Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo X V6 Aero XWD (2008)
autoreview
Signalement
Uitvoering | 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo X V6 Aero XWD |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand laatst | 28.700 km |
Waanzinnige motor, heerlijke auto
- 28.700 km
Een motor met 280 pk (na chippen zelfs 300 pk) is voor mij een primeur; nooit eerder zo'n krachtige auto gehad. En wat een genot! De TurboX is erg prettig in gebruik met een bijzonder stabiele wegligging en buitengewoon veel comfort; echt een prima tourwagen. En de wetenschap dat - als het moet - de motor alles en iedereen eruit trekt, is ook erg aangenaam.
Een nadeel: je blijft tanken. Gemiddeld rijden we op een tank van 55 liter zo'n 280 kilometer... Tijdens onze vakantie naar Frankrijk nam de actieradius wel toe (tot zo'n 430 kilometer op een tank) met een gemiddelde van zo'n 145 km/u op de autoroute (A20 - lekker rustig). Kostte me overigens ook dit jaar weer een bon (en preek van de Gendarmerie). Boete bedroeg 40 euro.
Deze auto is nu ruim een jaar in ons bezit (en het is ongeveer een half jaar na bovenstaande tekst), toch zijn er maar weinig (kritiek-)punten aan toe te voegen. De TurboX met zijn XWD heeft een buitengewoon stabiele wegligging en ligt als een huis op de weg. Ook het winterweer van de afgelopen weken verandert daar niets aan. Ten allen tijde houdt de auto grip op rechte stukken en in scherpe bochten. Al zou je willen, de TurboX kan de bocht niet uitvliegen. Ook heb je op dergelijke momenten geen last van onder- of overstuur. De acceleratie is - vooral in de sportstand - een droom. Zelfs een Porsche Boxter had onlangs het nakijken. Maar dat is spielerei...
Ook technisch zit alles degelijk in elkaar. Ergo, we hebben nog helemaal geen problemen ermee gehad. Wel wordt binnenkort het expansievat vervangen. Voordat ik daarover een brief kreeg van Saab Nederland heb ik niet gemerkt dat daar iets mis mee was (nog altijd eigenlijk niet...)
Het enige puntje van kritiek is heel persoonlijk, maar is de beperkte binnenruimte. Onze vorige auto was een 9-5 en daarmee zijn we duidelijk verwend qua ruimte. De bestuurdersstoel kan niet in mijn favoriete positie worden gezet, anders heeft onze oudste zoon van 2,5 geen beenruimte in zijn kinderzitje. Ook de passagiersstoel staat eigenlijk te ver naar voren, omdat anders de maxi-cosi van onze jongste zoon (zes maanden) er niet kan worden ingezet. En ook de achterklep vereist een slimme aanpak bij het inpakken.
Een en ander houdt waarschijnlijk wel in dat we een (grotere) gezinsauto willen aanschaffen. Dus maar ff wachten op de nieuwe 9-5 Estate. Dan heeft papa dit speeltje weer voor zich alleen...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.