Seat Alhambra
Trapje hoger
- Vincent van Gerven
- Eerste rijtest
Eén ding moet je de Volkswagen Groep nageven: ze weten hoe ze een merk moeten neerzetten en ontwikkelen voor optimale marktpotentie. Daarvoor hoef je alleen maar naar het succes van Seat en Skoda te kijken. Zo moet je bij een merk in opbouw niet meteen aankomen met super-de-luxe uitvoeringen en topklasse-motoren. Daarnaar is gewoon nog geen vraag. Maar eens komt een moment dat het wél kan, dat bestaande klanten zijn doorgegroeid. Of omdat de merkuitstraling inmiddels zó hoogwaardig is dat 'overstappers' van een ander merk iets gelijkwaardigs verwachten. De vernieuwde Alhambra vormt het bewijs dat Seat een volgende imagogrens is gepasseerd.
Eerste Seat met V6
Seat maakt nu ook op motorengebied de overstap naar de eredivisie: de Alhambra is het eerste model van het merk met een V6. Met een cilinderinhoud van 2,8 liter en een vermogen van 204 pk ook meteen de sterkste Seat-motor. Hij biedt een kracht en raffinement die passen bij de verbeterde uitrusting en de kwaliteitsbeleving van het vernieuwde model. De nieuwe V6 komt naast de bestaande 2.0 (85 kW/115 pk) en 1.8 20VT (110 kW/150 pk) benzinemotoren. Ook de diesels zijn nieuw. In beide gevallen gaat het om een 1.9 TDi-motor met pompverstuivers. De basisdiesel levert net als zijn voorganger (met rotatiepomp) 66 kW/90 pk; zijn sterkere broer biedt 85 kW/115 pk.
Standaard 6-bak
Bij alle motoren wordt het vermogen voortaan via een handgeschakelde zesversnellingsbak naar de voorwielen overgebracht. Seat moet zich immers binnen de VW-Groep als 'sportief' merk positioneren. Dat is ook de reden dat de Alhambra naast de Stella-basisversie en het Signo-topmodel, nu ook als Sport leverbaar is. Deze heeft onder meer een verlaagd onderstel, straffere vering en sportstoelen. Maar: de Sharan en komende Ford Galaxy hebben ook een zesbak, dus dat 'sportieve' verhaal is wat zwak. Als 2.8 Sport is zo'n Alhambra wel echt een wolf in schaapskleren.
Voor de 2.0 is ook een 4-traps automatische transmissie verkrijgbaar en voor de 1.8 20VT, V6 en 115 pk TDi een 5-traps Steptronic-automaat. Vanaf eind dit jaar is de 2.8 V6 er ook met vierwielaandrijving.
Familiegezicht
De grootste uiterlijke verschillen met de voorganger zijn de nieuwe kop en kont. Daarbij is het plaatwerk praktisch gelijk aan dat van de eveneens vernieuwde VW Sharan. Verschillen (met de VW) beperken zich vóór tot de grille in Seats nieuwe familiestijl. Achter is alleen de band tussen de achterlichten anders. Ook in het interieur veel overeenkomst. Dit oogt kwalitatief hoogwaardiger dan bij het vorige model. Zoals het nieuwe dashboard, bovenop afgewerkt in mooie kunststof met nopjesprofiel. Het heeft nu ook van die nette ventilatieroosters met geheel sluitende lamellen. Ook de stoelen zijn vernieuwd en zitten zo op het eerste gevoel uitstekend. In het hele interieur vinden we slimme vakjes en bakjes.
Duurder, maar ook luxer
Deze Alhambra is vanaf eind juli leverbaar in ons land. Als de twee belangrijkste verkooplanden krijgen Duitsland (1) en Nederland (2) als eerste het nieuwe model; Spanje zelf moet nog tot september wachten. Importeur Pon Car verwacht dit jaar zo'n 2.000 Alhambra's te verkopen, voor prijzen vanaf f 58.995. Daarmee is de auto zo'n 5% duurder geworden, maar de uitrusting is ook verruimd. De duurste Alhambra, de 2.8 V6 Signo met 5-trapsautomaat, komt op f 84.995. Meer dan ooit vragen wij ons echt af waarom je nog een paar duizend gulden meer zou betalen voor een vergelijkbare Sharan (zie AutoWeek 16).