Saab 900 S 2.0i (1994)
Vertrouwde Zweedse persoonlijkheid
De vrijage met het Amerikaanse GM-concern heeft Saab de mogelijkheid geboden om een volledig nieuwe auto te ontwikkelen. Met gebruikmaking van een aangepaste bodemgroep van de Opel Vectra creëerden de Zweden weer een echte Saab. Voor deze test kozen we de eenvoudigste 900 S met de tweeliter atmosferische krachtbron.
Mede door de 16-kleppentechniek schopt die vierpitter het tot 133 pk en 180 Nm koppel. Daarmee is deze basis-Saab bepaald niet ondergemotoriseerd: met een sprintje van 0 naar 100 km/h in 11,5 seconden en een top van 200 km/h kun je voor de dag komen. In de dagelijkse omgang is het een plezierige krachtbron.
Het testverbruik bleef beperkt tot 10,2 km/l, een goede waarde voor een bijna 1300 kg wegende auto. De motor heeft een mooie, gelijkmatige trekkracht en laat zich tot een dikke 4500 toeren niet in hinderlijke mate horen. Hij moet het doen zonder balans-assen, die we wel terugvinden in de turbo-versie en de grotere 2.3. Het is daardoor niet de stilste van de klas, maar de aangename klank compenseert dat voldoende. In de eerste vier versnellingen heeft de 900 een levendig karakter, maar onder de 120 km/h in vijf is de fut er een beetje uit. Dan moet je wel eens even terug naar 4 om het tempo erin te houden. Schakelen doet de nieuwe 900 stukken beter dan zijn voorganger. De schakelbewegingen gaan soepeler; alleen het inleggen van de achteruit vergt nog steeds wat tact. Remmen doet deze Saab als de beste met zijn door ABS geassisteerde schijfremmen, vóór overigens voorzien van koel-sleuven. Ook over het weggedrag zijn we zeer te spreken. De nieuwe Zweed laat zich gemakkelijk hard door bochten sleuren, waarbij zijn weggedrag verregaand neutraal is. Met de bekrachtigde besturing geef je nauwkeurig je wensen aan de voorwielen door: er is voldoende gevoel en de bekrachtiging houdt zich netjes op de achtergrond. Kortom, een heerlijke rijmachine, waarin je je ook nog eens heel veilig voelt.
Goed herkenbaar, maar wel apart
Wie de buitenkant aan een nadere beschouwing onderwerpt, ziet duidelijke parallellen met de vorige 900. De nieuweling is weer onmiskenbaar een Saab, maar toch anders dan de eerste 900: minder hoekig en een veel hogere achterkant. Van binnen zijn er eveneens weinig vreemde invloeden te bespeuren. Het dashboard is opgezet in de vertrouwde stijl. Saab heeft inmiddels ingezien dat het ietwat belachelijk is dat er in zo'n soort auto geen toerenteller zit. Die is dus nu standaard. Het ontbreken ervan gaf een armoedig gevoel. Dat was overigens onterecht, want verder bood en biedt de auto een complete uitrusting met alle ramen en spiegels elektrisch bediend, spiegelverwarming, koplampwissers en -sproeiers, van binnenuit te openen achterklep, airbag voor de bestuurder, gordelspanners en ABS.
Natuurlijk heeft de 900 het contactslot weer achter de versnellingspook zitten.
Het zitmeubilair van de 900 ziet er op het eerste gezicht vrij eenvoudig uit, maar blijkt na wat uurtjes sturen nog steeds een perfecte steun te bieden. Samen met de soepele, maar niet te slappe vering zorgt dat voor een prima rijcomfort.
De stoel is in de hoogte verstelbaar en je kunt zelf regelen hoe ver je het stuur van je af wilt hebben, waarbij de hendels aan de stuurkolom meteen meeschuiven. Het interieur biedt voldoende opbergmogelijkheden voor kleine spulletjes. Twee make-upspiegels zullen zeker worden gewaardeerd.
Zitruimte is er voorin voor lange mensen meer dan voldoende.
De beenruimte op de achterbank is met iets meer dan een decimeter vrije ruimte tussen knie en voorstoel niet echt groot, maar dit is wel een van de weinige hatchbacks waar je niet met je hoofd tegen het dak zit. De buitenste zitplaatsen achterin hebben standaard een hoofdsteun, terwijl een derde hoofdsteun zo kan worden ingeklikt. De middelste passagier op de achterbank beschikt ook over een driepunts gordel. De hoofdsteunen zitten vast op een stevige balk, die van links naar rechts door de auto loopt. Slechts een smal deel van de achterbank is onafhankelijk van de rest neer te klappen. En als we dan toch aan het zeuren zijn over de kofferbak; het slot op de grote achterklep steekt ver uit. Een flinke hoofdpijn zit er voor lange lieden wel in. Door de hoge achterkant is het overzicht bij achteruit inparkeren maar matig. Een beetje oefenen is beslist noodzakelijk als je ook in kleine gaatjesÊwilt parkeren.
Saab biedt met deze 900 S 2.0i een concurrerend geprijsde auto aan. Voor ruim 56 mille krijg je een voertuig met een duidelijk eigen karakter, een complete uitrusting, voldoende ruimte en comfort en veel veiligheid.
Echt grote minpunten kent de auto niet en hij slaat dan ook een goed figuur temidden van zijn concurrenten.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 900 S 2.0i |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 26.070 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.985 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 130 pk bij 6.100 tpm |
Maximaal koppel | 177 Nm bij 4.300 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.637 mm / 1.711 mm / 1.436 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.295 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 500 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 10,9 l/100km |