Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo X V6 Aero XWD (2008)

autoreview

Saab 9-3 Sport Estate 2.8 Turbo X V6 Aero XWD (2008)

Signalement

Uitvoering9-3 Sport Estate 2.8 Turbo X V6 Aero XWD
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst28.700 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waanzinnige motor, heerlijke auto

  • 28.700 km

Een motor met 280 pk (na chippen zelfs 300 pk) is voor mij een primeur; nooit eerder zo'n krachtige auto gehad. En wat een genot! De TurboX is erg prettig in gebruik met een bijzonder stabiele wegligging en buitengewoon veel comfort; echt een prima tourwagen. En de wetenschap dat - als het moet - de motor alles en iedereen eruit trekt, is ook erg aangenaam.

Een nadeel: je blijft tanken. Gemiddeld rijden we op een tank van 55 liter zo'n 280 kilometer... Tijdens onze vakantie naar Frankrijk nam de actieradius wel toe (tot zo'n 430 kilometer op een tank) met een gemiddelde van zo'n 145 km/u op de autoroute (A20 - lekker rustig). Kostte me overigens ook dit jaar weer een bon (en preek van de Gendarmerie). Boete bedroeg 40 euro.

Deze auto is nu ruim een jaar in ons bezit (en het is ongeveer een half jaar na bovenstaande tekst), toch zijn er maar weinig (kritiek-)punten aan toe te voegen. De TurboX met zijn XWD heeft een buitengewoon stabiele wegligging en ligt als een huis op de weg. Ook het winterweer van de afgelopen weken verandert daar niets aan. Ten allen tijde houdt de auto grip op rechte stukken en in scherpe bochten. Al zou je willen, de TurboX kan de bocht niet uitvliegen. Ook heb je op dergelijke momenten geen last van onder- of overstuur. De acceleratie is - vooral in de sportstand - een droom. Zelfs een Porsche Boxter had onlangs het nakijken. Maar dat is spielerei...

Ook technisch zit alles degelijk in elkaar. Ergo, we hebben nog helemaal geen problemen ermee gehad. Wel wordt binnenkort het expansievat vervangen. Voordat ik daarover een brief kreeg van Saab Nederland heb ik niet gemerkt dat daar iets mis mee was (nog altijd eigenlijk niet...)

Het enige puntje van kritiek is heel persoonlijk, maar is de beperkte binnenruimte. Onze vorige auto was een 9-5 en daarmee zijn we duidelijk verwend qua ruimte. De bestuurdersstoel kan niet in mijn favoriete positie worden gezet, anders heeft onze oudste zoon van 2,5 geen beenruimte in zijn kinderzitje. Ook de passagiersstoel staat eigenlijk te ver naar voren, omdat anders de maxi-cosi van onze jongste zoon (zes maanden) er niet kan worden ingezet. En ook de achterklep vereist een slimme aanpak bij het inpakken.

Een en ander houdt waarschijnlijk wel in dat we een (grotere) gezinsauto willen aanschaffen. Dus maar ff wachten op de nieuwe 9-5 Estate. Dan heeft papa dit speeltje weer voor zich alleen...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.