Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo 200pk FSP (1999)

autoreview

Saab 9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo 200pk FSP (1999)

Signalement

Uitvoering9-3 Cabriolet SE 2.0 Turbo 200pk FSP
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1999
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf270.000 km
KM-stand laatst331.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De ommezwaai

  • 280.150 km

Na een goede anderhalf jaar in een Daihatsu Cuore was ik het helemaal zat. Er was helemaal niets mis met de Daihatsu, maar er was ook helemaal niets aan. Als autofreak kon ik het niet langer aan om in een stuk witgoed te rijden. Er moest iets leuks komen. Ik kom dan al heel snel uit bij Saab. Mijn plan stond op een laag pitje, want geld, school, enz. Tot dat ik onverwachts deze van een vriend over kon nemen. Een 9-3 Cabrio met 200PK in lekker complete FSP uitvoering. Eigenlijk een voorloper van de aero.

De aankoop is een van de minst verstandige dingen die ik op financieel gebied heb gedaan. Van 1 op 20 naar 1 op 10. Van 14 euro per maand wegenbelasting naar rond de 60. Van 115.000 km naar 270.000 en de Saab is ook nog eens een stuk ouder. Maar de grijns op mijn gezicht is onbetaalbaar.

De auto had een paar maanden stil gestaan en dat had hem geen goed gedaan. Ik haalde hem op met een lekke band en een compleet lekke schokdemper aan de voorkant. Die dempers waren al niet fris, maar dit was echt niet fijn meer om mee te rijden. Dit laten fixen en het genieten kon beginnen. Een 9-3 Cabrio is van zichzelf niet echt stijf en tordeert er lustig op los. Voor mij geen probleem. Om hem een wat stabieler weggedrag te geven heb ik wel een verstevigde veerpootbrug en een extra stabilisatorstang laten monteren. Zo lever je niet in op comfort, maar rijdt de auto wel een stuk strakker en stabieler.

Na ongeveer 10.000 km kan ik concluderen dat de Saab een fijne en comfortabele reisgenoot is. Het dak kan al erg snel open. De zeer goede kachel en stoelverwarming houden je ook bij lage temperaturen lekker warm. Na 280.000 km en 16 jaar zijn hier en daar wat gebruikerssporen te vinden, maar over het algemeen is de auto in goede staat. Ik ben wel altijd bezig met poetsen en kleine dingen om hem net nog even wat mooier te maken, maar dat is deel van de hobby. Binnenkort om het af te maken twee "nieuwe" bumpers er op en eventueel een nieuw zijscherm.

Update

  • 286.500 km

Tijd voor een tweede verslag over de Saab. Het is niet echt winter geweest, maar met de late temperaturen en de regen die we gehad hebben valt het rijden met een stoffen kap me 100% mee. Geen kou of nattigheid in de auto. Als ik een minpunt moet noemen is het de hoeveelheid geluid op snelwegtempo, maar daar kan ik prima mee leven.

Qua problemen valt het ook allemaal wel mee, twee kleine dingetjes gehad die ik zelf op kon lossen. Het lamp controle relais gaf de geest waardoor ik geen groot licht meer had en de APC klep die de turbo aanstuurt had er ook geen zin meer in. Bij elkaar nog geen 100 euro uitgegeven.

Ondertussen de auto laten chippen. Niet omdat 200 pk te weinig was, maar gewoon omdat 230 leuker is. Ook van 280 naar ongeveer 350nm gegaan. Ik vindt het leuk, maar de voorbanden niet zo.. Het resultaat is een auto die heerlijk rustig te rijden is met enorm veel kracht onderin. En als het moet dan levert hij flinke prestaties.

---Over de auto---

Betrouwbaarheid
Over het algemeen ben ik tevreden over de betrouwbaarheid, maar na bijna 17 jaar en 286.000km mankeert er wel eens aan. Dankzij het Saabforum heb ik inmiddels een aardige kennis over de auto en kan veel zelf. Als je dit niet kan dan kom je nog wel eens in de garage voor kleine dingetjes.

Rijgedrag
Zoals ik al eerder schreef is er een gebrek aan stijfheid, zeker als het koud is kraakt de Saab er lustig op los. Ik kan er mee leven. Door het gebrek aan stijfheid is de Saab geen sportieve auto. Hij ligt prima op de weg en geeft mij altijd een veilig gevoel, maar flink hoeken is niet zijn ding. Deze auto voelt zich thuis op mooie landwegen met glooiende bochten. Dak open, muziekje aan en genieten maar.

Comfort
Het grootste comfort haal ik uit de uitstekende en goed verstelbare stoelen. Ik heb er 12 uur achter elkaar in gereden zonder klachten. Hij is comfortabel afgeveerd en geeft richels ook niet te hard door. Ik rij nu op 16 inch winterbanden, die zijn op richels wel iets comfortabeler dan de 17 inch zomerbanden, maar dat is bij bijna elke auto zo. De klimaatregeling verdient ook een compliment. Je merkt eigenlijk niet dat die zijn werk doet, terwijl de auto razend snel op temperatuur is. Het enige minpunt is het lawaai op snelwegtempo.

Gebruikskosten
Met zijn 1365 kg is hij geen koopje in de belasting, verzekering valt me wel mee met ongeveer 40 per maand voor WA+ en het verbruik van +- 1 op 10 is ook te doen. Dit kan namelijk nog wel wat beter, maar ik rij regelmatig korte stukken en op de snelweg de max snelheid. Over de betrouwbaarheid heb ik al geschreven.


Ik wacht nog even op het mooie weer. Zodra er iets te melden valt zal ik een verslag schrijven.

Tijdelijk einde

  • 318.000 km

De hele zomer genoten van mijn heerlijke Caab. Er mee naar Corfu gereden zonder een centje pijn. 235 over de autobahn of heerlijk binnendoor cruisen over Italiaanse wegen. De Saab kan het allemaal.

- Op de rollenbank -
Laatst met een aantal andere Saab liefhebbers op de rollenbank geweest. Het resultaat: 216 pk en een stevige 401 nm! Na ruim 300.000 km niet verkeerd vind ik. 16 pk en 121 nm meer dan af fabriek.

- Betrouwbaarheid -
Deze verdiend zeker geen 5 sterren. De afgelopen km's heeft de airco de geest gegeven, de brandstofpomp wilde niet meer, een nieuwe draagarm was nodig en nog wel meer kleine dingen. Alles bij elkaar niet goedkoop.

- Tijdelijk einde -
De Saab staat in de stalling en blijft daar voorlopig. I.v.m. een tijdelijke verhuizing naar Spanje mag de Saab ongeveer anderhalf jaar rusten en verplaats ik me in een Suzuki Alto uit 1998.. Hier zal ik ook een korte review van schrijven. Ik mis mijn mooie Saab nu al.

Weer terug

  • 331.000 km

We zijn weer terug, al even ook. Ik heb de Saab maart 2018 weer uit de stalling gehaald. Voor de APK waren er toen helaas wel wat dingen er is o.a. een gebruikte katalysator geplaatst. Een goede €1000 afgerekend en het genieten kon beginnen. Naar mijn werk ga ik lopend, dus de Saab is het afgelopen jaar vooral gebuikt voor plezier ritten. Toch ruim 20.000km gereden in een jaar tijd. Natuurlijk zo veel mogelijk met het dak open. Tussendoor een vreemd probleem gehad waarbij de Saab vaak niet wilde starten. Dat bleek het alarm te zijn, dit was even een zoektocht, want ik wist niet dat er een alarm op zat.. Het alarm is uitgeschakeld en sinds dien geen problemen meer.

Dit jaar moest er voor de APK een nieuwe voorruit in, daar zat een flinke scheur in. Eerst offerte opgevraagd bij de grote bedrijven. Allemaal rond de 1300 euro voor de ruit, sierlijst en montage. Dan moest de voorruitstijl nog gerepareerd worden, daar zat wat roest op, wat de oorzaak van de scheur was. Veel geld dus. Uiteindelijk bij een Saab onderdelenhandelaar een ruit + lijst gekocht en alles bij de schadehersteller in de buurt laten doen. In totaal 880 euro betaald! Even rond speuren en er wat moeite in steken loont dus.

2 weken terug was het weer tijd voor de APK. Een nieuwe draagarm, middendemper en opnieuw problemen met de katalysator. Dit maal heeft de zeer behulpzame garage (Vakgarage Tema) een katalysator van een nieuwere motor er onder gelast. Dit zou het probleem voorgoed moeten verhelpen.

Het voorjaar komt er aan, dus het dak kan steeds vaker open. Probleemloos is hij niet, maar met 331.000 km en 20 jaar verwacht ik dat ook niet. Het verbruik op euro 98 is rond de 1:10.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.