Renault Twingo 1.2 Emotion (2006)

Klein maar erg ruim

Renault Twingo 1.2 Emotion
Petje af voor wat Renault met de Twingo heeft gepresteerd. Het model gaat al sinds 1993 mee en mag pas in 2007 met pensioen. En om nu te zeggen dat 'ie er oud uitziet en de sleet erin begint te raken... nee, niet echt.

Renault had begin jaren negentig nooit durven dromen dat de Twingo zo'n lang leven voor de boeg had. En in dit segment hoef je niet met een saai koetsje aan te komen. Dat begreep Renault goed en het merk gaf ons de grappig gestileerde Twingo, met kikkeroogjes en veel interieurruimte. Bij zijn komst was de Twingo een revolutie met zijn monospace-koetswerk. Erg ruim voor zijn klasse, en vooral slim ingedeeld. Zo heeft de Twingo een verschuifbare achterbank.
Op dat gebied is het een trend-setter. En nog steeds biedt de Renault erg veel ruimte. Achterin zit je riant, net als voorin. Daar tref je allerlei bakjes en vakjes aan. De radio zit helaas erg laag en de bediening ervan leidt op deze wijze te veel af. Dat zou bij het moderne Renault, dat pretendeert zo'n veilig merk te zijn, niet meer mogen voorkomen.


Vervelende zitpositie
Niet meer van deze tijd is de positie van het stuur in de Twingo. Dat staat erg vlak, en de zittingen zijn te kort; de leuning daarentegen is lang en breed. Toch vinden we de zitpositie verre van fijn. De Twingo heeft een lange versnellingspook, die zich met lange halen laat bedienen. Vooral de stap van vier naar vijf vraagt een lange armbeweging. Gelukkig biedt hij nog wel wat gevoel, anders zou de auto helemaal zo doods overkomen. Want van de besturing moet hij het niet hebben. Het rad gaat erg licht in het rond en de gevolgen daarvan ondervind je later. In bochten is de Twingo behoorlijk onderstuurd en hij helt graag over. Alles in het belang van het comfort, want het Renaultje staat gewoon soepel op z'n veren. Ook de demping rekent vrij mild af met oneffenheden. Gevoelloos is de koppeling, waardoor je altijd moet opletten bij het wegrijden vanuit stilstand.


Bescheiden
Onder de korte neus schuilt 'n bescheiden torretje, een 1,2-liter zonder poespas. De Twingo kan trouwens prima uit de voeten met 60 pk, in 13,1 tellen sprint 'ie volgens de fabriek vanuit stilstand naar 100 km/h en op de snelweg doet 'ie het eveneens prima. Ondanks het gebrek aan een toerenteller geeft de 1,2-liter met zijn geluid goed aan wanneer je moet schakelen. Je merkt gewoon dat 'ie niet van toeren maken houdt. De Twingo verbruikt gemiddeld 1 op 13,1. De sprint van 0-100 km/h legt de Twingo af in 13,9 seconden.


Verbluffend ruim
In de Twingo gaat het er verbluffend ruim aan toe op de achterbank. Ook kun je de bank verschuiven, waardoor de beenruimte kan variëren. De basisuitvoering van de Renault Twingo is de 1.2 8V 60 Authentique. Die heeft echter geen stuurbekrachtiging. Slimmer is het om een Série Limitée Emotion te kopen, dan beschikt de auto over elektrische stuurbekrachtiging en een radio die zich vanaf de stuurkolom laat bedienen.
De Renault Twingo biedt veel ruimte, heeft een verstelbare achterbank en grote opbergvakken. Kortom, hij is lekker veelzijdig. Over zijn rijeigenschappen zijn we minder te spreken, het zwaar onderstuurde bochtgedrag is niet meer van deze tijd. Het concept was echter baanbrekend, met relatief veel ruimte in een compacte koets.

Signalement

Merk Renault
Model Twingo 1.2 Emotion
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 9.495

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.149 cc
Maximaal vermogen 43 kW / 60 pk bij 5.250 tpm
Maximaal koppel 93 Nm bij 2.500 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.433 mm / 1.630 mm / 1.423 mm
Wielbasis 2.347 mm
Massa leeg 795 kg
Laadvermogen 435 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 600 kg / 395 kg
Banden155/65R14Prijzen
Topsnelheid 151 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,9 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,1 s / 9,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,5 s / 25,7 s
Brandstofverbruik 5,8 l/100km
CO2-uitstoot 138 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum