Rij-impressie Audi A3 Limousine

Inkoppertje

85 reacties

Video
AutoWeek 26 2013
AutoWeek 26 2013

Je leest het in AutoWeek 26 2013

Voor het eerst komt de Audi A3 er ook als sedan. Limousine noemt men dat bij Audi. Zelf zien ze 'm dan ook als spirituele opvolger van de Audi 80. Ideaal dus voor de downsizende accountmanager die een opvolger voor de A4 zoekt?

Goedbeschouwd ligt de komst van de Audi A3 Limousine eigenlijk heel erg voor de hand. Je wil als autobouwer zoveel mogelijk kopers bedienen, dus ook die met een kleinere beurs. Binnen je gamma heb je al een model onder de A4. In markten als China en de VS hecht men veel waarde aan de uitstraling van een sedan. Tel die gegevens bij elkaar op en je komt tot de auto op deze pagina's. Eigenlijk een inkoppertje dus. Helemaal omdat de A3 sedan relatief goedkoop te maken is dankzij het veelbesproken MQB-platform. Denk echter niet dat de ontwerpers over één nacht ijs zijn gegaan. Volgens het merk zelf is er geen carrosseriedeel gelijk aan de A3 hatchback of Sportback. En het moet gezegd, je kunt best voor komen rijden met de kleinste vierdeurs van het merk. De vergelijking met z'n broertjes is overduidelijk, maar het lijnenspel biedt toch onderscheidend vermogen, zij het niet zoveel als een Mercedes-Benz CLA. Voor wie dat echter wat te extravert is, of moet dan wel wil downsizen van een A4, biedt de nieuweling uitkomst.

Je zou ook kunnen zeggen dat de A3 Limousine een alternatief is als de 380 liter bagageruimte van de A3 Sportback niet genoeg is. Achterin de sedan gaat namelijk nog eens 45 liter meer. Een hele nette waarde, al wordt het nut ervan weer wat beperkt door de niet al te riante laadopening. Wel mooi is dat de ontwerpers de kofferbeugels netjes in een eigen jasje laten verdwijnen als de klep dicht klapt. Het gedeelte waar bagage kan liggen, is dus veilig voor binnendringende metaaldelen. Op de achterbank heb je, dankzij de van de A3 Sportback overgenomen wielbasis, voldoende ruimte voor je benen. Zelfs met een bovengemiddeld lange bestuurder voorin kan een volwassene z'n knieën goed kwijt, al denken wij Nederlanders bij Limousine toch aan wat anders. Temeer omdat de hoofdruimte door de strak uitziende, dalende daklijn vrij beperkt is. Voor personen van gemiddelde lengte kan het net aan, wie wat langer is zal onderuit moeten zitten. Aan de andere kant, twee generaties geleden zat je in een A4 niet ruimer.
Geruisloos
Nog verder naar voren heb je uitzicht op exact hetzelfde dashboards als in de andere A3-varianten. Zoals altijd bij Audi is er veel zorg besteed aan de afwerking van het interieur. Het zijn kleine details als de bijna geruisloze manier waarop het scherm van de navigatie uit het dashboard verrijst, die verraden hoe obsessief het merk hier mee bezig is. Door veel functies in het MMI onder te brengen heerst er bovendien een opgeruimde sfeer in het interieur. Het is er zelfs enigszins kaal. Door het ontbreken van knoppen lijkt de A3 minder goed voorzien dan-ie eigenlijk is.
Net als het interieur is ook het rijden een feest van herkenning als je weleens een andere A3-variant hebt gereden. Waar Mercedes voor de CLA een echt andere afstelling kiest dan bij de A-klasse, houdt Audi vast aan het bekende recept. In de praktijk rijdt de sedan vooral heel erg degelijk. In wat voor staat het wegdek ook is, het onderstel vangt de klappen netjes op en houdt de koets onder vrijwel alle omstandigheden stabiel. Wel tekenen we aan dat we tijdens de introductie in Hongarije met een S-Line reden, die een 25 mm lager sportonderstel heeft. En daarmee krijg je als bestuurder erg goed mee wat de staat van het wegdek is. De grip is van hoog niveau, maar er zit tijdens stevig bochtenwerk nog wel wat rol in de koets en de lichte besturing nodigt niet heel erg uit om echt sportief te gaan rijden. Ga je te ver, dan schuift de A3 in eerste instantie over z'n voorwielen naar buiten. Onze testauto heeft Quattro-vierwielaandrijving, zij het met een relatief simpele Haldex-koppeling. Je merkt wel duidelijk dat de auto in de basis een voorwielaandrijver is, het duurt even voordat de achterkant helpt om de auto weer in het spoor te duwen. Voor natte en winterse omstandigheden heeft het systeem meerwaarde, maar de dynamische capaciteiten van de auto worden er niet wezenlijk mee vergroot.

Soepel

Ook de 150 pk sterke 2.0 TDI waarmee we rijden maakt geen buitengewoon dynamische indruk. Wel een soepele. Vanaf minder dan 1.500 toeren trekt de Commonrail er stevig aan en pas vlak voordat de toerenbegrenzer een einde aan het feest maakt neemt de trekkracht af. Door dat brede werkgebied is er altijd voldoende kracht voorhanden en in de praktijk bewijst de TDI zich als een stille, prettige krachtbron. Bij de introductie is er naast de 2.0 TDI keuze uit een 1.4 TFSI met 140 pk en een 1.8 TFSI met 180 pk. Op korte termijn krijgen die gezelschap van onder meer een 1.6 TDI en 1.4 TFSI met 125 pk.
Die laatste staat zelfs al in de prijslijst als instapmotor en wel voor € 28.500. Voor een 1.4 TFSI met 140 pk moet minimaal € 29.300 worden overgemaakt en de 1.8 TFSI is er vanaf € 34.190. Dieselen kan voor € 32.300. Daarmee is de Limousine zo'n € 1.500 duurder dan een vergelijkbare Sportback. Audi verwacht toch dat 30 procent van de verkochte A3's als sedan gesleten zal gaan worden. Maar of wij nuchtere Nederlanders dat ook zo zien?
Wij Nederlanders denken bij de term Limousine toch aan wat anders

Audi A3 Limousine

PRIVATE LEASE Audi A3

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (85) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum