Saab 9-3 Cabriolet Viggen (1999)
Zweedse schone
In deze cabrio mag je absoluut gezien worden. Aan de reacties lees je af dat de ontwerpers precies de juiste, overgevoelige snaar raken. De Saab scoort als deze Viggen bovendien door zijn lekkere kleur en het subtiel-dikke aan de auto. Je ziet dat er wat aan de hand is, maar het druipt er niet vanaf.
Bij een cabrio van meer dan een ton mag je hoge eisen stellen aan de kap. Elektrische bediening is vanzelfsprekend. Bij de Saab maak je de kap los met een grote grendel midden boven de voorruit en vervolgens houd je het knopje op de middenconsole ingedrukt: de techniek doet de rest, tot en met het openen van de zijramen. De kap verdwijnt onder een afdekplaat met een fraai strak geheel als resultaat. Mocht er onverhoopt lekkage in het wolkendek optreden, dan is de Saab in 30 seconden waterdicht. En waterdicht is deze Zweed. Met de muts op heeft de Saab nog een verassing in petto: de ruimte waar de kap in wordt opgeborgen is flexibel uitgevoerd en kan dan bij de bagageruimte worden getrokken. Sensoren zorgen ervoor dat de kap niet geopend kan worden als de ruimte in gebruik is. Zoals bij vrijwel elke cabrio, heeft deze schoonheid in gesloten toestand een flinke dode hoek. Aan de rechterkant een buitenspiegel met dode-hoekdeel zou best handig zijn, maar zit er niet op.
Voor wie bang is dat zijn haren door elkaar komen en daarvoor graag het echte cabriogevoel opoffert, is er standaard een windscherm aanwezig.
De stijfheid is prima, al is hij niet volstrekt rammelvrij; maar dat is vrijwel geen enkele cabrio. Alle ramen zijn uiteraard elektrisch te bedienen; handig is de knop waarmee je ze alle vier tegelijk kunt laten bewegen. Saab heeft de bovenste gordelpunten iets verhoogd op de koets gezet. Met de kap neer zien die knoebels er minder mooi uit, maar de gordel ligt wel goed aan. Overigens wil de wind de gordel nog wel eens op je schouder laten vibreren.
Geweldig zitten
Deze topless topper is uitgerust met werkelijk fantastisch meubilair. De stoelen omhullen het lichaam als het ware. Let ook eens op dat prachtige leer van de Viggen-uitvoering. Het leven achterin de Saab is krapjes; evenals de instap naar de achterbank. De achterbank is een nogal turbulente omgeving.
De 9-3 heeft een dashboard dat duidelijk naar binnensteekt met de kenmerkende ovale vorm; reacties op de speciale, marmerachtige kunststof waren allen negatief. De bergruimte is redelijk. Het vakje onder de middenarmsteun is niet afsluitbaar. Als bestuurder moet je niet te grote voeten hebben, want de ruimte voor je linkervoet is krap.
De Saab Viggen is de sportieve topper in Saab's 9-3-serie en die heeft dan ook een beul van een turbomotor onder de kap: 225 pk en 342 Nm uit een 2,3-liter vierpitter. Een geweldenaar dus, die al vanaf net onder de 2000 toeren moeiteloos sleurt. Die cijfers zijn imposant, maar het geluid is pas echt bloedstollend: de Viggen speert ervandoor onder begeleding van een hees, getergd en toch koffiebruin uitlaatgebrul. Jammer alleen dat deze Viggen zijn oerkracht niet netjes op het asfalt krijgt. Als je flink gas geeft dansen de voorwielen alle kanten uit, naarstig snuffelend naar voldoende grip. De bestuurder moet echt goed bij de les blijven en flink corrigeren. Enkel op een weg zo vlak als een biljartlaken kun je rechtuit probleemloos alle peekaas losgooien. In bochten is de Viggen enorm onderstuurd en op hobbelige wegen gedraagt 'ie zich nogal nerveus. En een traction control is er niet om je te helpen. Overigens is de Viggenmotor ook heel beschaafd; tegen rustig toeren wordt geen protest aangetekend. De besturing is in principe niet beroerd. Schakelen doet de Saab netjes, maar zijn remmen zijn niet optimaal te doseren en het ABS grijpt vrij snel in. Het veercomfort is ietwat stug.
De Saab weet ons niet volledig te overtuigen, omdat we vinden dat een auto van een hele dikke ton toch op zijn minst wel een beetje fatsoenlijk zijn vermogen op de weg mag krijgen. De Viggen doet denken aan een primitieve voorwielaandrijver en zeker niet aan de sportwagen die Saab ons belooft. Wij zouden de meerprijs van een Viggen lekker in de knip houden en een 2.0t kopen met alle begeerlijke opties.
Signalement
Merk | Saab |
---|---|
Model | 9-3 Cabriolet Viggen |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 60.406 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.290 cc |
Maximaal vermogen | 165 kW / 225 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 342 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 64 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.639 mm / 1.711 mm / 1.428 mm |
Wielbasis | 2.605 mm |
Massa leeg | 1.335 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.600 kg / 705 kg |
Banden | 215/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 245 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,4 s (fabrieksopgave: 7,1 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 5,7 s / 8,9 s |
Brandstofverbruik | 9,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 229 g/km |