Seat Cordoba Vario 1.4i SE (1998)

Zoek de verschillen

Seat Cordoba Vario 1.4i SE
Ze lijken op elkaar als twee druppels motorolie; de Volkswagen Polo Variant en de Seat Cordoba Vario. Logisch, want we hebben hier te maken met zoiets als een ééneiige tweeling. Hoe onderscheidt de Seat zich?

Binnen het VW-concern werkt men - om de kosten te beheersen - met een klein aantal bodemgroepen, die dienst doen als basis voor verschillende modellen van de diverse merken. Maar niet alleen bodemgroepen worden gedeeld, ook motoren en versnellingsbakken vinden hun weg naar verschillende carrosserievarianten van de vier onderdelen van VAG. En soms gaat het samen doen nog verder. In de Seat Ibiza en de Volkswagen Polo treffen we bijvoorbeeld hetzelfde dashboard en een identiek instrumentenpaneel aan. Maar er zijn ook echte tweelingen: dat zijn de duo's Seat Cordoba - Volkswagen Polo Sedan en de Seat Cordoba Vario en de Volkswagen Polo Variant. Bij deze modellen vinden we zowel van binnen als van buiten slechts minimale verschillen. Zo komen we in het interieur dezelfde deurpanelen tegen, terwijl de hatchbackversie van de Polo z'n eigen panelen heeft. Voor en achter merken we, alleen cosmetische retouches op. De grilles hebben een net iets ander model en ook de kunststof bumpers zijn niet helemaal gelijk van vorm. En de Seat heeft witte knipperlichten. De net iets anders geperste achterklep van de Vario is uitbundiger getooid dan die van de Variant. We zien achterlichten, met elkaar verbonden door een rode, reflecterende 'brug' met daarin - rechts van het midden - het slot. Verder zijn de achterlichtunits niet gelijk. Die van de VW vertonen een wit segment, dat bij de Seat ontbreekt. Dakrelingen zijn standaard op de Vario.
Zijn de VW Polo Variant en de Seat Cordoba Vario van buiten al vergaand gelijk, Hun interieurs laten nog minder verschillen zien. In beide gevallen
- we zeiden het al - komen we hetzelfde zakelijke dashboard en instrumentenpaneel tegen. Bij nadere bestudering kunnen we hier een paar van elkaar afwijkende details ontwaren. Want kijken we naar de instrumenten, dan zien we dat die van de Polo in wit zijn uitgevoerd, terwijl de klokken van de Cordoba oranje strepen en cijfers vertonen. In hoogte verstelbaar stuur is niet aanwezig. Seat monteert altijd een airbagstuur en levert voor zo'n f 800 een tweede airbag als extra, maar alleen op de SXE. Elke Seat Cordoba Vario komt naar de showroom compleet met een in delen neerklapbare achterbank en verstelbare hoofdsteunen achter.

Stevige stoelen

Kijken we nog eens wat er verder in het interieur te beleven valt, dan merken we op dat de stoelen, zoals we dat bij VAG auto's gewend zijn, stevig zijn uitgevallen. Aan opberg/aflegruimte is geen gebrek. We treffen vakken onderaan de middenconsole en links en rechts onder het dashboard. De kaartenvakken in de voorportieren zijn fors uitgevallen. Achterpassagiers hebben voldoende plaats voor de onderdanen en dankzij de ver naar achteren doorlopende daklijn ontbreekt het ze ook niet aan centimeters boven de kruin. Onder het afdekzeil achterin kun je flink wat bagage kwijt. En natuurlijk gaat er nog veel meer mee wanneer rugleuning en zitting achter worden omgeklapt.
De 1.4 liter krachtbron uit de magazijnen van VW levert het bescheiden vermogen van 44 kW/60 pk en ontwikkelt 116 newtonmeter koppel. Als topsnelheid geeft Seat 155 km/h op en voor de sprint vanuit stilstand naar honderd zou 16,4 s nodig zijn. Volgens onze metingen onderschat Seat de Varia, want wij noteerden een tijd van 14,6. Overigens zou een Vario 10 kg lichter zijn dan een Polo Variant en met 700 kg aanhangergewicht 100 kg minder mogen trekken.
De rij-eigenschappen zijn goed. Hij heeft een prettig bekrachtigde besturing en een op comfort afgestemde vering. Schakelen geeft geen aanleiding tot klachten, want de pook gaat probleemloos van verzet naar verzet. Minder tevreden zijn we over het bochtgedrag. Geef je bij het ronden van een straathoek iets teveel gas, dan beginnen de aangedreven voorwielen al gauw hun grip te verliezen. Lange snelle bochten moeten net zo goed met beleid worden genomen, want ook hier doet onderstuur zich al snel, nadrukkelijk gelden.
Al met al is een Vario f 3000 goedkoper dan een Variant. Dus waarom zou je voor een Polo Variant kiezen als je voor minder geld de technisch identieke en beter uitgeruste Cordoba Vario kunt kopen?

Signalement

Merk Seat
Model Cordoba Vario 1.4i SE
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 13.067

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 44 kW / 60 pk bij 4.700 tpm
Maximaal koppel 116 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.144 mm / 1.640 mm / 1.427 mm
Wielbasis 2.443 mm
Massa leeg 995 kg
Laadvermogen 485 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 700 kg / 400 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 155 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,6 s (fabrieksopgave: 16,4 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 15,8 s
Brandstofverbruik 6,8 l/100km
CO2-uitstoot 162 g/km