Renault Mégane Scénic RT 1.6e (1997)

Verrassende midi-MPV

Renault Mégane Scénic RT 1.6
Na de grote Espace en de kleine Twingo heeft Renault nu ook een spacewagon in het middensegment. Dat is de Scénic, die op het platform van de Mégane veel ruimte, reiscomfort en ingenieuze vondsten biedt.

Renault had het bij de komst van de Twingo al aangekondigd: in de toekomst zou de klant over het hele modellenprogramma niet alleen een keus kunnen maken uit 'gewone' auto's, maar desgewenst ook voor een 'monospace' kunnen gaan. Daarmee werd dan een vervoermiddel bedoeld, dat niet meer het klassieke concept volgt van een duidelijk afgetekende motorruimte, een cabine voor de inzittenden en een aparte kofferbak, maar dat uitgaat van een alles-in-één-formule. Dat is in 't kort het signalement van de huidige 'ruimtewagens': uiteraard is er inwendig nog wel sprake van een functionele scheiding tussen de drie compartimenten, maar aan de buitenkant zie je daar niets van en het levert ten opzichte van een conventionele sedan of hatchback een hoop ruimtewinst op.
We waren dus gewaarschuwd, maar niettemin was de verschijning van de Scénic een spetterende verrassing. Voornaamste reden daarvoor was de ontnuchterende eenvoud van het recept voor het volstrekt nieuwe, originele ontwerp. Want Renaults midi-MPV, die zo keurig geprogrammeerd het gat tussen de opmerkelijke Twingo en de gelouterde Espace opvult, is in feite niets meer dan een vér doorgeschoten variatie op het thema Mégane. Dat is niet denigrerend bedoeld, want wat de ontwerpers binnen de beperkingen van dat uitgangspunt hebben verwezenlijkt, getuigt van een grote inventiviteit en zeker ook van smaak. De Mégane Scénic, zoals de auto te boek staat, is dan ook zeker geen gedrocht of anderszins een vreemde kruising, maar gewoon een volwassen, evenwichtig voertuig dat zelfbewust zijn eigen plaatsje onder de zon opeist.
Dat komt niet in de laatste plaats door de kwaliteiten die de Scénic letterlijk in ruime mate etaleert. Want het blijft opmerkelijk hoe goed er niet alleen over allerlei details, maar vooral over de hele auto is nagedacht. Oké. ook in een normale auto of een stationcar kan je vijf mensen vervoeren, dus in dat opzicht zijn de vijf stoelen van de Scénic niet zo bijzonder. Wél heel apart is echter de mogelijkheid om de middelste achterzetel naar voren te schuiven, waardoor een baby in een kinderzitje bijvoorbeeld heel knus in de buurt van pa en ma kan meereizen. En natuurlijk is er nergens in de Mégane-klasse een auto te vinden, die zo'n prettig-hoge zit- met-overzicht biedt en dan toch nog zo veel hoofd- en beenruimte verschaft.

Erg flexibel
Wie liever een vrachtje dan mensen vervoert, is met de Scénic ook goed af, want de achterstoelen kunnen er alle drie makkelijk uit. Dat maakt de Scénic erg flexibel: je kunt er met z'n vieren in op stap en tegelijk een overmaatse kerstboom of oma's staande schemerlamp vervoeren... Als typische auto voor 't hele gezin beschikt de Scénic over een overweldigende hoeveelheid bergvakken, kastjes, tassen, luikjes en tafeltjes. Je kunt geen probleem bedenken of de Scénic heeft er wel een oplossing voor. Neem nou de veiligheidsgordel midden-achter. Ongebruikt zit die met een magneetsluiting tegen het dak geplakt. Netjes en veilig, zo hoort dat.
Goed beschouwd, zit eigenlijk alles in de Scénic zoals het hoort. Veel vondsten en snufjes zijn behoorlijk uniek, maar nooit gezocht. Wél goed gevonden, zoals elastieken in de kaartenvakken, die ervoor zorgen dat de inhoud niet de straat opwaait zodra je een portier opendoet.
Over het rijden in de Scénic zijn we kort: de soepele 1.6 achtklepper presteert voldoende om lekker te kunnen opschieten, hij is bovendien mooi zuinig en maakt weinig lawaai, zodat het rijcomfort daar niet door wordt geschaad. Voor ons had dat comfort trouwens wel minder weelderig mogen zijn: de stoelen voelen erg sponzig aan en in snelle bochten helt de hoge koets verder over dan nodig zou zijn. Niet dat dit kwaad kan, want je kunt in de Scénic met gecontroleerd onderstuur onbehoorlijk hard over een klaverblad zeilen, maar noch voor de inzittenden, noch voor de andere weggebruikers is dat een geruststellende ervaring.
Als uitsmijter van dit lovende verhaal komen we op de prijs, die met ruim 41 mille heel reëel is. Overigens is de Scénic er al vanaf zo'n 36.000 gulden. Dát is natuurlijk heel aantrekkelijk, want het maakt hem ook financieel voor veel mensen een haalbare zaak.

Signalement

Merk Renault
Model Mégane Scénic RT 1.6e
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.920

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 137 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 60 l
Lengte / breedte / hoogte 4.134 mm / 1.719 mm / 1.600 mm
Wielbasis 2.580 mm
Massa leeg 1.195 kg
Laadvermogen 675 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 645 kg
Banden185/65R15Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,2 s (fabrieksopgave: 13,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,2 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 8,2 l/100km
CO2-uitstoot 193 g/km

PRIVATE LEASE Renault Mégane

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum