Saab 900 2.0i (1997)

autoreview

Saab 900

Signalement

Uitvoering900 2.0i
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2002
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Opties: Vialle G3-LPG installatie, airco

Ik zocht een auto om veilig veel woon-werk kilometers af te leggen. Als kind was ik al gefascineerd door de classic 99 en 900. Dus de keuze was snel gemaakt.

Hoewel de 900 NG (next generation) onder de vlag van het GM concern is geproduceerd, is het zeker nog wel een auto met karakter. Helaas is er bezuinigd op een aantal punten, waaronder de wielophanging, waardoor de auto niet zo goed rijdt als een 900 classic.

De auto rijdt erg goed, vooral op de snelweg. In de stad merk je dat de auto 1350kg weegt. Ondanks de 130pk/180 Nm 4 cilinder Saab motor voelt de auto niet echt snel aan. Desondanks kom je heel goed mee in het verkeer.

De stoelen zijn buitengewoon comfortabel en geven voldoende ondersteuning, ook op zeer lange ritten. Ik krijg nogal snel last van mijn rug, en dat is met deze auto nog niet voorgekomen.

PROBLEMEN

Onder de garantie is mijn Vialle gaspomp kapot gegaan. Deze zit in de tank die dichtgelast is, dus nieuwe tank. Die is gebeurt bij ongeveer 135kkm.

Veel last van trillingen in het stuur, ook bij hoge snelheden. Eerst meerdere malen overnieuw laten uitlijnen en balanceren, maar pas na hetvervangen van alle 4 de Pirelli 5000 banden voor P6000 was het probleem grotendeels verholpen. Volgens de garage kunnen die 5000 banden niet onder deze auto, vanwege de achterwielophanging. De achterbanden vertoonden behoorlijke oneffenheden in het loopvlak.

De koppeling was tijdens aankoop erg zwaar en gevoelloos. Direct laten vervangen voor een nieuwe, wat een verbetering gaf. Toch blijft de koppeling ongevoelig bij het wegrijden met lage toeren.

Ondanks dat blijft trillen een kritiek punt. Nog steeds is het niet voor 100% weg. Het schijnt bij dit type Saab (mcPhersson ophanging) een kinderziekte te zijn.

Onderhoud is ongeveer €600,- per 20kkm bij de dealer, als ook bij een onafhankelijke Saab garage.

Voor de rest nooit problemen gehad met deze auto. Een betrouwbare reisgenoot. Ik denk dat ik er nog wel een tijdje in blijf rijden.

Het verbruik op de snelweg op gas is 1:9 bij normaal rijgedrag. Op de wintersport met volle belading en hard rijden kom ik niet onder de 1:8. Bij rustig rijden (het nieuwe rijden) is 1:10 haalbaar

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.