Saab 9-3 Sport Estate 1.9 TTiD 180pk Aero (2008)

Sportief dieselen

Saab 9-3 Cabriolet 1.9 TTiD 180pk Aero
De Saab 9-3 Sport Estate wordt gebouwd in het Zweedse Trollhättan, waar hij naast de Cadillac BLS Wagon van de band loopt. Een eye-opener is de 'kleine' dieselmotor in het gamma.

Saab heeft de facelift van de 9-3 fors aangepakt. Het model loopt al even mee, maar als je de Sport Estate ziet, dan zou je dat niet zeggen. Het front oogt stukken eigenzinniger dan voorheen, want voor de facelift ging de auto erg anoniem door het leven. Overigens testten we wat betreft motor en rijeigenschappen een 9-3 Sport Sedan 1.9 TTiD Aero met bijpassende outfit, want een Sport Estate met die motor was niet beschikbaar.
Dikke 18-inchwielen, twee uitlaten in de achterbumper en een agressiever front, dat zijn de kenmerken van de Aero. Niet eerder in de historie van het merk Saab werd die aanduiding in verband gebracht met een dieselmotor. Aan de achterzijde van de Sport Estate vallen nog altijd de achterlichten met wit 'glas' op. De Sport Sedan heeft ook dergelijke lampunits.
De bagageruimte van de Saab heeft een dubbele bodem, al kun je maar weinig kwijt in het vak onder de vloer. Met platgelegde achterbankleuningen loopt de bagageruimte op tot 1.273 liter.


Twee turbo's
De motor is een 180 pk sterke 1,9-liter commonrail-diesel, afkomstig van Fiat. De TTiD-krachtbron is voorzien van twee turbo's, een kleinere en een grotere. Tot 1.500 tpm werkt alleen de kleinste turbo, tussen de 1.500 en 3.000 toeren doen ze het samen en boven de 3.000 tpm is alleen het grootste exemplaar actief. Het tweetal zweept de motor op tot prima prestaties. Hij loopt gretig naar de 4.500 toeren, terwijl de fut er bij een diesel boven de 3.500 tpm vaak uit is. De zestrapsautomaat reageert enthousiast op de commando's van het gaspedaal.
Wanneer je dat pedaal met beleid naar beneden duwt, voorkom je dat de bak terugschakelt. Dan kun je de sportstand vergeten, al schakelt de transmissie daarin wel eerder terug wanneer je vaart mindert. In de M-modus werkt de versnellingsbak uiterst fijn. Er is geen eigenwijze elektronica die alsnog besluit terug of op te schakelen en zo hoort het.
Saab heeft in het instrumentarium van de 9-3 Aero een turbodrukmeter geplaatst; niet direct nuttig, wel leuk. Helaas is de axiale verstelbaarheid van het stuur te beperkt. De Aero-stoelen bieden wel voldoende zijdelingse steun. Ook de hoofdruimte is overal prima.


Kilometers vreten
Het dashboard is opgetrokken uit zacht materiaal, maar vertoont vooral aan de onderkant flinke kieren. De bediening van de cruisecontrol kan in onze ogen ook beter. Prettig is de middenarmsteun met daaronder een diep opbergvak. De portiervakken zijn te klein om er serieuze zaken in op te bergen. Het onderstel van de Sport Estate is niet echt zacht afgesteld; de Aero is zelfs nog wat harder. Toch is de auto niet superhard. Hiermee kun je heel goed kilometers vreten.

Signalement

Merk Saab
Model 9-3 Sport Estate 1.9 TTiD 180pk Aero
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 51.520

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.910 cc
Maximaal vermogen 132 kW / 180 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 370 Nm bij 1.850 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.670 mm / 1.802 mm / 1.498 mm
Wielbasis 2.675 mm
Massa leeg 1.545 kg
Laadvermogen 560 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 215 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,4 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,8s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 173 g/km