Saab 9-3 Sport Estate 2.0 Turbo Aero (2009)

autoreview

Saab 9-3 facelift
Saab 9-3Saab 9-3 faceliftSaab 9-3Saab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3 Sport EstateSaab 9-3Saab 9-3

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 2.0 Turbo Aero
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst130.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Vlotte reisgenoot

  • 130.000 km

Geen vlotte sportwagen maar een stille, comfortabele en snelle reiswagen. Zeker met Hirsch Performance en 240 PK wil de wagen er goed aan trekken. Verwacht echter geen opzwepend sportgeluid of uitdagend stuurgedrag, hij doet dit alles in alle rust en nauwelijks merkbaar. De ESP grijpt vrij vroeg in, het stuur is wat aan de grote kant, maar waar Aero dan echt voor staat is mij na een kleine twee jaar nog een raadsel. Inderdaad zit er een ander stuur in en ligt hij wat lager met geventileerde schijven rondom, zit er een flinke motor in, daar houdt het wel mee op, Het rijdt goed, maar echt sportief is het gewoon niet.
De stoelen zitten comfortabel en verder zit er ongeveer alles in wat je nodig hebt en meer dan dat. Het valt in een Saab echter niet zo op. Geen overdaad aan chroomrandjes of opzichtige displays, rust is wat het interieur uitstraald. De kwaliteit laat hier en daar nog wel wat steekjes vallen, het zit allemaal niet zo strak in elkaar als bij de gemiddelde duitser of zelfs fatsoenlijke fransoos...... en het oogt inmiddels wat gedateerd. De beenruimte is achterin niet ruim , maar de kofferbak is prettig ruim en vierkant. Met een vlakke laadvloer.

Inmiddels 130000 km verder.

Zojuist een fikse reparatie gehad aan de kop. Niemand kan zeggen waar het nu precies door komt. Gewoon pech of de tegenwoordig magere brandstof, Hirsch....?
Auto bevalt verder nog prima, is tegenwoordig redelijk zuinig altijd ergens tussen de 8,5 en 9,5 per 100 km, afhankelijk van rijstijl.
Een auto die geen enorme grijns geeft maar ook geen grote ergernissen. Was bij mijn vorige auto, Alfa 156, precies andersom.

Opvallend positief vind ik:
* De meesturende bi-Xenon lampen, erg veel licht!
* De stilte in de auto
* doortrekken van de auto
* Geluidskwaliteit audio
* klimaat systeem werkt perfect. Snel koel en snel warm!
* Kofferbak verlichting bevindt zich hoog boven de kofferruimte, dus ook vol nog veel zicht, aangezien het zelfs twee lampen zijn die ook als binnenverlichting werken met het afdekscherm omlaag.


Negatief
* Hakkerig schakkelende bak, met koud weer moeilijk in de versnelling te krijgen. Zelfs na aanpassen nog niet goed.
* Niet al te veel stuurgevoel, mede ook door het ietwat royale stuur.
*Bij gebruik van de eigen Saab Isofix stoeltjes moeten de hoofdsteunen er helemaal uit! Beenruimte voor de kinderstoel is krap, een maxi cosi past zelfs niet normaal tussen de bank en de stoel.
*Lendesteun verstelling werkt niet meer.....maar zo gelaten.

Problemen
Doorslippen koppeling: bij ca 40000 km vliegwiel speling met als gevolg dat ook de koppeling en vliegwiel moesten worden vervangen. Gelukkig nog onder garantie.
Compressieverschil in de cilinders. Kop is gereviseerd, gevlakt etc. Bijna 2700 reparatiekosten!! Geen coulance, aangezien er geen importeur meer is.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.