Renault Kangoo (2007) - Test

Alles wordt anders-show

Renault Kangoo
Renault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault KangooRenault Kangoo
AutoWeek 49
AutoWeek 49

Je leest het in AutoWeek 49

De Kangoo. Razend populair, maar natuurlijk niet de meest geraffineerde auto die er op vier wielen rondrijdt. Maar er gaat een boel veranderen. De nieuwe generatie gooit er een heuse 'alles wordt anders-show' tegenaan.

Tien jaar oud is hij. En dat merk je. De Kangoo is nog van vóór de tijd dat de EuroNCAP veiligheidshitparade populair werd. En om nou te zeggen: een milieuwondertje? Niet echt! In feite is het een personenauto op basis van een bestelwagen en dat bekent dat hij destijds een tikje – laten we zeggen – agrarisch is opgebouwd. Toch was zijn concept kennelijk aardig bedacht, want er rijden inmiddels 2,3 miljoen Kangoo's rond en het eigenwijze ruimtedoosje is nog steeds erg populair. Vooral bij autokopers die nadrukkelijk willen aantonen dat het uiterlijk van hun auto hen worst zal zijn, omdat vooral de praktische bruikbaarheid met stip staat genoteerd. Voor die no nonsens kopers tamelijk zorglijk nieuws te melden. Renault zet volgende maand een nieuwe Kangoo in de showrooms die het uitzicht van de buurman aan de straatzijde opeens een stuk opfleurt. Geen lichtjes opgepoetste versie van zijn voorganger – zoals de afgelopen keer – maar een auto die echt van de ventieldopjes tot zijn dakrelings nieuw is opgebouwd. Groter, een stuk minder grofstoffelijk van vormgeving, van binnen bijna luxueus afgewerkt en óók nog gezegend met een aanzienlijk beter onderstel. Die wordt voor een belangrijk deel van de Scénic geleend namelijk.

Prijskaartje

Bij de eerste kennismaking merk je meteen dat de stap groot is. Een héél andere auto. En zoals het een 'Hollander' betaamt, kijk je dan meteen achterdochtig naar de prijslijst. De klap valt gelukkig mee. Met de 1.6-liter zestienkleppenmotor (106 pk) is hij er vanaf 17.695 euro. Een goedkopere versie met instapmotor is er nog niet, maar die is al wel aangekondigd voor najaar 2008. De 90 pk achtkleppen 1.6 gaat 16.495 euro kosten. En laten we dan meteen maar de rest van de 'beursberichten' geven. Voor prijzen vanaf 19.195 euro zijn de drie 1.5 dCi diesels (70-, 85 en 105) meteen bij de start van de Nouvelle Kangoo verkopen beschikbaar.

Nuttige informatie is daarbij dat alleen de sterkste met partikelfilter leverbaar is. De andere twee krijgen die pas wat later. En vanwege de nieuwe 'roettaks' die op 1 februari in ons landje van start gaat, zal Renault volgens een woordvoerder de '105' tijdelijk voor de prijs van de '85' diesel leveren.

En route

Hoog tijd om en route te gaan. Op pad. Vergelijken tussen oud en nieuw is nauwelijks zinvol. Je herkent hem weliswaar meteen als Kangoo, maar in feite berust elke overeenkomst op toeval. Het is dus een compliment voor de ontwikkelingsafdeling waard dat de auto als uitvinder van de 'ludospace'-klasse toch zijn tamelijk unieke karakter heeft behouden. En niet eens gek veel duurder is dan zijn voorganger.

De nieuwe Kangoo is een joekel van een ding. In de lengte – 4 meter 21 - valt het nog wel mee, maar hij is opvallend breed en méér dan manhoog. Je kunt fluitend onder de gigantische achterklep staan. Iets om rekening mee te houden in een niet al te hoge parkeergarage. En je hebt dan trouwens ook twee stappen vrije ruimte áchter de auto nodig om niet tegen de muur te bonken.

Uiterlijk is het alsof ze een nieuwe generatie Twingo in de blender hebben gegooid met een huidig model Kangoo en het resultaat vervolgens onder hoge luchtdruk hebben opgepompt. Het levert een knuffelige, maar relatief strak gelijnde personenauto op met het frontale oppervlak van een elektriciteitshuis. Dat laatste zorgt voor een van de weinig minpunten: windgeruis aan de bovenkant van de cabine. Maar… het simpele feit dat je dat boven andere geluiden van de auto uit kunt horen, is in dit geval een compliment waard. Door de veel fraaiere techniek en verbeterde aërodynamica is het hele geluidsniveau onder het rijden namelijk gehalveerd. Ook op snelwegtempo kun je nu inderdaad zonder stemverheffing een gesprek voeren.

Comfort

Het past bij de verbetering van het rijcomfort. Maar voor we daar nader op ingaan werpen we eerst een blik op verkoopargument nummer één: ruimte en veelzijdigheid. Op het dak vind je een reling met geïntegreerde dwarsliggers. Die kun je met een simpele handeling opzij klappen. Achterin kijk je uit op een gigantische laadruimte. Standaard 660 liter en die kun je ook in tweeën delen door de hoedenplank op lagere steuntjes te plaatsen. Laat hem weg, klap de achterbank in delen om en je hebt een vrijwel vlakke vloer met daarboven 2,6 kuub 'bestelwagenlaadruimte'. In de meest luxe versie kun je trouwens ook de passagiersstoel nog platleggen.

Tijdens diezelfde verhuizing passen de kleine spulletjes wellicht in de legbakken in het dashboard, de grote bergbakken tussen de stoelen of de 'vliegtuig opbergkastjes' tegen het dak. Of worden het de vakken in de vloer? Maar goed, ook de oorspronkelijke Kangoo was natuurlijk al een opberg- en bagagewonder. De nieuwe versie weet zich nadrukkelijk te onderscheiden met zijn veel grotere verfijning en comfort. Achterin hadden de stoelen wellicht nét iets hoger mogen zijn, maar de ruimte is uitstekend. Naar het schijnt heeft hij zelfs evenveel beenruimte als een Vel Satis. Overigens stap je in via schuifdeuren aan beide zijden. Met aan een kant een slimme beveiliging die de deur blokkeert wanneer je staat te tanken.

Afwerking

Voorin doet hij het zelfs nog een tandje beter. Ook daar heb je ruimte zat natuurlijk. Plezierige stoelen zorgen samen met de verstelbare stuurkolom voor een ontspannen zithouding. Al zitten kleine mensen misschien erg kort op het stuurwiel. De handrem is een variant op de handgreep die we ook in ander Renaults zien en ook de rest van het interieur wordt leuk afgewerkt. Strak, modern, functioneel en ondanks het gebruik van hard plastic zien de oppervlakken er nog redelijk hoogwaardig uit ook. De bestelwagenuitstraling is nadrukkelijk verdwenen.

Dat geldt ook voor zijn rijgedrag. Het onderstel is afgeleid van Scénic-techniek en samen met de lange wielbasis en grote spoorbreedte geeft dat een verrassend goed resultaat. Natuurlijk voel je het koetswerk bij koerswisselingen fors bewegen en helt hij in ijverig genomen bochten nogal over, maar als de hele boel zich eenmaal heeft 'gezet', ligt de nieuwe Kangoo toch heel behoorlijk op de weg. Op de slingerende testweggetjes in de Camargue én de Autoroute bleek hij zich in elk geval prima te weren. Al is sportief rijden een ander verhaal, natuurlijk. Maar toch: de besturing voelt prettig aan, hij remt met zijn schijfremmen rondom stevig en ook de hoog geplaatste versnellingspook laat zich met lekker korte klikjes bedienen.

Kracht

We reden in Zuid-Frankrijk met de 1.6 16V benzine en de sterkste 1.5 dCi diesel. Die laatste is vanzelfsprekend sterk zat en heeft de meeste souplesse in huis. Aan de andere kant: hij klinkt bij het optrekken een tikje rauw en wordt in het gebied rondom 3.000 toeren zo brommerig dat je het zicht in de binnenspiegel even ziet vervagen. Eenmaal op gang is hij weer mooi stil. En wat extra pit en een gemiddeld verbruik van 7,5 liter op 100 kilometer (tijdens de testritten) zijn ook geen verkeerde eigenschappen. De benzineversie reden we wat korter, maar die tijd was voldoende om te noteren dat hij lekker rustig aan het werk is en voor normaal gebruik zeker vlot. Hij maakt op kruissnelheid wel veel toeren, maar ook dan houdt de 1,6-liter benzinemotor zich toch redelijk koest.

Nog andere plussen en minnen? Renault verwacht dat de Kangoo vier van de vijf beschikbare sterren gaat scoren bij EuroNCAP. Gek genoeg zit hij toch vrij karig in de airbags. Aan de zijkant moet je ze extra bestellen. Verder: een handgreep rechts boven ontbreekt en vanwege het enorme glasoppervlak zou airco éigenlijk standaard moeten zijn. Maar die zit helaas alleen op de meest luxe versie. In een pakket met wat andere leuke dingen - zoals de vliegtuigkastjes - kost het je 795 euro om dat op te lossen.

Conclusie: de nieuwe Kangoo is een ideale middenweg tussen Logan MCV en Renault Scénic. Geen vergelijk met zijn voorganger.

Video