op de rollenbank

    Seat Ibiza SC 1.4 TSI Cupra Bocanegra -...

    42
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Op zoek naar een compacte stationwagon

    Op zoek naar een compacte stationwagon

    36
    • 21 november 2021
  • Nieuws
    Top 5: populairste compacte hatchbacks van het moment

    Top 5: populairste compacte hatchbacks...

    48
    • 17 september 2021
  • Nieuws
    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    Vernieuwde Seat Ibiza nu ook in basistrim

    16
    • 15 september 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    Seat Ibiza 1.5 Sport: 150 pk sterke topversie

    21
    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    Seat Ibiza krijgt weer 150 pk sterke 1.5

    • 20 juni 2022
  • Nieuws
    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks focus op Cupra'

    Diess: 'Seat blijft gewoon bestaan ondanks...

    29
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda en Cupra

    Nieuwe compacte EV's van Volkswagen, Skoda...

    115
    • 6 mei 2022
  • Nieuws
    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    Seat Ibiza (1989) - In het Wild

    32
    • 22 april 2022
  • Nieuws
    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst ligt bij Cupra'

    Seat met uitsterven bedreigd: 'Toekomst...

    147
    • 18 april 2022
  • PREMIUM
    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion dubbeltest

    Peugeot 308 SW vs. Seat Leon ST - Occasion...

    • 28 februari 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden