Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Saab
  • 9-5

Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Aero (2000)

Laagvlieger

1
Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Aero (2000)
  • Autotest
15 mei 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Een onvervalste Saab met een berensterke turbomotor, dat is de Aero-uitvoering van de 9-5. Slechts vier cilinders telt de Saab-motor en dat is voor een auto met een prijs boven de ton een beetje bescheiden. Valt daar mee te leven?

Waar de meeste fabrikanten inmiddels weer afscheid genomen hebben van die turbomotor op benzine, is Saab hem tot op de dag van vandaag trouw gebleven. De Zweden nemen een absolute toppositie in als het op turbotechniek voor benzinegestookte motoren aankomt.
Niemand zal dan ook stijl achterover slaan van verbazing als we melden dat deze 9-5 Aero wordt voortgejaagd door zo"n turbomotor. Maar voor deze Aero trok Saab wel alle turboregisters open: de vierpitter met een inhoud van slechts 2,3 liter hoest maar liefst 230 pk op, oftewel 100 stuks per liter cilinderinhoud en dat is gewoon heel veel. Minstens zo indrukwekkend is het maximum koppel van 350 Nm dat al bij 1900 toeren paraat is; het lijkt wel een diesel. O ja, en die 350 Nm blijft constant beschikbaar tot 4000 toeren. Tussen de 1500 en 6000 toeren heb je nog steeds 260 Nm trekkracht dus van een koppelkromme is eigenlijk geen sprake; het is gewoon een tafelberg. Overigens staat de motorelectronica voor maximale acceleratie gedurende 20 seconden 240 pk en 370 Nm toe. Om tot deze prachtige cijfers te komen heeft Saab de Ecopower-motor voorzien van een geavanceerd motormanagement, twee nokkenassen, direkte ontsteking, vier kleppen per cilinder, een inlaatluchtkoeler en twee balansassen. Een mooi geconstrueerd machien dus.

Als een straaljager

Achter het stuur van de 9-5 Aero merk je al snel dat deze Saab er bovengemiddeld veel zin in heeft, maar je mag pas voluit gaan als de turbomotor echt goed op temperatuur is want anders heeft "ie niet zo"n lang leven. Als je dan het gaspedaal helemaal in het tapijt drukt, gaat de Aero er al vanaf 1500 toeren vandoor als een straaljager met ingeschakelde naverbrander. Precies bij maximum toerental in 2 wordt de 100 km/h bereikt. Volgens Saab is dat 6,9 seconden na vertrek uit stilstand. De voorwielaangedreven Saab heeft nogal wat moeite om al dat vermogen op de weg te krijgen en verliest kostbare tijd door wielspin. Op een ietwat vochtig wegdek kwamen wij tot 7,9 seconden en we vermoeden dat "ie op droog net onder de 7,5 kan duiken. Inhalen is met deze Aero een fluitje van een cent want er is altijd een riante hoeveelheid trekkracht beschikbaar. Je wordt echt in je stoel gedrukt. En dan dat prachtige, roffelende donkerbruine geluid dat ons meteen doet denken aan de eerste Saabs met turbopower. Geeft zo"n Aero iets aparts. Het verbruik van deze krachtpatser valt met gemiddeld 1:9,3 erg mee.
Saab voorziet deze Aero standaard van een uitschakelbaar traction-control (TCS). Kun je tenminste zonder continu op je hoede te zijn voor forse wielspin ontspannen van A naar B koersen. Toch zul je ook bij gassen met beleid nog geregeld het controlelampje zien oplichten ten teken dat het onderstel het even niet zonder elektronische assistentie af kan. Met het TCS uitgeschakeld wil de Aero echt alle kanten op als je veel gas geeft; vanuit stilstand maakt hij meteen een zwieper naar rechts als je het stuur niet goed vast hebt en wielspin bij 70 km/h kan ook best. Het is haast vanzelfsprekend dat deze Saab een duidelijk onderstuurkarakter heeft. Zijn achterpartij blijft vrij rustig als je plots in een rappe bocht het gas helemaal loslaat. De besturing heeft een lekker stevig gevoel, maar niet echt die scherpte van een sportwagen. Communicatief is "ie wel en dat mag ook best van het verlaagde onderstel worden gezegd. Lange golvingen gaan er vrij comfortabel aan voorbij, maar kortere richels komen stevig door. Schakelen doet de 9-5 Aero prima, al kraakte bij het inleggen de achteruit wel geregeld. Op de koppeling en de remmen hebben we niets af te dingen en dat maakt de Aero tot een prettige, maar als het op grip aankomt wat avontuurlijke auto om te rijden.
Wat meteen opvalt aan de 9-5 Aero is zijn verlaagde onderstel waardoor de auto erg laag ligt; uitkijken dus bij verkeersdrempels. En die spannende 17 inch wielen met wat rumoerig rubber springen natuurlijk ook in het oog. Maar daarmee is de optische koek wel zo"n beetje op. Blijft een forse sedan met een opvallende wigvorm die een berg ruimte biedt en is voorzien van opperbest meubilair. Van het dashboard straal het Design-by-Saab af en het is dan ook een buitengewoon doordacht geheel; zo"n werkplek zou elke bestuurder zich wel wensen.
Met de 9-5 Aero levert Saab een bijzondere auto. Met een prijs vanaf zo"n f 98.500 zit "ie in een segment waar je toch een zespitter verwacht met het bijbehorende zijdezachte motorgeluid. Geen probleem, want die levert Saab ook voor een paar mille meer met een zachtblazende turbo.

Signalement

Merk Saab
Model 9-5 2.3 Turbo Aero
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 45.809

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.290 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 75 l
Lengte / breedte / hoogte 4.805 mm / 1.792 mm / 1.449 mm
Wielbasis 2.703 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.800 kg / 750 kg
Banden225/45WR17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,3 s / 9,0 s
Brandstofverbruik 9,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Saab 9-5
Saab Saab 9-5

Uitgelicht aanbod

    Saab 9-5

    Saab 9-5

    • 1999
    • 345.724 km

    € 1.500

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    Saab 9-5 2.0t SE *Automaat-Leer-LM*

    • 2001
    • 228.619 km

    € 2.450

    Saab 9-5 2.3t SE/YOUNGTIMER/AUT/LEDER/CRUISE/AIRCO/2XSLEUTELS/APK 13-04-2023

    Saab 9-5 2.3t SE/YOUNGTIMER/AUT/LEDER/CRUISE/AIRCO/2XSLEUTELS/APK 13-04-2023

    • 1998
    • 278.577 km

    € 1.650

Meer Saab 9-5 occasions

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Saab 9-5 specificaties
  • Saab 9-5 occasions
  • Saab 9-5 video's
Advies en informatie
  • Saab 9-5 tests
  • Saab 9-5 gebruikersreviews
  • Saab 9-5 index
PREMIUM
Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Audi Cabriolet vs. Saab 900 Cabriolet - Occasion dubbeltest

Anders dan de deels ontmantelde verkeersvliegtuigen op het platform van Twente Airport hebben...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2006)

    5
    • 3 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2004)

    1
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    Saab 9-5 2.3 t Linear (2001)

    2
    • 14 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    Saab 9-5 Estate 2.3 Turbo Aero (2002)

    3
    • 2 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 (2001)

    Saab 9-5 (2001)

    3
    • 5 april 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    Saab 9-5 Sport Estate 2.3 Turbo Aero (2005)

    5
    • 1 maart 2021
  • Gebruikersreview
    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport (2007)

    Saab 9-5 Sport Sedan 2.3t Vector Sport...

    4
    • 18 november 2020
meer reviews
Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

Een normaal mens zou een auto met een kilometerstand van op een haar na 500.000 met een fluwelen...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021
  • Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    Saab 9-5 2.3t SE - Op de Rollenbank

    • 20 mei 2021
  • Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 – 360.700 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 1.6T Vector Exklusiv - 2012 –...

    • 18 november 2019
  • Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531 km - Klokje Rond

    Saab 9-5 2.3 Turbo Aero - 2001 - 430.531...

    51
    • 8 mei 2017
  • PREMIUM
    Saab 9-5 Aero

    Saab 9-5 Aero

    • 24 april 2017
  • Nieuws
    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    In het wild: Saab 9-5 SportCombi

    97
    • 12 september 2016
  • Nieuws
    Facelift Friday: Saab 9-5

    Facelift Friday: Saab 9-5

    55
    • 18 september 2015
Merk
Merk
  • Achtergrond
    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder leven als EV

    Een Tesla-accu voor een Saab Sonett: verder...

    60
    • 17 april 2022
  • Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    Saab 9000 Turbo 16 - Op de Rollenbank

    49
    • 6 april 2022
  • Nieuws
    Saab staat weer te koop

    Saab staat weer te koop

    27
    • 19 oktober 2021
  • Nieuws
    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan smartphonemaker Xiaomi'

    'Evergrande verkoopt EV-activiteiten aan...

    11
    • 24 augustus 2021
  • Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    Saab 96 - Klokje Rond Klassiek

    29
    • 23 augustus 2021
  • Achtergrond
    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld plaatste

    Waarom Saab jarenlang motoren gekanteld...

    52
    • 21 augustus 2021
  • Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004) - Blits Bezit

    Saab 9-5 2.3t Limousine Coleman Milne (2004)...

    • 8 juli 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden