Renault Scénic RX4 2.0 16V (2000)
Tweeslachtige belhamel
Deze RX4, de duurste van de Scénics, is een verademing om te zien. Hij is ontzettend opvallend, maar blijft toch tegelijkertijd ook Scénic. Alleen gaat de RX4 even wat verder. U mag het gerust overdreven vinden, maar de RX4 laat duidelijk zien waar 'ie voor staat met z'n ronduit imposante front, een knoeperd van een reservewiel achterop en schildbumpers rondom. Het is de belhamel van de familie. Verder staat de RX4 nog iets hoger op de poten.
We klauteren aan boord. De RX4 is hoger, maar niet té hoog. Instappen is nog altijd lekker. Achter het stuurwiel is het toch nog steeds een beetje tobben, net als in de 'gewone' Scénic. Het stuurwiel is zo vlak dat goed zitten en hoepelen zonder dat je schouders van de stoelleuning loskomen, moeilijk wordt. Vinden we niet sterk. Ook was het toch leuk geweest als we iets van het bijzondere karakter van deze Renault en z'n bijzondere buitenkant terug hadden gezien binnen in de auto. Niets van dat alles, vanbinnen is het gewoon Scénic wat de klok slaat. Da's op zich natuurlijk fantastisch, want het Scénic-interieur is nog altijd ontzettend ruim, doordacht, praktisch en verrassend multifunctioneel. We moeten het stellen met speciale matjes en stoelbekleding, die exclusief is voor RX4.
Rijden met de RX4, daar hadden we domweg meer van verwacht. In rechte lijn gaat het allemaal prima, maar ga niet te hard door de bocht. Want dan valt het gewoon tegen. Een Scénic wil sowieso al hangen in een bocht, deze hogere RX4 doet dat nog meer. Wagenziekte ligt op de loer, deze auto is echt te week. Daarbij valt het ook op dat de stoelen bij enthousiast bochtenwerk niets voor je kunnen betekenen en het stuurwiel evenmin. Op hogere autoweg-snelheden steekt een ander euvel de kop op: lawaai. Bij 110-120 km/h gaat de RX4 een beste deun windgeruis produceren.
Standaard is de RX4 voorzien van een 2-liter 16V-motor. Ook over die krachtbron zijn we niet vol lof. 't Ontbreekt hem (toch 140 pk en 188 Nm bij 3750 tpm) aan lekker oppakken bij lage toerentallen. In de tweede versnelling door een krappe bocht rollen, levert bij optrekken al protest op. Da's niet prettig. Trek je door in de versnellingen, dan gaat het heus vlot. En onzuiniger dan 1 op 10 wordt het niet. Maar toch: de 2-litermotor weet niet helemaal te overtuigen. Souplesse en prestaties vallen tegen.
Gek ding
Hij heeft de 'looks', deze RX4. Hij is prettig overdreven vormgegeven. 't Misstaat niet. Maar de RX4 is niet alleen maar uiterlijk vertoon. Samen met Steyr Daimler Puch maakte Renault een systeem van permanente vierwielaandrijving via een visco-koppeling en elektronische sturing. Dat zorgt ervoor dat het systeem zelf de verdeling van de aandrijving van voor- en achteras aanpast als de omstandigheden dat nodig maken. Bij minder grip achter, gaat er meer aandrijfkracht richting voorwielen en andersom. Vóór zorgt een elektronisch antislipsysteem ook nog eens dat het beste voorwiel voldoende bediend wordt.
Ook het onderstel is uiteraard aangepakt: de voortrein kreeg zwaardere draagarmen, sterkere veerpoten en een extra stabilisatorstang. Niets van te voelen trouwens. Achter gebeurde nog meer: de vierstaafs achtertrein werd vervangen door getrokken draagarmen, veerpoten en dempers en dat allemaal opgehangen in een subframe waarop ook de hele 4x4-aandrijftechniek is gemonteerd: viscokoppeling, achteras en aandrijfassen vóór en achter. Dat levert een 175 kilo zwaardere Scénic op. Valt mee toch? Verder maken de 21 centimeter grote bodemvrijheid, zestien inch-wielen en Michelin XPC-banden de RX4 terreinwaardig. Even checken...
Het is altijd weer lachen hoeveel bruikbaarder een auto wordt als alle vier de wielen worden aangedreven. Ondergrond en sporen waarvan je denkt 'ik heb een tractor nodig' neemt de Scénic probleemloos. Maar het blijft een zogenaamde SUV, Sport Utility Vehicle. En da's niet hetzelfde als een terreinauto. Hij heeft namelijk geen lage gearing voor het hele rulle werk.
Hij is leuk, die RX4. 't Ziet er stoer en toch gelikt uit. Praktisch is 'ie nog altijd en mét 4WD en 21 centimeter bodemvrijheid kun je er op onverhard heus iets mee. Daarbij is permanente vierwielaandrijving altijd stabieler, ook op verharde weg. Maar geluidscomfort, rijgedrag en prestaties vallen tegen. Zeker als je het prijskaartje van zo'n f 61.500 ziet van deze opper-Scénic, dan moet de conclusie zijn dat deze spielerei duur wordt betaald...
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Scénic RX4 2.0 16V Pack |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 28.132 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 102 kW / 140 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 188 Nm bij 3.750 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.444 mm / 1.785 mm / 1.730 mm |
Wielbasis | 2.624 mm |
Massa leeg | 1.440 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 750 kg |
Banden | 215/65R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,4 s (fabrieksopgave: 11,9 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 14,3 s / 18,1 s |
Brandstofverbruik | 9,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 224 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Scénic
Lees ook
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Volvo EX90: wat kan de lidar nou wel en wat kan hij niet?
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.