Saab 9-3 S 2.2 TiD (1998)
Sterk voor elk werk
Voor de Saab 9-3 werd niet speciaal een splinternieuwe diesel ontwikkeld. Tenslotte behoort Opel ook tot het GM-concern en daar is recent een moderne generatie direct ingespoten diesels gelanceerd. De Zweden mochten zelfs meedenken bij de ontwikkeling van die diesels, waardoor ze bijvoorbeeld zijn uitgerust met twee balansassen. De versie voor Saab is de 2,2-liter uitvoering van de 16-kleps zelfontbrander, die Opel zelf heeft bedacht voor de Sintra. Saab combineert de TiD-krachtbron met drie verschillende uitrustingen: Basis,
S en SE. Van dit trio beschikten we over de middelste uitvoering met een vijfdeurs carrosserie. Basisprijs: zo'n f 65.000.
Saabs eigenzinnigheid blijkt al onmiddellijk als we instappen en de sleutel in het contactslot op de stuurkolom willen steken. Sinds jaar en dag heeft een Saab het contactslot op de vloer tussen de beide voorstoelen. Als we de sleutel omdraaien, zoeken we vergeefs naar het symbool van het gloeispiraaltje op het instrumentenpaneel. Ah, deze direct ingespoten diesel hoeft dus nooit te worden voorgegloeid. Hij komt wel luidruchtig tot leven en dat is even een rare gewaarwording in een Saab, maar wel een beetje eigen aan zo'n directe diesel. Het duurt eventjes voordat de boel op temperatuur is, maar dan hoor je niet zo veel meer van de diesel. Op constante snelheden is de Saab mooi stil; uiteraard treedt de machine wat meer naar buiten bij fors accelereren.
De Saab diesel blijkt een vlotte auto. Hij snelt in 11,4 seconden van 0 naar 100 km/h en ook de tussenacceleraties mogen er zijn: 8,7 tellen in '4' en 11,9 s in '5'. Wat daarbij meespeelt, is de snelle reactie op bewegingen van het gaspedaal en het feit dat de Saab-diesel onderin makkelijk oppakt.
Het zal voor niemand een verrassing zijn dat als je het rechterpedaal driftig intrapt, het verbruik aardig oploopt. Zo'n diesel heeft alleen als voordeel dat de 'schade' aardig binnen de perken blijft. Flink stampen levert een verbruik van zo'n 1:12,5 op. Voor een direct ingespoten diesel hadden we toch een beter cijfer verwacht. Het andere uiterste, gewoon erg rustig rijden, leverde een mooie 1:17,3 op. Dat is zelfs nog wat gunstiger dan we verwachtten. Beetje week
De Saab heeft een onderstel-afstemming meegekregen die naar onze smaak net een slagje te week is. Dat net te weke merk je ook in snelle bochten. De auto helt daar wat over en dan hebben de voorwielen moeite om al die turbo-Nm's zonder gepiep op het asfalt te krijgen. De besturing is voldoende gevoelig en nauwkeurig, zoals je dat van een reiswagen verwacht. Remmen doet hij voortreffelijk: van het veiligheidsbewuste Saab verwachtten we gewoon niet anders. Schakelen doet hij naar behoren: niet super vanzelfsprekend, maar ook niet lastig.
Voor kilometervreters bij uitstek is een hoog comfortniveau heel wenselijk. Wat dat betreft voldoet de Saab TiD aan dit verwachtingspatroon. We hadden het al even over de vering, maar comfort heeft natuurlijk ook veel te maken met de stoelen waar je op zit. Dat is nou typisch zo'n item waar je Saab niets over hoeft uit te leggen. De Zweedse zetels maken een wat simpele indruk, maar ze zitten als gegoten. Met de speciale hoofdsteunen, die bij een aanrijding omhoog en naar voren bewegen, zijn ze ook nog eens extra veilig. Kijk eens naar het dashboard van de Saab: het is meteen herkenbaar als Saab eigen en de doelmatigheid straalt er vanaf. Een uniek detail is het zogenaamde Nightpanel, waarbij alleen de absoluut noodzakelijke instrumenten werken en de rest je niet afleidt. Dat betekent dat 's avonds alleen de snelheidsmeter is verlicht en een lampje aangeeft dat de verlichting is ingeschakeld. Of die speciale constructie van de ventilatieroosters die niet kunnen klemmen en dus veel minder snel kapot gaan. Als je dan ook kiest voor een beige interieur in plaats van het afgebeelde, deprimerend saaie grijs straalt het inwendige ook nog eens klasse uit.
Op de achterbank kan de ruimte er mee door. De kofferruimte valt echter niet tegen. De achterbank is in ongelijke delen neerklapbaar voor het geval er eens grotere dingen mee moeten.
De Saab heeft een goede uitrusting, hoge prestaties en een sterke uitstraling. Hij is zeker de moeite waard.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 S 2.2 TiD |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 31.050 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.171 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk bij 4.300 tpm |
Maximaal koppel | 260 Nm bij 1.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 68 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.629 mm / 1.711 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.365 kg |
Laadvermogen | 545 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 730 kg |
Banden | 195/60VR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,7 s / 11,9 s |
Brandstofverbruik | 6,2 l/100km |