Seat Ibiza 1.9 TDi Slalom (1997)

Vrolijke krachtpatser

Seat Ibiza 1.9 TDi Slalom
In de Ibizalijn heeft Seat een uitgebreid motorenpalet met diverse dieselvarianten. We gingen eens op pad met de allersterkste versie, de TDi, voor de gelegenheid in Slalom- kostuum gestoken.

Op de Nederlandse markt doet Seat goede zaken met de Ibiza en zijn sedanbroertje Cordoba. Aan het enorme succes van concernmoeder Volkswagen met de Polo kunnen de Spanjaarden echter absoluut niet tippen. Toch biedt Seat een paar leuke varianten aan waar je bij Volkswagen vergeefs naar zoekt. Dieselend biedt Seat een leuke optie in de vorm van de Ibiza TDi. Volkswagen kende een TDI-versie van de Polo sedan, maar die is recent van de markt gehaald.
De importeur had voor ons een Slalom-versie te leen. Dat is met een prijs van zo'n 36 mille de eenvoudigste Ibiza TDi. Die Slalom wordt door Seat voorzien van kleurrijke logo's vóór de achterwielen en op de achterklep. In combinatie met de felblauwe metallic lak van de testauto ziet dat er gelikt uit. Met een lengte van 3,85 meter is de leuk gelijnde Ibiza ook een dikke decimeter langer dan de Polo. In het interieur merk je daar weinig van: voorin is er genoeg bewegingsvrijheid voor een auto in deze klasse en ook passagiers achterin hebben weinig reden tot klagen. Je benen raken de voorstoelen niet en je haarddos beroert net de hemelbekleding. Niet wezenlijk anders dan in de Polo. Wel is er ietsje meer ruimte in de kofferbak van de Ibiza. Daar zit dus de winst. De vloer van die ruimte ligt laag, waardoor je zware spullen eerst omhoog moet hijsen om ze eruit te halen. Ook zorgt dat voor een hoogteverschil in de laadvloer met weggeklapte gedeelde achterbank.

Pompen maar

De TDi-motor in deze Ibiza wordt in allerlei modellen van het Volkswagen-concern gebruikt. Uit 1,9-liter inhoud haalt deze vierpitter met ondersteuning van een turbo en een tussenkoeler 90 pk en een machtige 202 Nm. De compacte Ibiza maakt daarmee een bijzonder vlotte indruk. Als je goed luistert, hoor je bij fors gas geven de turbo de cilinders volpompen. Vanaf zo'n 1600 toeren gaat-ie en tegen de 2000 is de beer echt los. Dat merk je ook bij het accelereren, want dit dieseltje sprint naar 100 binnen 12 tellen. En ook inhalen is een koud kunstje: in 4 van 80 naar 120 binnen de 10 seconden en in 5 ook maar net 12 tellen. En als het moet kun je dik 180 op de teller krijgen. Deze Ibiza TDi leent zich dan ook bijzonder goed voor een vlotte rijstsijl. Daarbij is-ie ook nog eens prettig spaarzaam. Zelfs een snelle rit op de autobaan met kruissnelheid 160 bracht ons op elke liter 16,5 kilometer verder. Met een rustige rijstijl en een gevarieerd traject kwamen we aan de 1:18,7. Echt lomp doorstampen leverde nog steeds beter dan 1:15 op. Gemiddeld scoorde de Ibiza een mooie 1:17,3.
Voorgloeien hoef je bij zo'n direkt ingespoten diesel nauwelijks. Na een kille ochtend komt de TDi dan flink ratelend tot leven, maar al snel gaat-ie zijn vertrouwde deuntje fluiten. Je blijft horen dat het een diesel is, maar echt storen doet het niet. Wel jammer dat er rond de 2250 toeren een resonantie hoorbaar wordt; dat is in de hoogste versnelling tussen de 100 en 110 km/h. Maar verder is de Ibiza stil genoeg, ook op in ons land illegale snelheden.
De TDi Slalom heeft standaard goed zittende, stevige kuipstoelen aan boord. Je hebt alles prima onder handbereik en het dashboard is goed te overzien. Leuk zijn de vrolijke oranje markeringen en wijzers voor de instrumenten. Doordat de passagiersairbag de plaats inneemt van het dashboardkastje, is de opbergruimte wat krap. De vering van deze Ibiza is een tikje aan de stugge kant.
Schakelen doet deze Seat voortreffelijk. In combinatie met het vrij scherpe stuurgevoel en een onderstel dat niet meteen het spoor bijster raakt als je die 200 Nm erop afvuurt, levert dat een pretpakket op dat zelfs de sportieve rijder aan zijn trekken laat komen. Echt stoeien kan ook met de TDi: door midden in een snelle bocht plotseling het gas los te laten, laat je de achterkant wat naar buiten komen en ben je sneller door de bocht. De remmen zijn gelukkig berekend op hun taak.
Met de uitrusting is niets mis: twee airbags, elektrische bediening voor vrijwel alles, centrale vergrendeling met afstandsbediening stemmen de bezitter vrolijk. De prijs is ook heel niet verkeerd. Je krijgt er een vrij uniek autootje voor met mede door die TDi-krachtbron hoge amusementswaarde.

Signalement

Merk Seat
Model Ibiza 1.9 TDi 90pk Slalom
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 16.334

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.896 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 202 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.853 mm / 1.640 mm / 1.422 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 1.025 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 500 kg
Banden185/60R14Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 12,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,9 s / 12,2 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km
CO2-uitstoot 128 g/km

PRIVATE LEASE Seat Ibiza

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum