Rij-impressie - Volkswagen e-Golf
62 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Hij is groter, ruimer, luxer en sneller dan de e-Up, maar z'n territorium is hetzelfde. Wat is de toegevoegde waarde van de VW e-Golf?
Met dat uitstel heeft Volkswagen de boot niet gemist. Een overspannen markt is die van de EV's namelijk toch nog niet, de vertraging hoeft de ambities voor 2018 dan ook niet in de weg te zitten. De elektrische Golf laat zich net zo gemakkelijk bedienen als de Golf met uitlaat. Het instrumentarium ziet er alleen iets anders uit. De koets van de e-Golf is even bruikbaar als die van de versies met diesel- of benzinemotor; je kunt er met een heel gezin plus bagage in. Niets staat een vakantierit naar het zonnige Zuiden in de weg. Ho, stop, wacht! Het accupakket (keurig onder de vloer weggewerkt en maar 40 liter van de bagageruimte opslokkend) heeft een capaciteit van 24,2 kWh, waarmee het na maximaal 190 km over is met de pret (al is 130 realistischer).
De stad en een klein beetje daaromheen, daar voelt de e-Golf zich op z'n gemak. Dankzij de 115 pk en 270 Nm leverende elektromotor kom je bij het verkeerslicht rap uit de startblokken. Beter is het iets rustiger aan te doen. De actieradius zie namelijk als sneeuw voor de zon verdwijnen als je het tempo erin houdt. Opladen aan een huishoudstopcontact is mogelijk, net als inpluggen bij een laadpaal of bij een snellaadstation. In het laatste geval ben je binnen een halfuur weer onderweg.
Net als in de E-Up is het in de E-Golf mogelijk om middels een tikje tegen de versnellingspook de mate van afremmen op de motor te bepalen. In de hoogste stand heb je het rempedaal bijna niet meer nodig. Het remsysteem is overigens dik voor elkaar; het is hetzelfde elektrohydraulische systeem als in de GTE. De overgang tussen regeneratief remmen op de elektromotor en hydraulisch remmen op de schijven verloopt volledig ongemerkt.
Te groot
Ze hebben in Wolfsburg riant de tijd genomen om de puntjes op de i te zetten, en met resultaat. De E-Golf is een prima elektrische auto. In tegenstelling tot de E-Up, die je alleen kunt leasen, is de E-Golf gewoon te koop. Royaal uitgerust zal-ie zo rond de € 36.000 kosten; vergelijkbaar dus met de BMW i3 en goedkoper dan de Ford Focus Electric, maar beduidend duurder dan de Nissan Leaf of Renault Zoe. Hij is groter, ruimer, luxer en sneller dan de E-Up, dat staat buiten kijf. Zijn territorium is echter hetzelfde. De kleine Up laat zich makkelijker door de drukke stad manoeuvreren. De E-Golf wordt pas zinvol met een fijnmazig snellaadnetwerk. Tot die tijd is een E-Up in het voordeel.
Signalement
Merk | Volkswagen |
---|---|
Model | e-Golf |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 36.650 |
Specificaties
Brandstof | elektrisch |
Motor | 1 elektromotor |
Maximaal vermogen | 85 kW / 115 pk |
Maximaal koppel | 270 Nm |
Accu capaciteit (bruto) | 27 kWh |
Lengte / breedte / hoogte | 4.255 mm / 1.799 mm / 1.452 mm |
Wielbasis | 2.637 mm |
Massa leeg | 1.485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 195/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 140 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s |
PRIVATE LEASE Volkswagen Golf
Had je deze auto's al gezien?

Volkswagen Golf Aut 100kw | Comfort 5-Drs | Navi | Carplay
- 2016
- 78.173 km

Volkswagen Golf | Adaptive | Stoelverwarming | PDC | Navigatie | Ambiance verlichting | LED |
- 2014
- 59.131 km

Volkswagen Golf *Leder* Warmtepomp / Stoelverwarming / Adapt. Cruise / LED / Keyless / Dynaudio / Camera / Navigatie / LMV
- 2016
- 98.355 km
Lezersreacties (62) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.