Saab 9-3 SE 2.0t Cabriolet (2001)
Hoofd en hart
Onze turbo-Zweed in SE-uitvoering is een populaire keuze in verheven cabrio-land. Hij is regelmatig te zien op de Nederlandse wegen en zelfs voor kantoorpanden. De stoere uitstraling en het solide Saab imago zorgen ervoor dat de 9-3 Cabrio zakelijk verantwoord is. Nog steeds is de tegenstelling van een - toch wel - hoekige carrosserie en een cabriolet constructie aantrekkelijk. Een 9-3 Cabrio rijdt meestal niet ongezien voorbij, maar de euforie die andere cabriolets kunnen oproepen blijft achterwege. Saab laat zien hoe een cabrioletdak hoort te werken: één hendel boven de voorruit overhalen, druk op de knop en de kap vouwt zich elektro-hydraulisch achter de achterbank. Afdekklep automatisch dicht en een piepsignaal geeft aan dat "ie klaar is. Top. Ook goed: een knop om alle vier ramen tegelijk naar boven of naar beneden te laveren. Erg handig bij een cabrio. Zoals we al in de introductie schreven, is er niets leukers dan met een cabrio een boulevardje te pikken. Dan moet je wel rustig rijden. Want door zijn steile en bolle voorruit heeft de Saab best veel windstroming naar de inzittenden. Wordt al snel vervelend, want al bij lage snelheden gaat de veiligheidsgordel op je schouder vibreren. Ramen omhoog en je bent luchtstroming en trilling kwijt. De 9-3 rijder wordt actief opgesteld. De zit is hoog en rechtop, geen armsteun en dus blijven de handen aan het stuur. De Saab heeft stevige stoelen die perfect steunen. Het interieur is Zweeds-degelijk, met gedegen zwarte kunststof en precies passende, duidelijke instrumenten voor het dashboard. Maar daardoor is deze open toer-Saab wel erg serieus.
Niet egoïstisch
Als bestuurder hoef je niet echt egoïstisch te zijn in de keuze van je bijrijder: je kunt er drie meenemen. Plus aardig wat bagage voor een leuk weekeindje weg. Natuurlijk zitten de achterzitters wel in de wind bij open rijden. Bij de 9-3 ligt de kap in de bagageruimte, maar als er dicht wordt gereden kan de opbergruimte worden ingeklapt voor extra ruimte. Een automatische airconditioning is standaard. Perfect systeem, want na opening van de kap schakelt de temperatuurschaal om in een warmteschaal: het systeem doet nu geen poging om de hele omgeving op de ingestelde temperatuur te brengen. Ook het standaard Saab Sound System met zijn goede geluidskwaliteit en voldoende volume beviel goed.
Onder de motorkap vinden we een typische Saab-krachtbron: een viercilinder 2-liter die natuurlijk is voorzien van een turbo. Deze LPT-motor is de versie met een lichte turbodruk en met 150 pk. Niet slecht voor de basismotor van het 9-3-programma. Ook de trekkracht van 240 Nm mag er zijn. Daarmee haalt hij prima prestaties Ð wat ook te danken is aan de aërodynamisch gunstig gevormde carrosserie en maximale trekkracht al bij 1.800 tpm. Daardoor kost de sprint naar 100 maar 9,1 s en bedraagt de top 210 km/h. Het verbruik is eveneens plezierig voor zo"n fun-auto: 1 op 9,7. De Saab viercilinder loopt door de balansassen trillingsarm en is door de turbocompressor die niet de volle druk levert ook stil. Opvallend is dat de krukas best 2.500 tpm mag hebben om de echte gang erin te krijgen. Flaneren kan dus prima, maar wie een beetje wil blazen kan bij de 9-3 aan de bak. Daarover gesproken: prima te schakelen; die Saab handbak.
Wie bij de Saab 9-3 een stevig onderstel en een stijve carrosserie verwacht, komt bedrogen uit. De Saab schrijft comfort met hoofdletter C. Natuurlijk: door zijn Europese oorsprong is hij wel wat straf en direct, waardoor de bestuurder betrokken is bij het rijden, maar de 9-3 is verre van sportief. De 9-3 heeft al bij deze 150 pk-versie af en toe last van een spinnend wiel in de bocht. Opvallend is dat de carrosserie van de stoere Zweed minder stijf is dan verwacht: af en toe waggelen de voorruitstijlen.
De Saab 9-3 Cabrio is een typische vertegenwoordiger van zijn geboorteland: ingetogen, nuchter en gedegen afgewerkt. Hij bedeelt zijn berijder een actieve rol toe met de dynamische turbomotor. Geen klachten? Toch wel. Saab mag meer aandacht schenken aan de luchtstroming of de gordelpositie veranderen. Ook laat hij steken vallen op gebied van stijfheid. Wij vinden dat de Saab 9-3 SE 2.0t Cabriolet in ieder geval een goede keuze is voor de Nederlandse omstandigheden. Een keuze waarbij hoofd en hart elkaar zeker gelijk geven.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 Cabriolet SE 2.0 t |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 45.355 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.985 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 240 Nm bij 1.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.375 kg |
Laadvermogen | 465 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 205/50WR16Prijzen |
Topsnelheid | 210 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,1 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,4 s / 12,6 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.