Saab 9-3 Sport Estate 2.8 V6 T Aero Hirsch - Op de Rollenbank

Schaatsende Viking

27 reacties

Video
AutoWeek 5 2021
AutoWeek 5 2021

Je leest het in AutoWeek 5 2021

Een Saab 9-3 Aero V6 Estate. Wat moeten we daarvan denken? Een Saab met een meer-dan-viercilindermotor wordt door de liefhebber altijd een beetje meewarig bekeken. “Is dat wel een echte Saab?” En als je dan met zo’n snelle jongen gaat rijden, blijkt toch dat de voorwielen de nodige moeite hebben om al die kracht kwijt te kunnen.

Een Saab 9-3 Aero. Wat moeten we daarvan denken? Een Saab met een meer-dan-viercilindermotor wordt door de liefhebber altijd een beetje meewarig bekeken. “Is dat wel een echte Saab?” En als je dan met zo’n snelle jongen gaat rijden, blijkt toch dat de voorwielen de nodige moeite hebben om al die kracht kwijt te kunnen. Die staat wel even te schaatsen bij het verkeerslicht voordat er tractie is gevonden om weg te rijden.

Midian van Hattem zal het allemaal worst wezen. Hij vond deze 9-3 V6 Sport Estate met een flinke schade die nog maar net is hersteld. “Met mijn vader ben ik druk bezig geweest om hem op tijd klaar te hebben voor deze test. We zijn namelijk nogal nieuwsgierig hoe veel vermogen hij in huis heeft. De motor levert standaard 250 pk, maar deze is Hirsch-getuned en daarmee moet hij zijn opgevoerd naar 275 pk.” Dat die kracht niet zo lekker vrijkomt, kan Midian onderschrijven. “Het duurt tot in de derde versnelling totdat je lekker veel grip hebt. Het is niet een auto om dagelijks mee onderweg te zijn”, bekent hij. Gelukkig dan maar dat dit het hobbyproject is van Midian en zijn vader. “We hebben ook nog een 9-3 met de simpele 1.8-motor voor dagelijks gebruik.”

In elk geval is wel duidelijk dat deze Saab zich geen beter tehuis kan wensen dan bij de familie Van Hattem. Laten we eens kijken of we, na alle moeite die erin is gestopt, als kers op de taart een positieve rollenbanktest kunnen leveren. Ghisbert: “Over deze 2.8turbomotor van General Motors zijn mij geen rare verhalen bekend. Ik denk dus dat het wel snor zit.” En als de 9-3 dan eenmaal zijn benen mag strekken, komen er indrukwekkende cijfers tevoorschijn. De beloofde 275 pk zien we met het grootste gemak verschijnen en de teller stopt pas als er 290 wordt aangewezen.

Midian kan zijn enthousiasme niet onderdrukken. Maar zelden maakten we iemand mee die na een rollenbanktest zo gelukkig weer naar huis ging. De techniek in de Saab is nog gezond. Reken maar dat deze auto weer volledig in ere wordt hersteld.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo V6 Aero
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 56.470

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.792 cc
Maximaal vermogen 188 kW / 255 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 1.800 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.802 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/45R17Prijzen
Topsnelheid 245 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,9 s
Brandstofverbruik 10,4 l/100km
CO2-uitstoot 263 g/km

Lezersreacties (27) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.