Saab 9000 CD 2.0 LPT - 1996 - 490.905 km - Klokje Rond

Zweedse doorloper

AutoWeek 23 2018
AutoWeek 23 2018
AutoWeek 23 2018

Je leest het in AutoWeek 23 2018

Hoogste tijd om weer eens een Saab 9000 in ons tellertheater te laten opdraven. Het is vijf jaar geleden dat we de laatste op het podium hadden, nu heeft de lpg-gestookte sedan van Matthijs Moorkamp de eer om als nummer zes de geschiedenis in te gaan. Hoe is zijn Saab eraan toe, na 54 keer 9000 op de klok?

De eerste auto van Matthijs was al een Zweed, een Volvo 66. Oké, een beetje een Daf en dat komt misschien wel doordat hij naast het Dafmuseum in Glanerbrug is geboren. Of door het feit dat zijn vader ruim 550.000 kilometer in een Saab 99 reed. Matthijs: “Ik heb hoe dan ook altijd al een voorkeur voor Zweedse auto’s gehad. Die 66 kreeg ik cadeau en reed beter dan ik had verwacht. Maar je weet hoe dat gaat als je autogek bent, er is altijd iets leukers te koop. Zo kwam ik in een Volvo 740 diesel terecht. En door de jaren heen heb ik aardig wat Saabs gehad. Maar ook een Mercedes, een W115. Die auto was technisch helemaal top, maar door z’n leeftijd was de carrosserie in matige staat, net als de onderkant. Overigens had ik die als tweede auto, voor de hobby. Een beetje vreemde eend in de bijt voor mij, maar ik heb er veel plezier van gehad.

Deze 9000 heb ik al bijna zes jaar; bij de aanschaf stond de teller op 300.000. Tot 285.000 kilometer is al het onderhoud door de dealer gedaan, ik heb er een behoorlijk pak facturen bij. Maar ook als dat niet zo was geweest, had ik hem gekocht. Deze motorserie, de B204 van Saab, staat als heel duurzaam bekend en kan het prima opnemen tegen bijvoorbeeld Mercedes-motoren. De grootste reparatie tot nu toe was de koppakking. Die begaf het bij 360.000 kilometer en dat is hem niet kwalijk te nemen. Toen de cilinderkop eraf was, hebben we meteen de klepzittingen vervangen.

Sindsdien is er geen blauwe rook meer en het olieverbruik is verwaarloosbaar. De olie ververs ik netjes op tijd; dat is vooral voor de smering van de turbo heel belangrijk.” De Saab 9000 is voortgekomen uit een samenwerkingsproject met Fiat. Het Zweedse merk beschikte niet over de financiële middelen om zelf een auto voor het D-segment te ontwikkelen en Victor Muller was nog niet in beeld, maar men wilde wel graag concurreren met auto’s als de BMW 5-serie, de Audi 100 en de Volvo 700-serie.

MODERN

Zo ontstond het bekende project Tipo Quattro, waaruit vier auto’s zijn geboren: de Alfa Romeo 164, de Lancia Thema, de Fiat Croma en de Saab 9000. Vorig jaar reed ik na lange tijd weer eens met deze grote Saab, in een vergelijkingstest met de Volvo 740. Twee leuke youngtimers, waarbij opviel hoe modern de Saab reed voor zijn tijd. Zeker in vergelijking met het gedateerde onderstel van de Volvo. Vandaag de dag is de grote Saab vooral in liefhebbershanden, al dan niet bij kilometervreters. In dit geval zijn beide etiketten van toepassing. Matthijs rijdt werkelijk spotgoedkoop. Al bijna twee ton erbij en dat met een aanschafprijs van €1.000!

Matthijs: “Hij is inderdaad verbazingwekkend goed. Zeker, het is een oude auto, dus er mankeert wel eens iets aan, maar dat is hem niet kwalijk te nemen. Maar neem de airco. Die doet het al vanaf het eerste moment dat ik erin rijd. Voor de zekerheid heb ik al een nieuwe compressor klaarliggen, dat wel. De koplampwissers deden het niet allebei, maar vlak nadat ik er een nieuwe op had gezet, kreeg ik op de A1 een hert voor de auto, waardoor er nu weer een kapot is. De stoelverwarming heb ik uitgeschakeld, nadat ik tijdens een rit bijna levend ben verbrand. Hij werd loeiheet, dus heb ik de stekker eruit getrokken.” Je kunt het geloven of niet, maar zelfs Joep stapt na zijn testrit met een vleug enthousiasme uit de Saab. “Die ecotechniek werkt goed! De lowpressure-turbo zorgt voor flink wat koppel tussen 1.300 en 2.500 tpm en bij 120 km/h draait de motor maar 2.500 tpm. Zelfs naar hedendaagse begrippen is het een fijne motor.”

GASSLANG VERGETEN

Uiteraard heeft de techneut ook wel het een en ander aan te merken op de Zweedse schone; dat viel te verwachten. Onder de motorkap springt de afwijkende maat van de radiateur meteen in het oog. Matthijs: “Die is eigenlijk voor een 9000 automaat, maar met wat kunst- en vliegwerk kreeg ik hem gemonteerd. Wat heel belangrijk is, zijn goede bougies. Een motor op gas heeft een sterke vonk nodig. De uitlaat heb ik vaker vervangen dan mij lief is, de levensduur ervan valt behoorlijk tegen. Maar goed, afgezet tegen de kilometers die ik rijd, zijn de onderhoudskosten nog altijd erg laag.”

Joep doet zijn rondje in, om en onder de auto en noteert zo nu en dan iets. Opmerkelijk is de deuk bij de gasvulopening. Matthijs: “Eigen schuld. Ik reed weg bij de gaspomp en was vergeten om de slang af te koppelen. Jammer natuurlijk. Net als de roest op het voorspatbord. Daaraan ga ik nu echt iets doen, want ik heb er een bloedhekel aan om in een afgetrapte auto te rijden. En met die roest in de achterste wielkasten moet ik ook maar eens aan de slag, voordat het te erg wordt. De auto is het wel waard en ik wil er graag nog langer mee rijden. Hij is al vijf keer naar Zweden geweest. Het enige nadeel is dat je daar vrijwel nergens gas kunt tanken. Maar op benzine is hij ook best zuinig, zeker bij die snelheden daar. Dit jaar ga ik door de vijf ton, dat is een mooie mijlpaal.”

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Tijdens de proefrit merkte ik meteen al dat het onderstel een beetje slapjes aanvoelt; de schokdempers hebben hun beste tijd gehad. Verder zijn er wat trillingen. Gezien de leeftijd en de kilometerstand staat deze Saab er best nog goed bij, maar een duim kan ik hem niet geven, daarvoor is er te veel twijfel.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren