Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank
Schaatsende Viking
27 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Een Saab 9-3 Aero V6 Estate. Wat moeten we daarvan denken? Een Saab met een meer-dan-viercilindermotor wordt door de liefhebber altijd een beetje meewarig bekeken. “Is dat wel een echte Saab?” En als je dan met zo’n snelle jongen gaat rijden, blijkt toch dat de voorwielen de nodige moeite hebben om al die kracht kwijt te kunnen.
Een Saab 9-3 Aero. Wat moeten we daarvan denken? Een Saab met een meer-dan-viercilindermotor wordt door de liefhebber altijd een beetje meewarig bekeken. “Is dat wel een echte Saab?” En als je dan met zo’n snelle jongen gaat rijden, blijkt toch dat de voorwielen de nodige moeite hebben om al die kracht kwijt te kunnen. Die staat wel even te schaatsen bij het verkeerslicht voordat er tractie is gevonden om weg te rijden.
Midian van Hattem zal het allemaal worst wezen. Hij vond deze 9-3 V6 Sport Estate met een flinke schade die nog maar net is hersteld. “Met mijn vader ben ik druk bezig geweest om hem op tijd klaar te hebben voor deze test. We zijn namelijk nogal nieuwsgierig hoe veel vermogen hij in huis heeft. De motor levert standaard 250 pk, maar deze is Hirsch-getuned en daarmee moet hij zijn opgevoerd naar 275 pk.” Dat die kracht niet zo lekker vrijkomt, kan Midian onderschrijven. “Het duurt tot in de derde versnelling totdat je lekker veel grip hebt. Het is niet een auto om dagelijks mee onderweg te zijn”, bekent hij. Gelukkig dan maar dat dit het hobbyproject is van Midian en zijn vader. “We hebben ook nog een 9-3 met de simpele 1.8-motor voor dagelijks gebruik.”
In elk geval is wel duidelijk dat deze Saab zich geen beter tehuis kan wensen dan bij de familie Van Hattem. Laten we eens kijken of we, na alle moeite die erin is gestopt, als kers op de taart een positieve rollenbanktest kunnen leveren. Ghisbert: “Over deze 2.8turbomotor van General Motors zijn mij geen rare verhalen bekend. Ik denk dus dat het wel snor zit.” En als de 9-3 dan eenmaal zijn benen mag strekken, komen er indrukwekkende cijfers tevoorschijn. De beloofde 275 pk zien we met het grootste gemak verschijnen en de teller stopt pas als er 290 wordt aangewezen.
Midian kan zijn enthousiasme niet onderdrukken. Maar zelden maakten we iemand mee die na een rollenbanktest zo gelukkig weer naar huis ging. De techniek in de Saab is nog gezond. Reken maar dat deze auto weer volledig in ere wordt hersteld.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero |
Carrosserie | 5-deurs, stationwagon |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 56.470 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.792 cc |
Maximaal vermogen | 188 kW / 255 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.670 mm / 1.802 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.675 mm |
Massa leeg | 1.545 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 750 kg |
Banden | 235/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,9 s |
Brandstofverbruik | 10,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 263 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Saab 9-3 Sport Estate 2.0 16V TURBO 2 EDITION
- 2010
- 324.007 km

Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Vector | Automaat / Trekhaak
- 2008
- 147.890 km

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero 2007 Nieuwe APK | Automaat | Navigatie | Airco | Trekhaak | lederen bekleding | Cruise control | PDC
- 2007
- 274.868 km
Lezersreacties (27) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.