Saab 9-5 SE 2.3 Turbo Aero (2000)
Laagvlieger
Waar de meeste fabrikanten inmiddels weer afscheid genomen hebben van die turbomotor op benzine, is Saab hem tot op de dag van vandaag trouw gebleven. De Zweden nemen een absolute toppositie in als het op turbotechniek voor benzinegestookte motoren aankomt.
Niemand zal dan ook stijl achterover slaan van verbazing als we melden dat deze 9-5 Aero wordt voortgejaagd door zo"n turbomotor. Maar voor deze Aero trok Saab wel alle turboregisters open: de vierpitter met een inhoud van slechts 2,3 liter hoest maar liefst 230 pk op, oftewel 100 stuks per liter cilinderinhoud en dat is gewoon heel veel. Minstens zo indrukwekkend is het maximum koppel van 350 Nm dat al bij 1900 toeren paraat is; het lijkt wel een diesel. O ja, en die 350 Nm blijft constant beschikbaar tot 4000 toeren. Tussen de 1500 en 6000 toeren heb je nog steeds 260 Nm trekkracht dus van een koppelkromme is eigenlijk geen sprake; het is gewoon een tafelberg. Overigens staat de motorelectronica voor maximale acceleratie gedurende 20 seconden 240 pk en 370 Nm toe. Om tot deze prachtige cijfers te komen heeft Saab de Ecopower-motor voorzien van een geavanceerd motormanagement, twee nokkenassen, direkte ontsteking, vier kleppen per cilinder, een inlaatluchtkoeler en twee balansassen. Een mooi geconstrueerd machien dus.
Als een straaljager
Achter het stuur van de 9-5 Aero merk je al snel dat deze Saab er bovengemiddeld veel zin in heeft, maar je mag pas voluit gaan als de turbomotor echt goed op temperatuur is want anders heeft "ie niet zo"n lang leven. Als je dan het gaspedaal helemaal in het tapijt drukt, gaat de Aero er al vanaf 1500 toeren vandoor als een straaljager met ingeschakelde naverbrander. Precies bij maximum toerental in 2 wordt de 100 km/h bereikt. Volgens Saab is dat 6,9 seconden na vertrek uit stilstand. De voorwielaangedreven Saab heeft nogal wat moeite om al dat vermogen op de weg te krijgen en verliest kostbare tijd door wielspin. Op een ietwat vochtig wegdek kwamen wij tot 7,9 seconden en we vermoeden dat "ie op droog net onder de 7,5 kan duiken. Inhalen is met deze Aero een fluitje van een cent want er is altijd een riante hoeveelheid trekkracht beschikbaar. Je wordt echt in je stoel gedrukt. En dan dat prachtige, roffelende donkerbruine geluid dat ons meteen doet denken aan de eerste Saabs met turbopower. Geeft zo"n Aero iets aparts. Het verbruik van deze krachtpatser valt met gemiddeld 1:9,3 erg mee.
Saab voorziet deze Aero standaard van een uitschakelbaar traction-control (TCS). Kun je tenminste zonder continu op je hoede te zijn voor forse wielspin ontspannen van A naar B koersen. Toch zul je ook bij gassen met beleid nog geregeld het controlelampje zien oplichten ten teken dat het onderstel het even niet zonder elektronische assistentie af kan. Met het TCS uitgeschakeld wil de Aero echt alle kanten op als je veel gas geeft; vanuit stilstand maakt hij meteen een zwieper naar rechts als je het stuur niet goed vast hebt en wielspin bij 70 km/h kan ook best. Het is haast vanzelfsprekend dat deze Saab een duidelijk onderstuurkarakter heeft. Zijn achterpartij blijft vrij rustig als je plots in een rappe bocht het gas helemaal loslaat. De besturing heeft een lekker stevig gevoel, maar niet echt die scherpte van een sportwagen. Communicatief is "ie wel en dat mag ook best van het verlaagde onderstel worden gezegd. Lange golvingen gaan er vrij comfortabel aan voorbij, maar kortere richels komen stevig door. Schakelen doet de 9-5 Aero prima, al kraakte bij het inleggen de achteruit wel geregeld. Op de koppeling en de remmen hebben we niets af te dingen en dat maakt de Aero tot een prettige, maar als het op grip aankomt wat avontuurlijke auto om te rijden.
Wat meteen opvalt aan de 9-5 Aero is zijn verlaagde onderstel waardoor de auto erg laag ligt; uitkijken dus bij verkeersdrempels. En die spannende 17 inch wielen met wat rumoerig rubber springen natuurlijk ook in het oog. Maar daarmee is de optische koek wel zo"n beetje op. Blijft een forse sedan met een opvallende wigvorm die een berg ruimte biedt en is voorzien van opperbest meubilair. Van het dashboard straal het Design-by-Saab af en het is dan ook een buitengewoon doordacht geheel; zo"n werkplek zou elke bestuurder zich wel wensen.
Met de 9-5 Aero levert Saab een bijzondere auto. Met een prijs vanaf zo"n f 98.500 zit "ie in een segment waar je toch een zespitter verwacht met het bijbehorende zijdezachte motorgeluid. Geen probleem, want die levert Saab ook voor een paar mille meer met een zachtblazende turbo.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-5 2.3 Turbo Aero |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.809 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.290 cc |
Maximaal vermogen | 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 75 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.805 mm / 1.792 mm / 1.449 mm |
Wielbasis | 2.703 mm |
Massa leeg | 1.495 kg |
Laadvermogen | 565 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.800 kg / 750 kg |
Banden | 225/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 s (fabrieksopgave: 6,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,3 s / 9,0 s |
Brandstofverbruik | 9,1 l/100km |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.