Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Saab
  • 9000 CD

Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)

autoreview

5
Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)
Paul D
  • Paul D6
  • Gebruikersreview
15 oktober 2009 om 12:45
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

Uitvoering9000 Griffin 2.3 Turbo
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar1996
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf97.000 km
KM-stand laatst119.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een jaartje als een prins (koning?)

  • 119.000 km
  • 15 oktober 2009

In oktober 2008 zag ik bij de garage waar ik al jaren mijn auto's laat onderhouden een wondermooie SAAB 9000 Griffin staan. Bij navraag bleek de auto van 1993 te zijn, amper 97.000km op de teller te hebben en slechts één eigenaar gehad te hebben. De man was begin 2008 overleden en de auto stond al maanden stil. De weduwe had onlangs de auto laten weghalen door de dealer, en daar stond ie nu, "rijp voor de sloop".
Ja, je leest het goed: de auto zou gesloopt worden, omdat er een probleem was met de elektronica. Door het lange stilstaan had de accu de geest gegeven en na het starten met een "booster" was er een foutcode te zien, die verwees naar een ECU die de geest had gegeven.
Na lang aandringen van mijnentwege heeft de garagist dan de auto in orde gemaakt, waarbij o.a. een pomp van het ABS-systeem, de ECU en de elektronische gasklep werden vervangen.
Ik kon mijn geluk niet op toen de auto een week voor mijn 52ste verjaardag afgeleverd werd: dit was werkelijk een royaal cadeau.
De Griffin was (en is nog altijd) het paradepaardje van SAAB, en dat was te zien aan de uitrusting: ABS, TCS, cruise control, elektrisch verstelbare zetels met geheugen, verwarmd bovendien, elektrisch glazen schuifdak, automatische airco, etc, etc. Zelfs het lederen interieur kreeg een upgrade t.o.v. de reguliere versies: het werd opgesmukt met wildleder.
Qua rijcomfort zijn er weinig auto's die kunnen tippen aan de Griffin, het enige waar ik moest aan wennen was het gevoelige gaspedaal, dat de 2.3 liter FPT ("full pressure turbo") wel héél vlot bediende. Bij nat wegdek trad de tractiecontole al heel vlug in werking, waarbij ik in het begin extra gas gaf, omdat het vermogen plots wegviel. Resultaat: een auto die met horten en stoten vooruit springt, alsof er een beginnend chauffeur aan het stuur zit...
Ik rijd al 34 jaar, gemiddeld 30.000km, heb dus ruim een miljoen kilometer rijervaring, met meer dan 25 verschillende (eigen) auto's, waaronder enkele oldtimers, maar heb nog nooit een auto gereden die zo heerlijk was als de Griffin. Zelfs mijn Mercedes 280TE kwam niet in de buurt qua vermogen en souplesse.
Ik heb met de Griffin 22.000 km gereden, waaronder een vakantie op Guernsey (links rijden op smalle weggetjes!) en tweemaal met de caravan naar Normandië.
Verbruik (volgens de boordcomputer) lag gemiddeld op 9.5 liter / 100 km (1 op 10.5) Tijdens de rit over de Autoroute naar Bretagne meldde diezelfde boordcomputer een actieradius van 999km, d.w.z. met een vers gevulde tank (60L) lag het verbruik rond de 6L/100km. En dat voor een 2300cc met 200 pk!
De enige dingen die over de 22.000km stuk gegaan zijn, waren de voorpijp van de uitlaat (flexibele buis had het begeven) en de alternator ("dynamo") die de geest gaf in Normandië. Aangezien de plaatselijke (Renault) garage niet aan de SAAB wilde/durfde werken, heb ik een acculader gekocht en zijn we in drie etappes naar huis gereden, waarbij de boordcomputer me nauwkeurig op de hoogte hield van de accuspanning. Bij minder dan 11 volt zochten we een camping op en hingen de Griffin aan de stroom ;-)
Na één jaar heb ik de Griffin met een zwaar hart verkocht: er zijn nog zoveel leuke auto's die ik nog niet gehad heb...

4,5
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Saab 9000? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9000
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9000 specificaties
  • Saab 9000 occasions
  • Saab 9000 video's
Advies en informatie
  • Saab 9000 tests
  • Saab 9000 gebruikersreviews
  • Saab 9000 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer
 

Saab 9000 reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)

    Saab 9000 Griffin 2.3 Turbo (1996)

    5
    • 15 oktober 2009
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    1
    • 12 september 2019
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CS Aero (1993)

    Saab 9000 CS Aero (1993)

    8
    • 1 juli 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CS 2.0 LPT (1997)

    Saab 9000 CS 2.0 LPT (1997)

    5
    • 9 mei 2014
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1995)

    Saab 9000 CSE 2.3 Turbo (1995)

    • 14 november 2009
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.0 LPT Anniversary (1997)

    Saab 9000 CSE 2.0 LPT Anniversary (1997)

    14
    • 18 november 2008
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3i (1992)

    Saab 9000 CSE 2.3i (1992)

    • 20 september 2008
meer reviews
Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905 km - Klokje Rond

Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905 km - Klokje Rond

61

Hoogste tijd om weer eens een Saab 9000 in ons tellertheater te laten opdraven. Het is vijf...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    Saab 9000 CSE 2.3 LPT Anniversary (1997)

    1
    • 12 september 2019
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9000

    Facelift Friday: Saab 9000

    33
    • 24 mei 2019
  • Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905 km - Klokje Rond

    Saab 9000 2.0 LPT CDE – 1996 – 490.905...

    61
    • 12 juni 2018
  • PREMIUM
    Saab 9000

    Saab 9000

    • 5 juni 2018
  • Saab 9000 vs. Volvo 940 - Occasion dubbeltest

    Saab 9000 vs. Volvo 940 - Occasion dubbeltest

    52
    • 13 maart 2017
  • PREMIUM
    Volvo 940 2.3 GLE - Saab 9000 CS

    Volvo 940 2.3 GLE - Saab 9000 CS

    • 7 maart 2017
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

    Saab 9-3 Cabriolet 1.8t Vector (2007)

    2
    • 3 augustus 2022
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition (2003)

    Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo Sport Edition...

    1
    • 5 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden